naar top

Corona: nieuwe communicatiefase vanaf 8 juni

We schakelen over van: "nu de maatregelen volhouden om straks weer bijeen te kunnen komen" naar ....
"het risico aanvaarden en permanent de juiste gewoonten aannemen".

Welke beeldtaal zouden we hierbij het best toepassen? Ik denk dat beelden van het virus en van ziekenhuizen minder aangewezen zijn in deze fase. Wat dan wel? Beelden van mensen die op afstand plezier maken of winkelen, met of zonder mondmasker? Spelende kinderen ... in beperkte groepen? ...

Welke beelden denken jullie te gebruiken de eerstvolgende weken? En waar vind je dit soort beelden? Heb je ook icoontjes klaarstaan? Bedankt voor de tips!

Groeten uit Nazareth,
Els

Reacties

Reageer
  • foto Patricia Meulemans
  • foto Patrick Vandenberghe
    Tonen is belangrijk. Een basisinzicht uit de gedragsinzichten is "behaviours shape attitudes (en niet andersom)" dus meer focussen op het doen en hoé doen is nodig. Minder uitleggen, meer vertrekken vanuit een Easy Attrractive Social & Timely "na-aapbaar" handelingspersprectief, en vooral : tonen. Toon ook steevast "het juiste gedrag" want beelden worden vaak gezien zonder dat de bijhorende tekst wordt gelezen. (Zie in dit verband ook het hele beeldbrief verhaal van Gebruiker Centraal, zoals gebracht op de recentste Heerljik Helder dag.)

    Gevolg : als er toch nog gedragsaanwijzingen zijn, toon dan mensen die dat uitvoeren op de best mogelijke manier, en toon het op een manier die ondubbelzinnig kan worden begrepen. Daarnaast kan het ook nuttig zijn om "primus inter pares" mensen te tonen die het voorbeeldige gedrag stellen, dus "influencers" per doelgroep. Niet enkel beelden van blanke middenklassers die iets doen, maar ook beelden van hoe andere bevolkingslagen iets doen (en hoe dat rijmt met de veiligheidsaanbevelingen).

    (NB: ik ben er dus persoonlijk géén voorstander van om de linkerkant van "de campagne" (bv. het deel "om elkaar stevig weer vast te pakken") in dezelfde beweging méé te tonen. Net zomin als je een overvolle vuilbak met zwerfvuil ernaast toont met als boodschap "doe dit niet". Toon liever iemand die de vuilbak op de juiste manier gebruikt, en versterk dat met copywriting in eenvoudige taal die ook rekening houdt met inertie of weerstand.)

    Sorry voor de droge doorlopende tekst, ik had er graag vet in gebruikt.
    Patrick Vandenberghe 2 .06.2020 om 16:34 Aangepast op 2 .06.2020 om 16:38
  • foto Els Verbeke
    Bedankt voor de reacties. Ik heb via de dienst noodplanning van Oost-Vlaanderen gevraagd of de FOD zijn icoontjes als vectorieel bestand wou beschikbaar stellen.
    https://drive.google.com/drive/folders/1bGsMPjlJWC8BQ4S9qr4cNFOvuRV3g1y0
    UPDATE 10 juni - Ik heb nadien gemerkt dat het toch geen vectoriële bestanden zijn.
    Els Verbeke 4 .06.2020 om 18:33 Aangepast op 10 .06.2020 om 21:34
  • foto Els Verbeke
    Ik heb de 6 gouden regels in een gouden kadertje gezet. ;-)
    Bijlagen
    Meld je aan om bijlagen te downloaden.
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.