naar top

Infoblad: aanbesteding

Dit jaar schrijven we een nieuwe aanbesteding uit voor de lay-out + drukken/bedelen van ons gemeentelijk infoblad. Tot hiertoe werd deze opdracht altijd in 1 perceel uitgeschreven. Dus alles voor 1 grote firma. Ik vind dat de tijdsdruk bij de grote drukkerijen vaak merkbaar is in de lay-out van het infoblad. We denken er dus aan om de lay-out van het infoblad door een andere (kleinere) firma te laten doen, en drukwerk/bedeling door een (grote) drukkerij.
Zijn er besturen die al op deze manier werken? Wat zijn de voor- en nadelen?

Bedankt voor de tips!

Groeten
Maaike

Reacties

Reageer
  • foto Nele Anthoons
    Dag Maaike, wij werkten al jaren zo, nu werken we voor het eerst met een lay-outer binnen de drukkerij. Voor ons werken beide systemen, ik denk dat je dus zeker kan opteren om te laten lay-outen door lay-outbureau buiten de drukkerij.
    Groetjes,
    Nele
  • foto Maaike Smet
    Hoi Nele, merci voor de info! Kan je aub je aanbesteding even mailen? Dan kunnen we ze misschien als inspiratie gebruiken :-).
  • foto Tom De Smet
    Wij werkten vroeger ook met ontwerp + drukken bij dezelfde, maar nu al enkele jaren niet meer. Ik zie alleen maar voordelen in gesplitst werken. Drukken is een puur technische materie en kan overal gebeuren. Het ontwerp kan je in dat geval ook bij een lokale ontwerper / communicatiebureau laten doen. Dat is niet noodzakelijk goedkoper (wel in tegendeel), maar je contactlijnen zijn wel veel korter en het werkt heel wat flexibeler. Ik ben dus fan :-)
  • foto Maaike Smet
    Dag Tom, bedankt voor de info! Heb je soms een voorbeeld van een bestek waarbij de percelen gescheiden zijn? Ondervinden jullie langere wachttijden bij de drukkers als het infoblad niet bij hen wordt gemaakt?
  • foto Pascal Vanhees
    Hier ervaring met verschillende zaken:
    - opmaak en druk bij de drukker: ja, die mannen werken onder tijdsdruk en dan lever je in op kwaliteit, originaliteit
    - Opmaak door interne grafische dient (provincie) en druk extern: mooiere vormgeving met betere bewaking huisstijl. Hoe het praktisch zal gaan moeten we afwachten want is nieuwe manier sinds 01/01/2020
    - Collega werkt nog anders via f-twee/stapel. Ik ben jaloers op die opmaak. Zij nemen ook een deel van het werk (redactie) voor hun rekening. Druk ook bij externe drukker.

    Ohja en de 'handling & verzending' gebeurt bij ons nog eens door iemand anders (=sociaal maatwerkbedrijf)
  • foto Joost Vandenabeele
    Even een kanttekening.
    Mochten we een flexibele bpost hebben die makkelijk een dag of 2 kan schuiven in geval van nood en anderzijds als besturen in hun bestek iets meer tijd geven aan luik opmaak zou de druk vanzelf verminderen. Nu is tijd vaak een gunningscriterium.

    Er moet soms al in 7 dagen een infoblad opgemaakt en gedrukt zijn.
    Drukkerijen/uitgeverijen die investeren in hun lay-out cel kunnen makkelijker anticiperen in geval van nood/druk.
    succes met jullie zoektocht
  • foto Annebeth Boudry
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.