naar top

Websitebeheer

Goedemorgen collega's

Welke interne afspraken zijn er rond het beheer van de website?
Collega's van vrije tijd mogen vanaf nu zelf content veranderen/plaatsen op onze gemeentelijke website. Echter willen we uiteraard vanuit de dienst communicatie de eindredactie doen. Welke interne afspraken zijn er om dit vlot te laten verlopen?

- Hoe weten we dat dienst vrije tijd rond is met het aanpassen van een pagina en dat we dus eindredactie mogen doen?
- Hoe weten we of het slechts een aanvulling is op een pagina of een vervanging van een oude pagina of een compleet nieuwe pagina?
- Moeten we terugkoppelen wat wij als communicatiedienst hebben aangepast?
- Hoe starten we aan een handleiding van interne afspraken vb. welke kop gebruiken, welke opsommingsteken, ...
- Wij kunnen uiteraard niet onmiddellijk alles laten vallen als we een seintje krijgen 'dit onderdeel is klaar, doe maar eindredactie'. Hoe gaan we daar mee om?
- En zo veel meer :)

Ter info: ons websitebeheer gebeurt via LCP.

Alle tips/tricks en trial/error-ervaringen zijn meer dan welkom!

Alvast bedankt
Groetjes
Kathleen

Reacties

Reageer
  • foto Bart Van de Laar
    Wij koppelden de toepassing iGEN (inclusief IPDC) aan de backoffice van LCP bij de uitrol van onze vernieuwde website.

    We werken met iGEN-productbeheerders (een 40-tal collega's). De goedkeuringsflow verloopt via de hiërarchisch hogere en nadien de communicatiedienst.

    We beschikken over een eigen handleiding 'modern notuleren', met richtlijnen voor taal en spelling.
  • foto Ymke Deprez
    Dag Kathleen

    In de LCP-backoffice kan je normaal een status linken aan artikels: 'Voor goedkeuring', 'voor revisie' ... De eindredacteur krijgt daar automatische een bericht van.

    Verder denk ik dat het voornamelijk neerkomt op goede interne afspraken maken rond deadlines en feedback na eindredactie. Zo kan je bijvoorbeeld afspreken dat een tekst klaar moet zijn voor eindredactie x dagen voor de pagina online moet.

    Stad Sint-Niklaas schreef verschillende handleidingen om collega's van andere diensten te ondersteunen. Je kan daar eens een kijkje nemen ter inspiratie. Richtlijnen rond taal bijvoorbeeld kunnen van pas komen voor andere redacteurs. Je vindt de handboeken hier: https://www.kortom.be/kennis/8698/handboeken-van-stad-sint-niklaas

    Succes!
  • foto Kathleen Achten
    Heel erg bedankt voor de reacties collega's!

    @Bart: iGen heb ik opgeslagen om ooit eens te bekijken als er wat meer ruimte is :) Maar jullie zijn er alvast tevreden van?

    @Ymke: Er is inderdaad een status 'voor goedkeuring'. Mijn bedenking daarbij is: als er reeds een pagina online stond, die de collega's aanpassen en dan terug (aangepast) online willen zetten, staat de pagina offline ('voor goedkeuring') tot ik de goedkeuring kan doen.
    Thx voor de link naar de handboeken. Erg handig!

    Fijn weekend!
  • foto Joachim Put
    Dag Kathleen,
    Hier in Leopoldsburg beheren de diensten hun eigen pagina's en nieuwsberichten. Gedeeltelijk gebeurt dat via iGen, maar dus ook in de backoffice van LCP. Wij (communicatiedienst) moeten de pagina altijd goedkeuren en publiceren.
    Wij hebben de afspraak dat ze ons een mailtje sturen als er een item gepubliceerd moet worden. We proberen dat dan binnen de 24u te bekijken.
    Als het dringend is (een bestaande pagina die dringend weer online moet), weten de collega's dat ze ons moeten opbellen. In dat geval laat één van ons beiden dus wel alles vallen :-)
    Groetjes,
    Joachim
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.