naar top

Promo digitale dienstverlening (stadsapp/werken op afspraak/e-loket)

Hallo allemaal,

In onze gemeente willen we onder de noemer van digitale dienstverlening projecten zoals de stadsapp, werken op afspraak en het e-loket promoten onder de bevolking en vooral bij bepaalde doelgroepen zoals ouderen voor wie het digitale aspect een drempel kan zijn. Hebben jullie hierbij tips & tricks om de promo het beste/efficiëntste aan te pakken?

Reacties

Reageer
  • foto Ymke Deprez
    Dag Sander

    Enkele tips om de dienstverlening te promoten:

    - Om moeilijker bereikbare doelgroepen te bereiken, moet je vooral weten waar zij zich bevinden: welke kanalen gebruiken ze? Je kan bijvoorbeeld al eens de Digimeter cijfers van dit jaar erbij halen. Dat rapport geeft inzicht in de digitale kanalen die Vlamingen gebruiken. Je zal zeker al een deel van je bevolking bereiken via sociale media en ander kanalen van de gemeente (bv. een infomagazine, website …), maar denk ook lokaal aan ambassadeurs, het verenigingsleven, telefonisch, op de markt …
    (Het Digimeter rapport vind je via https://www.imec.be/nl/expertises/techtrends/imecdigimeter/digimeter-2020)

    - Pas je boodschap aan de doelgroep aan. Welk voordeel heeft doelgroep x of y als ze het kanaal gebruiken? Wat is nu net interessant voor jongeren aan de stadsapp? En wat is het voordeel voor ouderen: die twee doelgroepen kunnen de app voor een andere reden gebruiken. Schuif in je communicatie het voordeel voor de doelgroep die je aanspreekt naar voren.

    - Het komt er op neer om je boodschap regelmatig te herhalen. Niet iedereen komt dagelijks in contact met jouw organisatie.

    - Wij spraken met meerdere organisaties die ‘werken op afspraak’ hebben ingevoerd. Je kan in dit artikel kan je lezen hoe zij de communicatie hebben aangepakt en welke tips ze hebben voor collega’s: https://www.kortom.be/kennis/9469/vijf-tips-voor-een-succesvolle-dienstverlening-op-afspraak

    Succes!
    Ymke
  • foto Patricia Meulemans
    Toen wij op afspraak gingen werken, hebben we dit topic toegelicht aan de seniorenraad. Er werd toen een sessie georganiseerd om geïnteresseerden toe te lichten hoe ze dit moesten doen.

    Daarnaast werd dit ook toegelicht tijdens een sessie van Digidak. Op die manier geraakten de "digibeten" er ook al wat beter vertrouwd mee.

    We hebben ook altijd het dubbele pad aangehouden. Inwoners (vnl de ouderen) kunnen ook gewoon naar het gemeentehuis bellen of langskomen om zo een afspraak in te plannen. Ons standpunt was dus niet radicaal digitaal! ;-)
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.