naar top

Infogids/stratenplan

Dag collega's,

Wat is jullie ervaring met een papieren infogids (+ eventuele stratenplan)? Brengen jullie nog een gids uit? Wordt deze nog gevraagd door de burgers?

Zo ja, hoe gaan jullie dan te werk wat de gunning betreft? Aangezien de uitgevers werken met advertentiewerving en zo de gids gratis is voor de gemeente. Wijzen jullie de opdracht direct toe aan 1 uitgeverij? Of schrijf je toch meerdere aan? Er zijn er echter niet bijzonder veel als ik het goed voor heb. Op basis van welke criteria oordeel je dan?

Veel vragen, maar toch bedankt voor jullie antwoorden :)

Groeten, Kim

Reacties

Reageer
  • foto Eric Goubin
    Dag Kim,

    Ik deed afgelopen drie jaar vanuit Thomas More hogeschool onderzoek bij 15 steden en gemeenten naar (o.a.) bereik en waardering van hun communicatiekanalen. Dit jaar komen er nog minstens 5 bij.

    Bij die 15 steden en gemeenten waren er 9 die nog een gedrukte infogids hebben, hoewel die infogids in deze digitale tijden meer en meer in vraag wordt gesteld.

    Wat leren de cijfers hierover?

    - Bij gemeenten die een gedrukte infogids hebben zijn er gemiddeld 4 inwoners op 10 die deze infogids nog gebruiken, 6 inwoners op 10 doen dat niet. Maar de verschillen tussen de gemeenten zijn groot: in Bonheiden gebruikt slechts 1 inwoner op 10 die infogids, in St.-Gillis-Waas is dat nog 6 inwoners op 10.

    - De gebruikers geven deze infogidsen een veeleer matige waardering: gemiddeld 6,8 10. Dat is minder dan de gemiddelde waardering voor gemeentelijk infoblad (7,5/10), gemeentelijke website (7,2/10) en gemeentelijke Facebookpagina (7,1/10).

    - Onderschat het digitale bereik van de ouderen niet. Bijna alle zestigers en zeventigers zijn min of meer actief op internet. Enkel bij de hoogbejaarden heb je nog een grote groep mensen die geen internet gebruiken. Specifiek voor deze oudere, weinig digitale doelgroep is een gedrukte infogids nog zinvol.


    Mijn advies:
    - Doe in elk geval nog een gedrukte infogids voor het oudere publiek.
    - Doe dat niet (of hooguit in een ‘light versie’, met verwijzingen naar andere kanalen) voor de hele bevolking. Dikke infogidsen bij alle gezinnen is papierverspilling.
    - Bespaar op de infogidsen, en investeer dat in de gemeentelijke topkanalen: infobalie, infoblad, website en (hoe langer hoe meer) gemeentelijke Facebookpagina.
    - Wijs in je kanalen stelselmatig de weg naar digitale en mondelinge infobronnen (website, telefoon, balie). Wees hier niet vies van herhaling.


    Succes, en graag tot ziens!

    Eric Goubin
  • foto Hanne Couckuyt
    Zoals je weet, Kim, hebben wij net een uitgegeven. Maar ik heb me voorgenomen dat het de laatste was op die manier. Later dit jaar hebben we een responsive website en een vernieuwd infoblad en dat zal de infogids grotendeels vervangen.
    Ik volg Eric om dan naar de oudste doelgroep nog een aparte communicatie te doen, gericht op hun noden.
  • foto Joost Ramaut
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.