naar top

Een jaarverslag: hoe begin je eraan?

Hallo collega's!

Ons nieuwe bestuur pleit om in juni 2020 opnieuw een jaarverslag in het leven te roepen (met info over 2019). Twee jaarverslagen, zelfs! Eentje is bestemd voor de burger en moet vooral aantrekkelijke en niet te uitgebreide content bevatten, met veel beeldmateriaal en niet teveel cijfermateriaal. Een naslagwerk voor de burger, waarin hij naast info ook (contact)gegevens kan terugvinden. Het tweede jaarverslag wordt een 'klassieker' jaarverslag voor de gemeenteraad en partners: minder beeld-, meer cijfermateriaal, zoals dat vroeger het geval was toen elk lokaal bestuur verplicht nog een jaarverslag moest maken en bijhouden. De bedoeling is om na goedkeuring van de cijfers op de gemeenteraad eind juni zowel het jaarverslag voor de burger als het uitgebreide jaarverslag klaar te hebben.

Momenteel hebben we al een planning opgesteld (die nog niet heel concreet is...) en een redactieraad op poten gezet (analoog naar ons stadsmagazine). Nu zou ik dus een concreet plan van aanpak willen opstellen, maar weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe hier aan te beginnen...

Wat voor ons heel belangrijk is, is dat we alle diensten op één lijn krijgen. We vermoeden dat ze er tegen gaan op zien om al deze info op relatief korte tijd te moeten verzamelen... Bovendien willen we voor de komende jaren ook een draagvlak creëren; we willen de diensten aansporen - graag via de dienst- en clusterhoofden - om vanaf het begin van het jaar alle relevante info ergens samen bij te houden. Op die manier scheelt dat voor iedereen een hoop werk als de deadline er dan tegen de zomer aan komt...

Zijn er steden/gemeenten die een mooi voorbeeld hebben van een plan van aanpak? Of hebben jullie tips om in dit geval iedereen op één lijn te krijgen? We beseffen dat dit een 'alle hens aan dek'-verhaal zal worden, dus willen we ons best doen om alle neuzen in dezelfde richting te hebben!

Alvast bedankt!

Groetjes
Sylvia.

Reacties

Reageer
  • foto San Cooreman
    Dag Sylvia: http://www.zorgcommunicatie.be kan hier een goeie partner voor je zijn. (Struikel niet over het woord 'zorg'.) Je mag me gerust ook even bellen en dan licht ik je toe hoe we dit bij Familiehulp aanpakken: 0486 23 38 41. Ik bezorg je ook graag ons jaarverslag.
  • foto Annebeth Boudry
    En waarom kies je bijvoorbeeld niet het 'kleine' jaarverslag voor een katern in een infomagazine met cijfers en realisaties? In de vorm van een infographic? Of per realisatie een burger aan het woord?
  • foto Sylvia Huybrechts
    Dames, alvast bedankt voor jullie reacties!

    @San:

    Dank je wel voor je reactie en de jaarverslagen van Familiehulp van de vorige jaren! We hebben ze intussen goed ontvangen, bedankt! Dit ziet er allemaal heel interessant uit. Ik bel je hier binnenkort over!

    @Annebeth: dat was ook ons voorstel naar het college toe. Maar ze wensen een fysiek jaarverslag, zowel in boekvorm als PDF. Wat ik ook kan begrijpen: dan kan je een volledig en uitgebreid naslagwerk brengen, waarbij de kans groter is dat de burger het zal bewaren.
  • foto Marijn Struyf
    Hoi Sylvia! Ik weet niet in hoeverre jullie onder de regels van de Vlaamse Overheid vallen, maar die zegt alvast dat een afgedrukt jaarverslag niet meer mag. Jaarverslagen staan bij "Sommige publicaties mag je alleen digitaal uitgeven, namelijk:"

    Zie: https://overheid.vlaanderen.be/communicatie/publicaties-uitgeven-en-verspreiden/publicaties-uitgeven-en-verspreiden

    Ik dacht, ik geef het maar even mee! :)
  • foto Sylvia Huybrechts
    @Marijn:

    Bedankt voor de heads up! We kijken het even na...

    (PS: dank voor de zéér interessante workshop over de Noord-Zuidverbinding op de Infrastructuurcommunicatiedag van vorige maandag!)
  • foto Marijn Struyf
    Hey Sylvia, da's erg fijn te horen! Doet me plezier! Graag gedaan :)
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.