naar top

Contentplanning - praktisch

Collega's,

Ik ben bezig om een systeem van contentplanning op te zetten. Hiervoor grijp ik terug naar heel wat voorbeelden die voorhanden zijn. Maar bij de echte concrete, praktische aanpak heb ik toch nog wel wat vragen, bv.
- Op welke manier komt de insteek van verschillende teams bij jullie? Beleggen jullie hiervoor wekelijks / maandelijks een overleg met elke dienst, met één persoon per dienst, gebeurt dit per mail, voeren de diensten dit zelf in in een systeem,...
- En wat als je weet waarover je in welk kanaal gaat communiceren: wie 'maakt' de teksten voor het infoblad, FB,... Is dat team communicatie of de diensten zelf?
- Wie publiceert op FB en volgt reacties op? Team communicatie of de dienst die de post gedaan heeft?
- Gebruiken jullie een online tool voor contentplanning? Zo ja, welke en wat zijn jullie ervaringen en suggesties hieromtrent?

Alle praktische tips zijn welkom!
En mocht iemand een succesvol idee hebben om andere diensten mee op de kar te krijgen... shoot!

Groetjes,
Mieke

Reacties

Reageer
  • foto Ymke Deprez
    Dag Mieke,

    Kijk voor informatie over planningtools zeker eens naar dit communitybericht: https://www.kortom.be/e-groep/9230/planningstool

    Verder vind je in deze FAQ over contentplanning ook een overzicht van tools: https://www.kortom.be/kennis/7697/faq-hoe-maak-ik-werk-van-contentplanning

    Groeten,
    Ymke
  • foto Josfien Demey
    Dag Mieke

    Wij organiseren tweemaandelijks een redactieraad met publiekswerkers en communicatieantennes van de verschillende diensten. Dat levert telkens content op voor het stadsmagazine en ook de andere kanalen de stad. Natuurlijk hebben sommige diensten (bv. musea) eigen sociale mediakanalen.

    Via onze socials van de stad wordt die doelgroepencommunicatie af en toe gepusht. Onze sociale mediakanalen plannen we helemaal vanuit dienst communicatie in. Dat doen we via de tool Studio voor Makers van Facebook. Dat werkt goed voor ons.

    Onze contentplanning is eigenlijk gewoon een gedeelde spreadsheet binnen MS Teams met per week ingeplande content per kanaal en persberichten.

    Groeten
    Josfien
  • foto Jolien Degrave
    Dag Mieke,

    Wij zijn een relatief kleine gemeente met een relatief nieuwe communicatiedienst.

    Voor de input van de communicatie werken wij in de gemeente met een vast word-sjabloon met hierin bepaalde afspraken opgenomen. De diensten moeten hierin de informatie aanleveren, een soort van eerste versie van de communicatie. Vroeger kreeg ik vele mails en brieven binnen met de boodschap ‘maak er maar iets van’. Met het communicatiesjabloon is dit verleden tijd ??. Vervolgens ga ik aan de slag met de tekst, plan ik de communicatiekanalen in en plan ik dit in de contentkalender.

    Voor de contentkalender maak ik sinds een maand gebruik van contentkalender.nl. Vind ik wel een aanrader. Vooraf maakte ik gebruik van excel, maar dit is nu een pak overzichtelijker.

    Groeten,
    Jolien Degrave
  • foto Pascal Vanhees
    Dag Mieke

    Ik werk als eenmans-communicatiedienst voor een Limburgse vzw die actief in de bosbouw. Wij vallen onder de vleugels van het provinciebestuur. Zoals meerdere eenmans-dingen, is er teveel werk en moet je keuzes maken. Hoewel ik het altijd in eigen handen heb willen houden, merk ik dat een degelijk, coherent online verhaal brengen veel tijd vergt. In mijn geval: te veel tijd.

    Ik heb dan ondersteuning gevraagd en gekregen in de vorm van één collega die ondersteuning geeft in het verzamelen van items, tekst en beeld. Daarnaast krijgen we steun van de social media manager van de provinciale communicatie afdeling.

    Onze manier van werken:

    - Mijn collega en ik brainstormen over de items en plannen die in grote lijnen 2/3 maandelijks in. Dit leggen we voor aan collega's. Meestal wordt dit gevolgd omdat die mensen hun handen vol hebben met de corebusiness van onze dienst.
    - Mijn collega voorziet basis tekst en doet voorstellen voor beelden (gaat soms op locatie om beelden te maken). Ik schaaf later bij en verfijn selectie beelden. Dat steken we in een 'content kalender' in Excel.
    - Daarna gaat alles naar de collega van de communicatiedienst, die alles 'social-waardig' maakt: de juiste toon, de inplanning in functie van bezoekers, de juiste emoticons etc..
    Zij plant in via een managementtool, al weet ik niet welke.

    Jouw bijkomende vragen:
    En wat als je weet waarover je in welk kanaal gaat communiceren: wie 'maakt' de teksten voor het infoblad, FB,... Is dat team communicatie of de diensten zelf?
    --> bij ons is dat een samenwerkende vennootschap tussen mezelf (dienst) en comm. dienst.

    - Wie publiceert op FB en volgt reacties op? Team communicatie of de dienst die de post gedaan heeft?
    --> Posten doet comm.dienst van de provincie. Opvolgen doe ik, maar zij houden een oogje in het zeil.

    - Gebruiken jullie een online tool voor contentplanning? Zo ja, welke en wat zijn jullie ervaringen en suggesties hieromtrent?
    --> Zelf deed ik het via de tools van de kanalen zelf omdat we maar met één dienst zijn (en een drietal kanalen: FB, Twitter en Instagram). Als je veel moet managen/monitoren lijkt me dit wel nuttig. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

    Op facebook zit een actieve groep 'Social Media managers': https://www.facebook.com/groups/VLCMs
    Daar kan je altijd je vraag stellen of eens zoeken in de posts voor tips & trickxx.
  • foto Mieke Van Hulle
    Bedankt voor jullie reacties! We weten weer wat te doen ;-)
    En bedankt Ymke voor het extra duwtje om input te krijgen van collega's!
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.