naar top

Burgers betrekken bij slogan of baseline voor je lokaal bestuur: doen of niet?

We broeden bij ons lokaal bestuur op een longlist van (toeristische) slogans en baselines. Wat zijn jouw ervaringen om burgers daarbij te betrekken? Een (online) poll houden en laten stemmen op eigen voorstellen? Het opentrekken naar burgers die ook zelf ideeën mogen insturen? Een combinatie van beiden? Of op het einde van de rit vertrouwen op je eigen oordeel als communicatiedienst en dat voorleggen aan je schepencollege? Ben benieuwd naar goede en slechte ervaringen op dat gebied. Merci alvast-alweer!

Reacties

Reageer
  • foto Thijs Snauwaert
    Dag Tom, met Josworld hebben we als communicatiebureau ervaring opgebouwd om tijdens creatieve trajecten eindgebruikers te betrekken. We zouden je zeker aanraden om dit te doen. Niet alleen zal het de betrokkenheid versterken, het zal ook weerstand wegnemen. Het is ook het moment om het gemeente 'merk' en jullie waarden in de kijker te zetten.
    Bepaal vooraf wel hoe je dit gaat organiseren. Dit kan een 'open call' zijn naar alle inwoners of je kan kiezen om dit te beperken naar een klankbordgroep. Wees ook steeds open en duidelijk hoe je zal beoordelen en wat het doel is. Het laatste wat je wil is schijnparticipatie. Eventueel kun je er nog een incentive aan vasthangen. Succes in ieder geval!

    Thijs — http://www.josworld.org
    Thijs Snauwaert 6 .05.2021 om 14:36 Aangepast op 6 .05.2021 om 14:37
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.