naar top

Coronacommunicatie naar jongeren

In onze gemeente zijn bijna alle geregistreerde besmette inwoners jonger dan 25 jaar. We zouden daarom een extra communicatie willen doen naar deze moeilijk te bereiken doelgroep (18-25 jaar).

Hebben jullie tips en vooral concrete communicatieacties die jongeren aanspreken en hun gedrag effectief kunnen bijsturen? En – belangrijk in deze gepolariseerde tijden – niet stigmatiserend of paternalistisch zijn.

Hou er wel rekening mee dat we een kleine gemeente zijn (18.000 inwoners), geen uitgebreid netwerk hebben van jeugdwerkers, noch lokale influencers en geen Instagram-, Snapchat, TikTok-account hebben.

Persoonlijk heb ik ook mijn twijfels of de zoveelste overheidsboodschap nog effect heeft bij deze doelgroep. De meerderheid van de jongeren is volgens mij wel degelijk goed geïnformeerd en kent de regels, maar is misschien bereid om af en toe een berekend risico te nemen.

Reacties

Reageer
  • foto Patrick Vandenberghe
    Dag Lieven in Destelbergen. Ik denk dat je geljik hebt met je slotzin. De vraag is ook of je twintigers nog jongeren kunt noemen of gewoon jongvolwassenen. Ik zie ook dertigers, veertigers en vijftigers berekende risico's nemen dan wel immatuur gedrag vertonen.

    Qua jongeren : ik heb er in de LinkedIngroep van Kortom - https://www.linkedin.com/groups/89904/ - al een paar zaken over gedeeld.

    Participatieve technieken lijken me mogelijk relevant, bv. Stad Mortsel heeft een mooi project qua onbevangen grootschalig luisteren naar jongeren, hier eerder al aangehaald. Meer over participatie via https://overheid.vlaanderen.be/participatie en https://www.linkedin.com/groups/8276206/

    En in de groep over gedragsinzichten - https://www.linkedin.com/groups/8277056/ - ook regelmatig shares over corona.

    Stoïcijnse groet & succes ermee.
    Patrick Vandenberghe 17 .08.2020 om 09:40 Aangepast op 17 .08.2020 om 09:46
  • foto Annebeth Boudry
    Hey Lieven

    ik hoorde deze week via Logo uit onze regio dat er op Vlaams/federaal niveau een uitgebreide campagne komt met jongeren - onder andere met hulp van illustrator Chrostin. Het zal een combinatie zijn van digitale communicatie en pakketten die ze kunnen afhalen. Ik volg het zeker mee op, want ook hier vragende partij naar goeie input voor doelgroepgerichte campagnes.
  • foto Nele Anthoons
    Hier beetje zelfde probleem en bedenkingen, dus ik volg met veel aandacht de initiatieven. Blij om te horen dat er input zou komen van Vlaams/federaal niveau, want ik heb de indruk dat we vaak naast elkaar aan campagnes werken, die we evengoed en in eerste instantie bovenlokaal zouden kunnen aanpakken.
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.