naar top

Hoe gaan jullie om met vragen om organisaties of acties te ondersteunen?

Dag collega’s
Jullie krijgen ongetwijfeld ook regelmatig de vraag om (acties van) maatschappelijke organisaties te ondersteunen. Wij gaan hier bijna altijd op in als er een link met de gemeente is, maar we hebben nog geen duidelijke lijn als het over bovenlokale initiatieven gaat.
Een paar voorbeelden: Tele-Onthaal en Awel zoeken vrijwilligers, ‘orange the city’ vraagt om het gemeentehuis oranje te kleuren om geweld tegen vrouwen onder de aandacht te brengen, patiëntenverenigingen willen graag adverteren in ons infoblad om problematieken te belichten, …
Hoe gaan jullie met deze vragen om? Hebben jullie criteria en richtlijnen die ik eens zou mogen inkijken? Wat doen jullie wel/niet: advertenties plaatsen in het infoblad, posts op sociale media, gebouwen in kleur verlichten, …? En waarom wel of niet?
Alvast bedankt voor jullie tips en een fijne vakantie gewenst, als die nog in het verschiet ligt :-)

Reacties

Reageer
  • foto Els Verbeke
    Wij proberen ook enkel te publiceren als er een duidelijke link is met onze gemeente. Als communicatieteam gaan we niet in op vragen van derden, tenzij een ander team of het college dit uitdrukkelijk vraagt omdat het past binnen ons beleid en/of als er een lokale actie aan gekoppeld is.
  • foto Joost Ramaut
    Kristel,

    Aansluitend bij de reactie van Els lijkt het me inderdaad het meest logisch om nieuws te selecteren in functie van de lokale invalshoek en relevantie. Als die er niet is, is dat zeker een reden om niet op te nemen in jullie nieuwsstroom.

    Het is geen goed idee om lukraak advertenties of losse aankondigingen op te nemen in het informatieblad. Je kan bij de planning van de infoblad wel bepaalde van bovenstaande thema's behandelen (bv. getuigenis met inwoner die langdurig ziek was + link naar patientenverenigingen, bv. interview met een lokale vrijwilliger + link naar databank met vacatures voor vrijwilligers ...).

    Het belangrijkste argument is dat jullie communicatiekanalen (net zoals alle media) een selectie moeten maken in de grote en onoverzichtelijke nieuwsstroom op basis van jullie doelstellingen.

    Als je hierover nog vragen hebt, bel of mail gerust

    groeten

    Joost
  • foto Hanne Couckuyt
    Helaas doen wij dat nu ook veel te veel ad hoc. De eis dat het moet gekoppeld worden aan een actie of een werkingspunt vind ik wel een heel goeie tip.
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.