naar top

5 tools om leuke socialemediacontent mee te maken

Hoe zorg je ervoor dat jouw socialemediapost opvalt in de stroom van berichten? Door creatief te zijn natuurlijk! Gewoon een link of foto delen is lang niet genoeg om mensen te bereiken op sociale media. Wij zetten vijf tools op een rijtje die je helpen om leuke content te maken:
  1. Emoji zoeken op Emojipedia
  2. Zelf memes maken met imgflip
  3. Tekst opmaken met YayText
  4. Instagramfoto’s downloaden met Instantgram
  5. Link previews checken

1. Emoji zoeken op Emojipedia

Op zoek naar een emoji die past bij je socialemediapost? Op Emojipedia kan je zoeken op trefwoord. Je kan vast wel raden op welk woord we hier gezocht hebben: 

Emoji geven niet alleen meer emotie en kleur aan je tekst, je kan ze ook gebruiken om je posts scanbaar te maken. Een mooi voorbeeld van de Gemeente Puurs-Sint-Amands: 

2. Zelf memes maken met imgflip

Memes (uitspraak: miems) zijn super populair op het internet. Een meme bestaat uit een afbeelding met een tekst erop. Het gaat vaak om een foto die bekend is en de tekst staat altijd in het typische meme-lettertype. De kracht van een meme zit in de herkenbaarheid en de humor. Een meme gebruiken op je sociale media is sowieso leuk, maar nog leuker is het om je eigen meme te maken. Kijk maar naar dit voorbeeld van de MIVB:

Memes kan je gemakkelijk zelf maken met de tool imgflip. Je vindt er populaire afbeeldingen, kan zoeken naar bekende meme-foto’s of je eigen beeld toevoegen. Het lettertype staat al meteen goed. Link met je organisatie zoeken, tekstje schrijven en klaar!

Deze meme maakten we bijvoorbeeld toen we terug live opleidingen mochten organiseren na de lockdown.

meme opleidingen Kortom

Of deze om de Dag van de Digitale Communicatie aan te kondigen?

Meme Dag van de Digitale communicatie

Nog eentje om het af te leren 😊

3. Tekst opmaken met YayText

Met YayText kan je tekst voor een socialemediapost opmaken in verschillende stijlen, lettertypes, in het vet of schuin … De tool werkt heel gemakkelijk: plak je tekst, kies je stijl en kopieer de code naar je socialemediabericht.

Een leuke manier om je posts te laten opvallen in de berichtenstroom. Maar je kan er ook structuur mee aanbrengen in een post. Stad Lommel gebruikt opgemaakte tekst bijvoorbeeld als een soort titel in hun bericht. Zo weten volgers meteen waar het over gaat:

Leuke tool, maar let er wel mee op: zet niet de hele tekst om in een andere stijl. En gebruik de tool ook niet te vaak. Want dan gaat het weer vervelen en bekom je net het tegenovergestelde van opvallen.

Belangrijk om te weten: speciale fonts zijn onleesbaar voor tekst-naar-spraakprogramma's. Mensen met een visuele beperking gebruiken zo'n programma om socialemediaberichten te kunnen lezen. Zij krijgen je opgemaakte tekst niet mee. Gebruik dus geen speciale fonts voor cruciale informatie. 

4. Instagramfoto’s downloaden met Instantgram

Ooit al gevloekt omdat je een foto van Instagram wilde gebruiken en hem niet kan downloaden? Instantgram is dé oplossing! Instantgram is een bookmarklet voor het downloaden van foto’s die iemand op Instagram heeft gepost. Je voegt het tooltje toe aan je bladwijzers op je computer. Surf naar instagram.com en ga naar een foto. Klik op de bookmark en hopla, je kan de foto downloaden in goede kwaliteit.

Heel handig om foto’s van Instagram over te nemen op je eigen account of op andere communicatiekanalen. Bijvoorbeeld foto’s van inwoners opnemen in je infomagazine, zoals Stad Halle:

(lees verder onder de foto)


Dat noemen we user-generated content. Een ander voorbeeld: de KU Leuven nam lange tijd Instagramfoto’s van studenten en professoren over in de rubriek #InstagramoftheWeek:

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door KU Leuven (@kuleuven)

Opgelet: Vraag natuurlijk eerst toestemming of je de foto wel mag gebruiken! Want ook foto’s van Instagram vallen onder het auteursrecht. De meeste mensen zijn trouwens vereerd als je vraagt om hun foto over te nemen op een officieel account. En als het kan, geef de fotograaf dan ook een vermelding. Zo geef je erkenning en bouw je een band op met een volger of fan.

5. Link previews checken

Soms kan je natuurlijk niet anders dan een link te delen op Facebook, LinkedIn of Twitter. Ga dan eerst even na of de ‘link preview’ er wel mooi uitziet. Dat is een automatisch gegenereerd blokje waarbij de socialemediakanalen een foto, titel en beschrijving aan je link toevoegen. Hier zie je bijvoorbeeld een link preview van een van onze kennisartikels:

Helaas zien die link previews er niet altijd even goed uit:

Slechte link preview voorbeeld

Gelukkig bestaan er handige tools om op voorhand te checken hoe zo’n link preview er zal uitzien:

Plak je link in de tools, en je krijgt te zien hoe de preview eruitziet. Bovendien krijg je ook info over waar het probleem zit.

Facebook debugger

Als het link-blokje er niet goed uitziet, kan je dit oplossen op websiteniveau. Op je eigen website kan je instellen welke informatie moet worden opgehaald om zo’n link preview te genereren.

Wil je een link van een externe website delen en ziet de preview er niet goed uit? Dan heb je pech, want dat kan je dus niet zelf aanpassen. Op Facebook en Twitter toch niet, op LinkedIn kan je de preview wel aanpassen, maar alleen als je post op een Company Page en niet op je persoonlijk account.

Wat is jouw favoriete tool om content mee te maken? Laat het weten aan je collega’s op onze community!