naar top

Planningstools sociale media

Beste collega's,

Wij zijn redelijk actief op Facebook en beetje bij beetje ook op Instagram. Naast de algemene gemeentelijke sociale media kanalen is er ook bv. een FBpagina van het speelplein, een Instagrampagina van de jeugd,... We willen graag onze posts voor de verschillende kanalen wat beter inplannen.
Wie heeft ervaring met goede planningstools en / of kan tips geven hieromtrent?

Alvast bedankt!
Groetjes,
Mieke
Team Communicatie gemeente Zemst

Reacties

Reageer
  • foto Ymke Deprez
    Dag Mieke

    Een tijdje geleden stelde iemand een gelijkaardige vraag in onze community. Ga zeker eens kijken, er worden enkele tools besproken: https://www.kortom.be/e-groep/9547/social-media-tool

    Laat gerust weten als je nog meer info nodig hebt!

    Groetjes

    Ymke
  • foto Karen Van de Woestyne
    Dag Mieke,


    Bij Stad Gent werken wij met de volgende tools:

    - Voor Facebook gebruiken we voor de pagina van Stad Gent de tool ‘Studio For Makers’, de planningstool van Facebook zelf.
    Daar zijn we (wat Facebook betreft) zeker tevreden over. De tool biedt alle functionaliteiten die je nodig hebt en is relatief gemakkelijk in gebruik. Soms loopt het wel eens fout (bv. een bericht dat eens twee keer geplaatst wordt), maar je kan ervan uitgaan dat het in 99% van de gevallen telkens verloopt, zoals het dient te verlopen. Voordeel is dat je ook een aantal statistieken van je berichten kan opvolgen, waar een externe tool niet altijd toegang toe heeft.

    - Voor Instagram gebruiken we de planningstool ‘Later’.
    Hier gebruiken we een externe tool, omdat die toch heel wat meer functionaliteiten biedt dan Studio For Makers. Je krijgt meer statistieken, een preview van je feed met de ingeplande berichten, suggesties voor hashtags… veel meer dan de basis die je krijgt in Studio For Makers. Zeker de statistieken zijn uitzettend meer uitgebreid, handig om te zien wat werkt en wat niet. Voor zover onze ervaring is het een van de betere planningstools waarmee we al gewerkt hebben. Enkel bij het inplannen van stories liep het al eens fout, waardoor we dat voortaan handmatig doen.

    - Wat Twitter betreft hebben we toegang tot OBI4WAN om in te plannen, maar gebeurt het eigenlijk 99% van de tijd dat we de berichten er handmatig op plaatsen.
    Dit voornamelijk omdat onze strategie op Twitter eerder focust op de verspreiding van ‘vers-van-de-pers’-persberichten en minder op lange termijn gericht is. De tool OBI4WAN doet wat het moet doen, maar is qua gebruiksvriendelijkheid niet altijd opperbest of logisch opgebouwd. Dat maakt het werken met de tool soms lastig.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
    Veel succes!

    Groeten Karen
  • foto Sarah Somers
    Hallo Mieke

    Ik deel ook nog even mijn ervaringen van op vorige jobs.

    Als sociale media redacteur aan de KU Leuven gebruikte ik de Nederlandse tool Coosto voor monitoring en daar zat ook een planningstool in, maar ik vond die toen niet superhandig voor planning (is 3 jaar geleden) Voor monitoring was het wel een super goede tool. Maar voor planning merkte ik dat ik toch vaak terugging naar de kanalen zelf:
    - Voor Twitter gebruikte ik de gratis tool van Twitter zelf: Tweetdeck. Heel gebruiksvriendelijke voor monitoring en ook om tweets in te plannen.
    - Instagram deed ik in de app zelf. Externe tools konden toen nog niet posten op Instagram. Nu zijn er nog steeds veel externe tools die dat niet of slechts gedeeltelijk kunnen. Karen spreekt hierboven over Later voor Instagram. Daar heb ik inderdaad al heel goede dingen over gehoord, maar zelf nog nooit mee gewerkt. In ieder geval is Later een heel interessante bron voor informatie over Instagram. Ik lees en leer er veel!
    - Facebook deden we toen ook op Facebook zelf (of dus soms via Coosto).

    Bij social media agency So Buzzy gebruikten wij HeyOrca als planningstool: https://heyorca.com/ Daar kan je echt alleen in plannen, geen monitoring. De tool is gemaakt voor agencies en dus vooral heel handig om verschillende accounts te beheren. Ik vond dit een goede planningstool: eenvoudig, duidelijk en werkte goed. Als je inderdaad meerdere accounts moet beheren, kan HeyOrca wil interessant zijn om eens naar te kijken. Maar ik heb geen idee van de prijs als je dit als niet-agency zou aanschaffen.

    Veel succes in je zoektocht en laat weten als je nog vragen hebt!
    Sarah
  • foto Lisbet Claes
    Wij zijn ook op zoek naar een online monitoringtool (doel: publiceren, monitoren, rapporteren) en zijn vooral aan het kijken naar Coosto en Obi4Wan. Iemand ervaring met de content kalender van 1 of beide tools? Dat is voor ons immers een belangrijk instrument, aangezien we een 10-tal profielen en pagina's hebben op verschillende kanalen en we ook met verschillende diensten hierin zullen werken. We hebben dus een duidelijk overzicht nodig van wat wanneer ingepland is, waarvoor nog nazicht nodig is, wat we op welke dag plannen maar waarvoor nog geen definitieve content is... Belangrijk voor ons is dat we dankzij de tool efficiënter en gestroomlijnder kunnen werken. Idealiter in één en dezelfde tool. Andere voor- en nadelen zijn ook zeker welkom!
  • foto Mieke Van Hulle
    Dank je!
  • foto Sarah Somers
    Hey Lisbet

    Ik heb met Coosto gewerkt toen ik aan de KU Leuven werkte, maar dat is wel al 3 jaar geleden. De tool zal wel wat veranderd zijn. Maar je mag wel wel altijd even bellen als je toch wat info wil. Mijn nummer is 0499 15 84 26.

    Groetjes
    Sarah
  • foto Sarah Vanden Broeck
    vanuit IDEWE positieve ervaringen met Coosto en Obi4Wan. De content kalender van Coosto is zeer overzichtelijk en heeft een funtionele goedkeuringsflow.
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.