naar top

Aanleveren input door diensten

Goedemorgen collega's

Jullie kennen het vast: Er worden afspraken gemaakt wie wat wanneer aanlevert voor het infozine. Maar steeds opnieuw ontvang je input niet of te laat. Je remind je collega opnieuw en opnieuw en valse beloftes worden weeral maar eens niet ingelost.

Hoe gaan jullie hiermee om?
Het principe 'te laat aangeleverd is pech, dan het verschijnt niet' is moeilijk want wij moeten teksten tijdig aanleveren aan de lay-outer en kunnen natuurlijk ook niet flexibel omspringen met het aantal pagina's.

Ik hoor het graag :)

Reacties

Reageer
  • foto Sigrid Borgmans
    Hallo,

    Ik herken het helemaal :-)

    Momenteel pak ik het als volgt aan: ter voorbereiding van een redactieraad roep ik de collega's op om input te geven qua onderwerpen die ze willen gepubliceerd zien. Tijdens de redactieraad wordt alles in elkaar gepast en krijgt iedereen concrete info over het voorbehouden plekje (aantal karakters, foto ja/nee) én de timing: wanneer moet het materiaal binnen zijn, maar ook welke vervolgtiming er aan vast hangt (aanleveren bij ontwerper, goedkeuren drukproef, start druk en start bedeling).

    Het is niet heiligmakend, en reminder zijn zeker nog nodig, maar het helpt wel om het voor je collega's inzichtelijker te maken waarom ze tegen een bepaald moment input moeten leveren.

    Succes,
    Sigrid
  • foto Kathleen Achten
    Hallo Sigrid, bedankt voor je snelle reactie!
    Al het bovenstaande zit reeds snor en geïntegreerd in de workflow :)
    Maar toch loop ik er steeds tegen aan waardoor we zelf inhoud moeten gaan voorzien over onderwerpen waar onze expertise natuurlijk niet ligt. Daarnaast ook afhankelijk van foto's...
  • foto Bart Van de Laar
    Dag Kathleen
    Wij roepen onze communicatie-antennes één maand voor de inleverdatum samen. We overlopen een overzicht van wie wat zal aanleveren (bronnen: cbs, mails, input van de diensten, jaarlijks terugkerende items). Zo kunnen we ook nog pro-actief inspelen op bekommernissen (vertragingen, ontbrekende informatie,...) vanuit de comm-antennes.

    Een extra reminder sturen we ook nog uit naar hen.

    Momenteel werkt deze aanpak goed voor alle betrokkenen.
    Groet
    Bart
    Bart Van de Laar 24 .03.2021 om 11:23 Aangepast op 24 .03.2021 om 11:25
  • foto Wouter Rummens
    Dag Kathleen, Sigrid en Bart,
    met Paddle bieden we een contentplanner aan die voor elke antenne een overzicht geeft van zijn of haar verschillende deadlines.
    We hebben die recent gratis aangeboden op een opleiding van Kortom en geven hierover binnenkort een online demo. Je kan je inschrijven via https://paddle.be/nl/demo-contentplanner
    Mvg
    Wouter
  • foto Sarah Somers
    Hey Kathleen

    Op een vorige job gaf ik collega's soms een deadline die een week voor de echte deadline lag... Op de duur wist ik welke diensten en collega's altijd te laat waren en die kregen dan de "vroegere" deadline. Dat gaf me een week speelruimte en hielp soms wel, maar niet altijd :-)

    Groetjes
    Sarah
  • foto Kathleen Achten
    Bedankt voor de reacties! Fijne dag :)
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.