naar top

Hoe staan jullie tegenover Facebookgroepen?

We krijgen de laatste tijd wat aanvragen van diensten om een Facebookgroep aan te maken. Voor diensten die specifiek willen communiceren naar hun doelgroep, bv. cultuurloket naar de cultuurverenigingen, kinderopvang naar de ouders, dienst middenstand aan handelaars ...

Werkt jullie stad of gemeente ook met private of open Facebookgroepen? Hoe gaan jullie hiermee om?
Bedankt!

Reacties

Reageer
  • foto Patrick Vandenberghe
    My two cents : vergeet de GDPR niet, en de zorg om e-inclusie (*). Zulke groepen kunnen zeker succesvol zijn tussen mensen die dat sociaal medium vrijwillig gebruiken ... maar maak er geen gemakkelijkheidsoplossing van ? M.a.w. vergeet niet andere opties te overwegen, uit te werken & aan te bieden zodat mensen zich niet gedwongen voelen zich lid te maken van een platform dat behoorlijk invasief is qua gegevensverwerking. (Zie ook hoe zeer, zeer veel gebruikers momenteel Whatsapp verlaten voor Signal of andere alternatieven omdat ze begrepen hebben dat er een kost is of dat menen begrepen te hebben.) En wie weet is er al veel mogelijk, vandaag of in de toekomst, via MijnBurgerprofiel ?

    (*) zie ook https://www.ilsemarien.com/ en https://www.serv.be/serv/publicatie/advies-e-inclusie enz.
  • foto Myriam Peters
    Dag Charo

    We hebben recent nagedacht over een structuur en voor welke doelgroep wat; pagina, groep (open of gesloten) voor enkele diensten.

    Daarnaast maakten we ook afspraken intern wat er gepost wordt en wie er zal posten. We maken samen een kalender op en bespreken tussen de diensten welke berichten ook onderling gedeeld kunnen worden.

    Onze gemeente is niet super groot om veel aanvragen te hebben (voor groepen) maar we hebben nu: 1 gemeentelijke pagina, 1 bibliotheekpagina, 1 schoolpagina, 1 gesloten groep BKO en 1 gesloten groep WZC.

    Hopelijk heb ik je een beetje kunnen helpen. Mail gerust naar communicatie@lint.be als je nog info wenst.

    Groeten
    Jasna
    Myriam Peters 27 .01.2021 om 08:52 Aangepast op 27 .01.2021 om 08:53
  • foto Ymke Deprez
    Dag Charo

    Het grote voordeel van een Facebookgroep is dat de content beter scoort in het algoritme van Facebook: groepen krijgen voorrang op pagina's. Zie ook: https://blog.hootsuite.com/facebook-algorithm/

    Een groep werkt wel alleen als de doelgroep en de insteek duidelijk genoeg afgebakend zijn. De voorbeelden die jij geeft, lijken daar wel voor geschikt. Maar je kan best eerst eens luisteren bij de doelgroep wat hun noden zijn. De medewerkers van het cultuurloket kunnen bijvoorbeeld eens luisteren bij de cultuurverenigingen of ze daar nood aan hebben en welke informatie ze in zo'n groep zouden willen zien of bespreken. Misschien zijn er wel betere kanalen om aan die noden tegemoet te komen.

    Ten slotte: Een Facebookgroep leeft niet uit zichzelf en vraagt niet minder werk dan een pagina. Er kruipt veel moderatiewerk in een levende en goed draaiende groep wil.

    Succes!

    Ymke
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.