naar top

Stakeholderanalyse: wat is het, waar dient het voor?

Voor de opmaak van het communicatieplan van onze vzw, werd me aangeraden om een om 'stakeholderanalyse' uit te voeren.

Ik bekend met 'doelgroep', maar dit is iets anders. "Doelgroepen kies je, stakeholders heb je", hoor je wel eens. Zo'n analyse nieuw voor mij, vandaar enkele concrete vragen:

- bekijk ik voor mijn comm-plan 'alle' stakeholders van de organisatie, of ENKEL zij die invloed hebben op / ondervinden van de communicatie?
- zijn dit enkel de mensen/diensten/bedrijven waar we NAAR willen communiceren of ook die OVER ONS communiceren?
- Vanaf wanneer noem ik iemand 'primair' of 'secundair'?
- Is dit überhaupt nodig om te maken of kan het ook zonder?

Bedankt!

Reacties

Reageer
  • foto Marc van Daele
    Dag Pascal
    Stakeholders en doelgroepen zijn inderdaad niet hetzelfde. Waar doelgroepen belangrijk zijn om te weten met wie je communiceert en welke de mentale en emotionele kaders van die groepen of personen zijn, zijn stakeholders belangrijk om strategische en organisatorische redenen.
    Bij je stakeholders horen dus ook je opdrachtgevers (bv, je raad van bestuur, je leden), diegenen die beslissen over je financiering (sponsors, subsidiërende overheden ..), organisaties met wie je samenwerkt, mensen of groepen die door je communicatie beïnvloed worden, zonder dat het je doelgroepen zijn, collega's van andere afdelingen die inhoudelijk verantwoordelijk zijn voor de content van je communicatie enz.
    Het is zeker interessant om een stakeholderanalyse te maken, zo ben je zeker dat je iedereen die met je actie of je campagne te maken heeft, erbij betrekt en dat je op de gepaste manier met hen kunt samenwerken, goedkeuringen kunt krijgen, budgetten hebt, enz.
    Primair of secundair gebruik ik zelf niet bij stakeholderanalyse niet, wel bij doelgroepen. Een eenvoudig model dat ik graag gebruik is een kwadrantverdeling op basis van invloed en betrokkenheid. Ik voeg het diagram als bijlage bij dit bericht.
    Veel succes
    Marc
    Bijlagen
    Meld je aan om bijlagen te downloaden.
  • foto Pascal Vanhees
    Dag Marc

    Dat model had ik ook voorbij zien komen! Bedankt voor de tip in ieder geval.

    Je spreekt over 'actie' of 'campagne'. het communicatieplan dat ik nu (probeer te) maak is eerder op strategisch niveau, dus nog niet op projectniveau. Dat maakt het in mijn hoofd minder concreet en wat abstract (en in mijn geval dus moeilijker).

    Bedankt!
  • foto Marc van Daele
    Dag Pascal

    Een stakeholderanalyse kun je zowel op organisatieniveau, op sectorniveau (bv je communicatiewerking) als op project- of campagneniveau maken. Het verschil is wat je centraal stelt.

    We kunnen gerust eens bellen als dat je kan helpen.

    Beste groeten
    Marc
  • foto Patrick Vandenberghe
    Bijlagen
    Meld je aan om bijlagen te downloaden.
    Patrick Vandenberghe 27 .05.2020 om 20:43 Aangepast op 27 .05.2020 om 20:43
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.