naar top

Communiceren over de Brexit, hoe begin je eraan?

Onlangs kreeg ik van de collega's van de burgerbalie de vraag om enkele zaken i.v.m. de Brexit te communiceren in ons gemeentelijk infoblad. Dat bleek niet zo eenvoudig te zijn. Er zijn zodanig veel verschillende situaties die uitleg nodig hebben, dat je eigenlijk een soort beslissingsboom zou moeten hebben. Bv. iets in de zin van: ‘ben je EU-onderdaan > ja/nee > ben je student/werknemer > ja/nee > wil je langer dan 6 maanden verblijven > ja/nee… Probleem is dat enorm veel info verspreid zit over zowel Vlaamse, Federale, Britse als EU-websites en een kat daar zijn jongen niet in terugvindt. De belangrijkste aanpassing is dat EU-burgers die naar het VK willen reizen, vanaf 1 oktober opnieuw een reispas nodig hebben. Maar voor Britten die hier wonen, of studenten die een beurs voor een Britse universiteit hebben, zijn er ook heel wat veranderingen. En die moeten allemaal een antwoord krijgen via onze website.
Hoe gaan jullie om met deze kwestie? Ik dacht zelf in eerste instantie te focussen op een aantal veel voorkomende situaties/vragen en die alvast te documenteren. Op basis van een soort 'Top 10' willen we dan inventariseren welke info er nu al over deze materie op de gemeentelijke website staat en waar eventueel aanvullingen/aanpassingen nodig zijn en linken gelegd moeten worden. We denken ook na over een tijdelijke ‘thema’-pagina om alles overzichtelijk te ordenen. Maar we zijn er dus nog niet helemaal uit. Alle suggesties/tips zijn welkom. Ik ga mijn oor ook even te luister leggen bij de VVSG. Ik vond niet meteen veel bruikbare info over Brexit op hun site maar hoop wel dat er daar iemand is die wat expertise op dat vlak in huis heeft.

Reacties

Reageer
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.