naar top

Facebookwedstrijden als promotool voor gemeentelijke aankoopbon

Als promotie voor de gemeentelijke aankoopbon en lokaal winkelen wil onze dienst Lokale Economie een wedstrijd lanceren op Facebook. Inwoners worden daarbij aangezet om een foto te nemen van hun aankopen, de winkel, de handelaar... en deze te posten als reactie op ons wedstrijdbericht met een bepaalde hashtag en de naam van de handelaar erbij. Daarbij vallen dan gemeentelijke aankoopbonnen te winnen voor de foto met de meeste likes.

Ik maakte daarbij de bedenking dat je dan als overheid een wedstrijd lanceert waarbij een bepaald bedrag te winnen valt en het hebben van een profiel op Facebook - een privébedrijf - een absolute vereiste is.

Bestaat hier wetgeving, regelgeving,... over? Zijn er misschien gemeenten of andere overheden die al eens iets dergelijks georganiseerd hebben?

Reacties

Reageer
  • foto Marc van Daele
    Dag An

    Wij hebben enkele jaren geleden een etalagewedstrijd georganiseerd met foto's op facebook. Dat is eigenlijk heel goed verlopen. Bel me gerust als je hierover meer wil weten.

    Groetjes
    Marc
  • foto Patrick Vandenberghe
    Facebook is populair en kan leiden tot veel betrokkenheid. Anderzijds vind ik het persoonlijk niet kunnen dat mensen alléén via Facebook zouden kunnen deelnemen. En dan nog 's Facebook, van alle mogelijke platforms ... Ik vind dus dat je terechte vragen stelt An.

    Qua regelgeving : raadpleeg bv. de privacycommissie (die een proces tegen hen aanspande). https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/

    Ondertussen breng ik hier alvast nog 's de hele "digitale gangtsters" discussie in herinnering : op 2019-02-18 publiceerde het Digital, Culture, Media and Sport Committee van het Britse Parlement wat the Guardian omschreef als "the first really comprehensive attempt of a major legislative body to peer into the dark heart of a dark economy of data manipulation and voter influence" nl. https://www.parliament.uk/business/committees/committees-a-z/commons-select/digital-culture-media-and-sport-committee/news/fake-news-report-published-17-19/ alwaar "This Final Report on Disinformation and ‘Fake News’ repeats a number of recommendations from the interim report published last summer (...) to include concrete proposals for action in its forthcoming White Paper on online harms. The Report repeats a recommendation from the Interim Report for clear legal liabilities to be established for tech companies to act against harmful or illegal content on their sites, and the report calls for a compulsory Code of Ethics defining what constitutes harmful content. An independent regulator should be responsible for monitoring tech companies, backed by statutory powers to launch legal action against companies in breach of the code. Companies failing obligations on harmful or illegal content would face hefty fines." Liever snel de context in het NL? Lees dan:
    https://www.hln.be/ihln/internet/onderzoek-noemt-facebook-digitale-gangsters-vindt-winst-belangrijker-dan-veiligheid~ac8e30e1/
    https://nos.nl/artikel/2272473-britse-commissie-facebook-top-digitale-misdadigers.html
    ...

    En er is ook hoopgevend nieuws: niet alle sociale media zijn "digitale misdadigers", zie bv. Pinterest: http://www.theguardian.com/technology/2019/feb/20/pinterest-anti-vaxx-propaganda-search-facebook ...
  • foto An Van den Bogaert
    Dankjewel voor jullie reacties!
    Marc, verliep deze wedstrijd dan ook uitsluitend via Facebook?
    Patrick, dankjewel voor de links, ik neem deze zeker eens door.
  • foto Marc van Daele
    Dag An
    Ja. De etalagewedstrijd kaderde in een veel breder project waarbij we handelaars actief wilden maken op sociale media. Facebook kwam daarvoor het meest in aanmerking. We hebben de handelaars een opleiding aangeboden om hen te leren hoe ze met een fanpagina over hun zaak konden communiceren en met hun klanten in interactie konden gaan. We hebben ook zelf een pagina opgestart voor de lokale handel (https://www.facebook.com/Zwinkelen/). Zwinkelen is de overkoepelende naam waarmee we de lokale handel promoten. Er zijn nog tal van andere promotionele acties. De facebookpagina is trouwens sinds enkele jaren doorgegeven aan de middenstandvereniging.
    De opdracht was om je etalage in te richten in de kleuren en de stijl van de Zwinkelencampagne. We hebben elke etalage gefotografeerd en in een album op de Zwinkelen fanpagina gepubliceerd. Bezoekers konden dan hun favoriete etalage "liken". Honderden mensen hebben daaraan deelgenomen. De resultaten waren dat handelaars visibiliteit gaven aan de overkoepelende promotiecampagne en zich zo als één groep toonden aan hun klanten. De handelaars hebben ook actief hun klanten aangespoord om hun foto te liken, waardoor weer veel mensen die Zwinkelenpagina leerden kennen en zijn beginnen volgen. Voor de winnaar werd een prijsuitreiking georganiseerd die dan ook nog eens door ons breed werd gebracht in onze kanalen en die ook mooi in de pers kwam.
    Dus héél veel visibiliteit voor lokale handelaars in een heel positieve sfeer.
    Dat dit alleen op facebook gebeurde vind ik absoluut geen probleem. We moeten niet altijd alles via alle kanalen willen doen. Dat werkt remmend. We hebben op andere momenten kortingbonnenacties gedaan in ons infomagazine, we hebben acties gedaan met boodschappentassen met het Zwinkelen logo, We hebben lokale cadeaucheques van Zwinkelen die men bij de lokale handelaars kan gebruiken enz. Dus ook een heleboel analoge acties.
    Pinterest is misschien op moreel vlak beter verteerbaar, maar we zouden er nooit hetzelfde publiek mee bereikt hebben.
    Een andere succesvolle actie op facebook bestond erin dat we klanten die dat wensten twee weken lang de fanpagina van Zwinkelen lieten beheren, waarbij ze dagelijks blogden over hun klantenervaring bij de lokale handelaars. Daar kwamen heel leuke dingen uit zoals mensen die schreven over hun aankopen en er hun recept bij publiceerden. Wanneer ze de fanpagina in beheer kregen, maakten ze dit steeds bekend bij vrienden en familieleden. Ook daar weer een pak volgers en meer visibiliteit voor de lokale handel.
    Marc van Daele 9 .07.2019 om 17:29 Aangepast op 9 .07.2019 om 18:36
  • foto Patrick Vandenberghe
    Eens met : "We moeten niet altijd alles via alle kanalen willen doen."

    Oneens met : mensen het gevoel geven dat ze een account moéten maken als ze erbij willen horen.

    En dus is het compromis : doe het niet via alle kanalen, maar voorzie ook een mogelijkheid om mee te doen die geen login vereist. Dat is je ware e-inclusie tgo. digibeten of mensen met scepsis bij sommige sociale media.

    Voor wie die scepsis wil aanscherpen : argumenten te over via
    https://www.netflix.com/be/title/80117542
    https://www.theguardian.com/technology/jaron-lanier
    https://www.theguardian.com/technology/2018/feb/07/facebook-common-sense-media-tech-addiction-children
    https://www.theguardian.com/technology/2017/dec/11/facebook-former-executive-ripping-society-apart
    https://www.theguardian.com/technology/2017/oct/05/smartphone-addiction-silicon-valley-dystopia
  • foto An Van den Bogaert
    Inderdaad akkoord met niet altijd alle kanalen in te zetten, dit moet gerichter gebeuren. En dankjewel Marc voor het inspirerende voorbeeld!

    Ik wil nog even meegeven dat we mee op aangeven van de VVSG ervoor gekozen hebben om mensen zonder Facebook-profiel de mogelijkheid te geven een foto in te sturen aan ons die wij dan in hun plaats posten op Facebook.
  • foto Patrick Vandenberghe
    Bedankt voor de feedback An !
  • foto Patrick Vandenberghe
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.