naar top

Mensen zonder afspraak aan het loket: hoe help je?

Dag collega's,

sinds corona werken de stadsdiensten in Roeselare op afspraak. Er staan nog altijd mensen aan het loket die geen afspraak hebben. Naast een grote communicatiecampagne om dat werken op afspraak breder bekend te maken, hebben wij de ambitie om mensen ook te helpen aan het loket om zelf een afspraak te maken (dat kan via mail, via telefoon, via whatsapp, via de website). Nu maken de onthaalmedewerkers wel een afspraak voor die mensen, maar we zouden deze mensen graag helpen om het zelf te doen zodat de drempel voor een volgende afspraak verlaagt.

Zijn er al organisaties die dat doen? En zo ja, willen jullie dat eens met ons delen hoe jullie te werk gaan?

Bedankt!

Reacties

Reageer
  • foto Patrick Vandenberghe
    Dag Annebeth,
    ik ga al 's een antwoordje hier : https://www.kortom.be/e-groep/9421/werken-op-afspraak
    Succes !
    Patrick
  • foto Annebeth Boudry
    Dag Patrick, merci hiervoor. Zeker waar: we willen ook helpen om het te 'kunnen' in plaats van te 'kennen'. Maar benieuwd hoe ze dat doen. Zetten andere organisaties hiervoor mensen in aan het onthaal?
  • foto Marc van Daele
    Dag Annebeth
    In mijn vorige leven kenden we dezelfde situatie, maar we vonden het altijd OK als mensen vooraf hun afspraak telefonisch maakten. Niet iedereen kan en wil dat via een website doen.
    Een techniek die wel eens gebruikt wordt om mensen te motiveren om hun afspraak vooraf zelf te maken, is hen 20 minuten te laten wachten als ze zonder afspraak komen. "We gaan u er ergens tussen nemen, maar dat gaat wel 20 minuten duren. Als u volgende keer vooraf een afspraak maakt, kunt u meteen naar het loket."
    Maar ook dan is er altijd een aantal mensen die het nooit zullen, kunnen, of willen. Ik zou daar niet te veel energie aan verliezen.
  • foto Karen Van de Woestyne
    Dag Annebeth,

    Sinds midden juni 2020 is er een nieuw afsprakenportaal gelanceerd bij Stad Gent. Daarover start er binnen 2 weken een stadsbrede campagne. Naast het maken van (vervolg)afspraken aan de loketten, centraal en op de decentrale locaties, zijn er nog volgende mogelijkheden:
    - Afspraken maken via contactcenter Gentinfo (mail of telefoon of chat)
    - Afspraken maken via het GentinfoPunt AC Zuid (ter plaatste)
    - Aan de Doe-het-zelf-computers mensen begeleiden (niet tijdens corona)

    Wat willen we verder nog doen?:
    - Buurtwerkers informeren over het afsprakenportaal. Op die manier kunnen zij de burger uitleggen hoe het portaal werkt.
    - Alle GentinfoPunten over de stad heen afspraken laten maken. Dan kunnen de burgers in elk Gentinfopunt terecht om hun afspraak vast te leggen.
    - Communicatie uitwerken specifiek voor kwetsbare doelgroepen

    Gent heeft ook een programma ‘Digitaal Talent’ om mensen media-wijs te maken en hen ook fysiek, op locatie te helpen bij digitale handelingen. Maar deze fysieke hulp draait spijtig genoeg op een lager pitje omwille van de corona. Wil je meer info hierover, dan kan je eens een kijkje nemen op http://www.digitaaltalent.be
    Karen Van de Woestyne 25 .09.2020 om 10:00 Aangepast op 25 .09.2020 om 10:01
  • foto Ymke Deprez
    Dag Annebeth

    Wij hebben deze vraag voorgelegd aan enkele lokale besturen. De antwoorden lees je in dit artikel: https://www.kortom.be/kennis/9469/vijf-tips-voor-een-succesvolle-dienstverlening-op-afspraak

    Succes!
    Ymke Deprez 14 .10.2020 om 10:52 Aangepast op 14 .10.2020 om 10:55
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.