naar top

Communicatieplan: alles in één of of opgesplitst? En wie heeft al gewerkt met 'Strategisch Communicatie Frame'?

Collega's,

ik ben in dubio. Mijn communicatieplan (voor 3à5 jaar) wordt té lijvig. Ik probeer er alles in te proppen, maar kan zelf moeilijk overzicht houden:
veel doelen, veel doelgroepen, ...ik zit aan 18 pagina's en moet nog beginnen aan 'boodschap', 'middelen' en 'monitoren'.
Geen kat die dit ooit gaat lezen, tenzij ik het in een één excel tabel zet. Maar what's the point dan?

Ik twijfel dus of ik niet beter kan opsplitsen? Ofwel op basis van een tijdsafbakening (wat we per jaar gaan doen) of per doelstelling?
Tips of ervaring zijn hier welkom.

Zo ben ik nu ook het 'Strategisch Communicatie Frame' (Van Ruler, Körver) aan het lezen. Ik heb de manier van werken nog niet helemaal in de smiezen, maar wat het boek/methode (nl: een agile strategie op 1 A4) belooft, spreekt me erg aan. Vooral naar bruikbaarheid toe en om dingen naar overige collega's, beleidsmensen duidelijk te maken.
Iemand hier die het al gebruikt heeft? Ook daar is inzicht welkom!

Reacties

Reageer
  • foto Annebeth Boudry
    Hey Pascal,

    my two cents: als je alles in één wil proppen, dan is het per definitie geen handig plan meer. Ik vind het sowieso niet gemakkelijk om een plan van 3 à 5 jaar te maken, want het is zo moeilijk in te schatten hoe de wereld/trends evolueren (hallo corona). Plus: als je moet rapporteren aan beleid/management, dan is een behapbaar overzicht nodig. Iedere keer uitfilteren is ook weer veel werk.

    Ik kan ook niet uitmaken of dit ook een soort contentplanning is naast een strategisch plan. Ik wil hier gerust wel eens over bellen/teams'en. Niet dat ik een specialist ben, maar misschien brengt een blik van een buitenstaander wel raad. En ik ben wel geïnteresseerd in dat strategisch communicatie frame ;)

    Hartelijke groet,
    Annebeth
  • foto Michiel Tijskens
    Dag Pascal,

    wij hebben vorig jaar het strategisch communicatieframe (SCF) gebruikt als opstapje naar ons nieuw organogram. We hebben het hele traject niet afgerond, dus we hebben geen strategie op 1 A4. Dat zouden we eventueel nog kunnen doen op basis van de info die we nu hebben, maar op dit moment hebben we die nood niet direct.

    Waar het ons om te doen was, was de rol van ons als dienst communicatie en participatie helder krijgen. Daarvoor was het SCR heel handig: per hoofdstuk zijn een heleboel vragen opgesteld, waarmee je met belangrijke stakeholders in gesprek kan gaan. Er zijn waarschijnlijk tal van manieren om dat te doen, maar ik had toevallig net het boek gekocht en wilde het principe uittesten. En dat lukte. Het boek helpt om duidelijk te maken waar je focus ligt en hoe je dat doel kan bereiken.

    Het SCF is geen contentplanning of communicatieplan, en al zeker niet voor periodes van 3 tot 5 jaar. Het is een frame, een houvast, waarin je je communicatiedoelen, -ambities en -aanpak vastlegt. Om er het maximum uit te halen, moet je als dienst zelf ook agile/projectmatig aan de slag.
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.