naar top

Centrale kwaliteitscheck communicatie

Goedemiddag collega's, . Organiseren jullie een centrale kwaliteitscontrole van de communicatie op de communicatiedienst? Ik ben op zoek naar goede voorbeelden van een plan van aanpak voor een centrale kwaliteitscheck van de communicatie. We willen dit gestructureerd organiseren.
Dan heb ik het bijvoorbeeld over de huisstijl, maar ook over het checken van de grammatica en spellingsregels. Het gaat zeker niet (enkel) over brieven, maar ook mails, print media en online media. Ik bedoel geen tevredenheidsonderzoek, maar de fase voordat het communicatieproduct 'verzonden' wordt. Alvast bedankt voor jullie reacties!

Reacties

Reageer
  • foto Heidi Stubbe
    Dag Annelies, in Oostende is het zo dat alle drukwerk (zowel intern als extern) moet aangevraagd worden via een formulier op Sharepoint (intranet). De dienst Communicatie controleert op huisstijl, taal en stijl. Pas na onze goedkeuring (en die van de Algemeen Directeur) kan er gedrukt worden. Ik vermoed dat dat in veel steden zo is. De sociale mediakanalen van de stad zijn grotendeels in onze handen en die van mensen die ervaring hebben met communicatie. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen. Over e-mails hebben we geen controle.
  • foto Patrick Vandenberghe
    Hoi zie ev. https://www.vlaanderen.be/vlaamse-overheid/werking-van-de-vlaamse-overheid/communicatiejaarverslag-vlaamse-regering/

    Wat betreft controleprocedures :
    - overweeg impact op welzijn en welslagen van een cultuur van wantrouwen vs. cultuur van vertrouwen.
    - Zorg dat er breed vaardigheid is en kennis van kwaliteitsvereisten ... waarvan je naleving "actionable" maakt
    - En dat communciatie-afdeling daarbovenop meerwaarde creëert (coachend model)
    - En dat in wendbaarheid voor als communicatie dringend is.
    - Vraag is echter of zo'n "moeder" model is wat je wilt want als communicatie-afdeling heb je in principe tijd te kort en werk te veel gegeven hoe complex de wereld is geworden. Je kunt de tijd die je in conroleren steekt misschien beter steken in luisteren, verbinden, inspireren ? Of in een perskamerwerking richting écht goede producten.
    - In overgangsfase kun je werken met een aantal hefbomen zoals bv. cohandtekening bij bestellingen of goed voor druk, maar je moet dan ook telkens coachend kunnen corrigeren wat beter moet. De ervaring leert dat daardoor stress ontstaat omdat het "last minute" is. Belangrijker is dus dat drukwerk, advertenties, enz. van meet af aan een juiste aanpak kregen, onderaannemers een goede briefing, enz. Je wil de kwaliteit vroeger aan boord in het proces. Mensen kunnen veel leren uit cocreatie- en doesessies, eerder dan uit het lezen van na te leven normen.

    Voor een kader, zie ev. https://overheid.vlaanderen.be/communicatie-normen (begin deze eeuw ontstaan uit een code voor goede praktijk).
    Patrick Vandenberghe 28 .06.2019 om 11:08 Aangepast op 28 .06.2019 om 11:44
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.