naar top

Huis-aan-huisbladen met reclame

Het is vast herkenbaar: om de zoveel tijd krijg ik als communicatieambtenaar een vriendelijk voorstel om een gratis infogids te realiseren voor de gemeente in samenwerking met een reclamebureau. Je kent ze wel, de klassieke huis-aan-huisblaadjes waarbij de gemeente vrij content aanlevert en het bedrijf lokale adverteerders zoekt.

Ik ben nog niet gek lang aan de slag als communicatieambtenaar en tot nu hield ik die boot af. In het verleden maakte onze gemeente wel gebruik van die blaadjes. Om de twee à drie jaar werd dan een gids gemaakt waarin alle gemeentediensten werden voorgesteld met nuttige contactgegevens, een stratenplan... Mijn buikgevoel zegt: zonde van al dat papier, niet meer van deze tijd, de wereld verandert te snel voor zo'n statisch medium, genoeg andere kanalen - het gewone gemeentemagazine voorop - om onze boodschap aan de man te brengen zonder commerciële insteek...

Anderzijds: als je de content dan toch relatief vrij naar je hand kan zetten, is het natuurlijk gewoon een extra kanaal, nagenoeg gratis als je er je eigen redactiewerk aftrekt.

Hebben jullie goede ervaringen met dit soort media? Hoe ze op een leuke en frisse manier gebruiken? Of gooiden jullie dit overboord?

Reacties

Reageer
  • foto Els Verbeke
    Wij gooiden dit al jaren geleden overboord. Wij maken ook onze eigen stratenplannen, zonder reclame. Eigenlijk mengen wij onze informatie zo weinig mogelijk met advertenties, zowel op papier als digitaal. (Als je zelf ergens adverteert, kan het natuurlijk niet anders.) - Nazareth
  • foto Kim Maex
    Uit het communicatieonderzoek dat we door Memori lieten uitvoeren, bleek dat de tweejaarlijkse Stadsgids toch nog een vrij groot publiek bereikt. Wij gaan in het voorjaar een nieuwe editie uitbrengen, maar die wel inhoudelijk helemaal aanpakken. Want de inhoud is, op zijn zachtst gezegd, gedateerd :-)

    Wij hebben wel een editie moeten overslaan, omdat we dit gewoon niet gebolwerkt kregen qua mankracht.
  • foto Hanne Couckuyt
    Ik heb er vorig jaar nog een uitgegeven en toen had ik zoiets van "dit is de laatste keer". Maar het is kosteloos en betrekkelijk gemakkelijk gemaakt. Dus wie weet maak ik wel nog eens light versie voor het stukje van de bevolking die niet/minder online aanwezig is.
    Maar dan niet meer elk stukje aanbod helemaal uitgelegd. Misschien eerder een "lijst" waarvoor kan je bij ons terecht en hoe geraak je aan meer info. Light, dus.
  • foto Joachim Put
    Wij hebben onze 'Wegwijsgids' vorig jaar niet meer op papier uitgegeven. De redenering daarachter is dat we nu een website hebben die makkelijk mobiel raadpleegbaar is en dat we om de twee jaar € 11.000 uitgaven aan een 'website in boekvorm'. Bovendien verandert de informatie zo snel dat zo'n gids snel verouderd is (we hebben sinds begin vorig jaar al een nieuwe burgemeester, een nieuwe schepen en 4 nieuwe raadsleden...) We hebben een beknopte versie gemaakt die digitaal beschikbaar is en als mensen een papieren versie komen vragen, kunnen ze een uitgeprint exemplaar daarvan meekrijgen. Op die manier geven we hen altijd de laatste nieuwe info mee.
    En dan de publicaties met reclame: om de twee jaar werken wij samen met zo'n bureau om een stratenplan uit te geven. We merken dat daar ook echt wel veel vraag naar is. We beperken het advertentieronselen tot die ene publicatie. Van onze handelaars hebben we hierover ook nog nooit klachten gekregen. - Leopoldsburg
  • foto Patrick Vandenberghe
    Anderzijds : overschat de kracht van het digitale niet, er blijft een groep digibeten. Dus wat hebben de mensen nodig waarvoor e-inclusie nodig is ? Wat is voor hen optimaal vs. wat is de kwaliteit van het product voor die mensen, en is het ook voor anderen bv. handig genoeg om tegen de koelkast te hangen ? En ook wat is de kwaliteit van het bussen ? Valt het apart in de bus op een luw moment of zit het mee in een bundel reclame ?
  • foto Ymke Deprez
    Dag Tom

    De meerwaarde van zo'n infogids lijkt ons eerder klein. De informatie die je kan meegeven is eerder algemeen en verandert snel. Bovendien kan je het blad qua lay-out niet volledig naar je hand zetten. Anderzijds is het wel nuttig printcommunicatie te voorzien voor bepaalde doelgroepen of om te verwijzen naar de informatie op de website. Doelgroepgerichte brochures met informatie op maat voor bv. senioren, nieuwe inwoners, jeugd ... lijken ons dan ook nuttiger.

    Surf zeker ook eens naar dit communitybericht: https://www.kortom.be/e-groep/8502/wegwijsgids-uitbesteden-of-in-eigen-beheer

    Groeten
    Ymke
  • foto Tom Vanhoren
    Heel erg bedankt iedereen voor de constructieve reacties! Ik laat het nog wat bezinken. Omdat printcommunicatie essentieel blijft, steken we veel energie in ons tweemaandelijkse huis-aan-huisblad waarin we veel kwijt kunnen (zonder reclame): https://www.huldenberg.be/mijnhuldenberg. Dat in combinatie met een vernieuwde website en sociale media lijkt me voor onze gemeente op dit moment voldoende. De wegwijs- of stratenplan-piste is verleidelijk, maar kan evengoed zonder publiciteit in een speciaal of uitgebreid nummer van ons huis-aan-huisblad of in een aparte brochure, lijkt me. Ben dus geneigd om zo'n info-adverteermodel links te laten liggen.
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.