naar top

Sub- en dienstlogo's

Collega's

Welke communicatiediensten hebben een visie ontwikkeld omtrent de ontwikkeling en het gebruik van eventuele sub- en dienstlogo's?

Hier in Zonnebeke doorlopen we momenteel een huisstijlupdate. Het oude gemeentelogo werd vervangen door een nieuw en er werd komaf gemaakt met allerlei dienstlogo's die geen enkele visuele link hadden met het organisatielogo van de gemeente.
Het nieuwe logo werd wel responsive ontworpen, zodat het ruimte vrijlaat voor de ontwikkeling van dienstlogo's (maar dus deze keer wel met een visuele link naar het hoofdlogo). Echter moeten we ons de vraag durven stellen of het ontwikkelen van dergelijke dienstlogo's wel opportuun is. De dienst voor toerisme lijkt me de enige dienst waar dit duidelijk kan gemotiveerd worden, gezien zij zich richten op een andere doelgroep: toeristen. Voor alle andere diensten geldt in feite hetzelfde: we richten ons als gemeente tot onze inwoners. Toch blijft de vrijetijdsdienst vragende partij om ook een eigen dienstlogo te mogen hanteren. Ook zij hebben inderdaad een publiekswerking, maar dat hebben andere diensten ook. Vroeger had ook het OCMW hun logo, de intergemeentelijke woondienst, de scholen, de speelpleinwerking, de bib,...
Dus de vraag is, waar trek je de lijn? Zijn er collega's met soortgelijke ervaringen? Kunnen jullie meegeven welke criteria jullie hanteren om te beslissen of een dienst wel of niet in aanmerking komt voor een eigen dienstlogo?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Groeten uit Zonnebeke
Bo

Reacties

Reageer
  • foto Patrick Vandenberghe
    Terechte zorg. De essentie van communicatie draait rond contact maken en dudielijk zijn. De wereld is al complex genoeg dus KISS. Met één logo kun je vlotter aantonen dat alles gebeurt vanuit hetzelfde bestuur, met hetzelfde belastinggeld, enz. Voor mooie cases, zie Antwerpen, Gent, ... Schrappen in het aantal logo's dus. En toch ...

    Persoonlijk pleit ik voor twee logo's :
    - één logo van de plaatstelijke overheid
    - en daarnaast het community logo van de plaatstelijke gemeenschap.

    Meer uitleg daarover via https://www.kortom.be/e-groep/9281/auteursrechten-op-geografische-naam#comment4543

    Gemeente Nazareth doet het ook.
    Patrick Vandenberghe 19 .01.2021 om 16:20 Aangepast op 22 .01.2021 om 10:35
  • foto Hanne Couckuyt
    In Haaltert net dezelfde oefening gemaakt. Ook een veelheid aan logo's vervangen door één logo (weliswaar drie varianten). Enkel de bib en Huis van het Kind, die logo's hebben vanuit een hoger niveau, mogen nog een ander logo gebruiken.
    We wilden inderdaad ook als één geheel naar buiten komen. We zijn nu een paar maanden bezig met de nieuwe huisstijl en tot nu toe lukt het.
  • foto Jill Boudrez
    Persoonlijk ben ik voorstander van 1 logo voor je visuele identiteit - wat mij betreft mochten alle aparte of sublogo's die de voorbije jaren ontstaan zijn allemaal weg - ter info: de meeste hadden zelfs geen enkele (visuele) link met Poperinge meer, het kon net zo goed een product van een privé instantie zijn.
    Maar tabula rasa was hier bij de update van de huisstijl helaas een brug te ver :)
    Dus zijn er een aantal geschrapt, en hebben enkele diensten een woordmerk gekregen waarin het moederlogo verwerkt zit. Criterium wel/niet is: verkoopt de dienst een product waardoor de noodzaak zich stelt om zich te profileren op een bepaalde markt (meestal tov privésector)? Bv. Cultuur - tickets voorstellingen, Sport - bewegingsreeksen, Seniorenzorg - maaltijden aan huis, etc.
    Jill Boudrez 22 .01.2021 om 11:19 Aangepast op 22 .01.2021 om 11:20
  • foto Eric Goubin
    Het is binnen een lokaal bestuur belangrijk om ook in communicatie samen te werken en als één organisatie naar buiten te komen. De identiteitskenmerken die je als organisatie wil beklemtonen, werken pas echt goed door indien alle diensten en medewerkers de huisstijl consequent navolgen: in vormgeving, tekst, tone of voice, … .
    Zo vermijd je ook verwarring bij de bevolking (‘is die Facebookpagina wel van de gemeente?’).

    In de praktijk tonen zich bij lokale overheden al eens twee acceptabele uitzonderingen. Die betreffen telkens een specifieke, maar toch grote publieksgroep waar het werven en onderhouden van de doelgroepen beter kan lukken met een eigen stijl.
    Je kan als stad of gemeente jongerenactiviteiten bijeenbrengen in een community, zoals Stad Aalst dit doet met merknaam en logo ‘Biensoigné’. Maar als je een kijkje neemt op hun website biensoigne.org zal je toch nog ook het officiële stadslogo zien opduiken. Voor jongeren werkt het drempelverlagend als ze hun pittige, eigen omgeving kunnen hebben. En dan is er niets mis mee om specifiek hiervoor een stukje naast de officiële, vaak wat ambtelijke stadshuisstijl te lopen.

    Een andere aanvaardbare uitzondering doet zich al eens voor bij cultuurcentra. Cultuurcentra mikken met hun aanbod breder dan op inwoners van de eigen gemeente. Daarbij is het zaak zich qua activiteitenselectie en qua promotie te positioneren tegenover andere cultuurcentra in naburige regio’s. Dan kan het gevangen zitten in een gemeentelijk logo en dito stijl een handicap zijn. Maar zelfs met een eigen logo, blijft het wenselijk dat een gemeentelijk cultuurcentrum in het communicatiemateriaal de band met de gemeente verduidelijkt door er toch (doorgaans ergens wat kleiner in de marge) het gemeentelogo te plaatsen.

    Zoals je aanduidt in je vraag bestaan er in Vlaanderen ook een algemeen logo voor 'De Bib' en ook zo eentje (maar al minder algemeen gebruikt) voor het OCMW. Het is prima om het logo van De Bib te gebruiken in combinatie met dat van de gemeente. 'De Bib' is ondertussen toch ook wel een vlot klinkend kwaliteitslabel geworden, en dat kan je mee blijven nemen.
    Het OCMW-logo is heel andere koek, en niet alleen omdat het algemene OCMW-logo ('met de bollen') geen conceptueel hoogstandje is. Ik kan je uit eigen onderzoek bevestigen dat we best zo snel mogelijk afkomen van de naam OCMW. Namen als 'sociaal huis' of 'dienst welzijn' klinken bij de doelgroepen minder ambtelijk en brengen minder mentale drempels dan bij de afkorting 'OCMW'. Het is in het belang van zowel gemeente als bevolking dat de welzijnsdiensten een gewone plek krijgen tussen de andere gemeentediensten, zoals bijvoorbeeld in Willebroek of Lier het geval is.

    Voor wat meer info over merkenbeleid: check het hoofdstuk ‘merkenbeleid’ in mijn boek ‘Tante Mariette en haar fiets’, p. 207-210.
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.