naar top

Communicatieplanning

Beste collega's

Ik vraag me af op welke manier jullie continu en vlot zicht krijgen op dossiers van andere diensten waarbij er communicatie moet gebeuren? Screenen jullie de dossiers voor het CBS/GR/...? Vragen jullie op regelmatige tijdstippen een planning op? Laten jullie het initiatief aan de andere diensten zelf? Hoe houden jullie dit bij?

Alvast bedankt voor jullie antwoord en groeten uit Dendermonde!
Elke

Reacties

Reageer
  • foto Hanne Couckuyt
    Elke, tot nu toe moesten de diensten zelf initiatief nemen en ons laten weten wat er moest gecommuniceerd worden. Maar als we zelf aan iets terugkomend dachten, dat we nog niet binnen kregen, vragen we wel aan de dienst of het niet doorgaat.
    CBS, GR screenen, daar hebben we geen tijd voor...
    We hebben een evenementenkalender in Excel waar elke dienst zijn activiteiten inzet. Heel eenvoudig...
    Binnenkort starten we met e-notuleren en blijkbaar zal in dat programma de communicatiereflex ingebouwd zitten. Bij elk collegepunt zal moeten aangeduid worden wat er hoe moet gecommuniceerd worden. Ik heb het wel nog niet in werking gezien...
  • foto Patrick Vandenberghe
    Prachtig initiatief, houd ons aub op de hoogte Hanne !

    Bij de Vlaamse overheid heeft men veel geprobeerd als "verplichte paragraaf in besluiten Vlaamse Regering" in de hoop dat er zo reflexen zouden ontstaan om tijdig te denken aan het effect op armen (armoedetoets), communicatie(budget), enz. Maar ik denk dat de collega's van Vereenvoudiging (reguleringsimpactanalyse) niet van onverdeelde successen kunnen spreken.

    Bij de Vlaamse overheid screenden wij als afdeling Communicatie vroeger al 's "de belangrijke documenten" (regeerakkoord, beleidsnota's, beleidsbrieven, actieplannen) maar zelfs als je de intentienota's en plannen screent, of de wekelijkse beslissingen, dan nog krijg je daarmee niet de hele vinger aan de pols. Vandaar dat bv. deze dingen werden geboren :
    https://overheid.vlaanderen.be/communicatie/campagnes (voorheen Dito)
    https://overheid.vlaanderen.be/communicatie/toolbox-cb-link
    https://www.communicatierijk.nl/vakkennis/factor-c
    ... zodat de eigenaars van projecten zélf de zin voor communicatie aan de dag leggen.

    En in dat verband verwijs ik dan weer graag naar :
    https://www.communicatierijk.nl/documenten/publicaties/2013/04/01/communicatie-is-nu-de-kern-van-mijn-werk
    https://toecomst.wordpress.com/2014/11/14/over-de-vernieuwing-van-het-communicatievak-in-het-netwerken-tijdperk/#more-2242
  • foto Maaike Smet
    Dag Elke, dit blijft inderdaad een uitdaging! In Sint-Gillis-Waas werken we met communicatiecoaches: collega's zonder communicatie expertise op andere diensten die we een communicatiereflex proberen aanleren. We houden ondertussen samen een contentkalender in Teams bij. Dit is eerder voor kleine projecten. Voor grote projecten zien we in het nieuwe meerjarenplan een kans. In januari plannen we overlegmomenten met alle diensten om hun jaarplanning samen te bespreken. Zo hopen we op meer planning en minder last minute projecten :-)
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.