naar top

Wie heeft ervaring met City Screens? LED-schermen

Onlangs is een firma een toelichting komen geven over City Screens. De firma biedt LED-schermen aan die op openbaar domein geplaatst worden, en waarbij 50% van de zendtijd naar lokale handelaars en bedrijven gaat, en 50% naar de gemeente. Bij crisissituaties gaat 100% van de zendtijd naar de gemeente. Hebben jullie ervaring met dit concept en deze schermen?

Reacties

Reageer
  • foto Marleen Duchesne
    Wij gaan in Tessenderlo twee borden zetten van hen. College keurde al goed, locaties zijn bepaald maar de gemeenteraad moet nog goedkeuren. Daarna kunnen we het bestek uitsturen.
  • foto Inge Starckx
    We werden recent ook benaderd door de firma. Ik ben dus heel benieuwd naar de reacties hier.
  • foto Kobie Burgess
    Ik volg! Ze hebben ons ook benaderd.
  • foto Eric Goubin
    Bij deze wat beschouwingen uit recent onderzoek...
    Samengevat: digitale infoborden zijn hooguit een 'nice to have', maar geen 'need to have'.

    Met Thomas More Mechelen deden we afgelopen 3 jaar onderzoek bij 10 steden en gemeenten naar bereik en waardering van hun communicatiekanalen. Bij 8 van die 10 was er op een of andere manier sprake van digitale infoborden.

    Daaruit leren we dat bij alle gemeenten (ook bij die 8) er 2 topkanalen zijn:
    - Het gemeentelijk infoblad (telkens een bereik tussen 60 en 87% van de bevolking
    - De gemeentelijke website (telkens een bereik tussen 58% en 78% van de bevolking

    De derde plaats in de ranking van lokale topkanalen is nogal verschillend: bij de ene gemeente is dat de Facebookpagina, bij een andere de digitale nieuwsbrief, of een gedrukte infogids. De lichtkrant komt qua belangrijkheid als medium doorgaans op een vierde, uitzonderlijk al eens op een derde plaats.

    Het bereik van die infoborden is onderling sterk verschillend: het varieert tussen 24% en 60% publieksbereik. Deze hoogste score was er in Willebroek waar er minstens één lichtkrant op een plek staat waar elke passant al eens moet wachten aan een verkeerslicht.

    Hier enkele uitgangspunten bij het al dan niet inzetten van lichtkranten:
    - De meerwaarde van lichtkranten is veeleer beperkt: ze hebben vooral een signalerings- en herinneringsfunctie, en minder een informatiefunctie.
    - Laat onder geen beding investeringen in je topkanalen (Infoblad en website) in het gedrang komen als je kiest voor een gemeentelijke lichtkrant.
    - Indien die borden niet staan op plekken waar mensen op een of andere manier ‘wachten’ en tijd hebben om te kijken én te lezen, hebben ze echt geen zin.
    - Bij alle gemeenten met lichtkranten komt er veel kritiek van burgers indien ze op plekken staan waar automobilisten er door afgeleid kunnen worden.
    - Onderschat de tijd niet die je moet steken in selectie en redactie van berichten. Laat dat niet ten koste gaan van bijvoorbeeld het opvolgen van de gemeentelijke sociale media, die geleidelijk aan belang toenemen.
    - Opgelet met de contracten van aanbieders: let er op dat indien ze de lichtkrant gratis aanbieden (doorgaans met betaalde reclame), je er vroeg of laat dan toch niet voor moet gaan betalen. Let dan ook op met de inhoud van de reclame: maak daar best ook afspraken over.

    Vriendelijke groeten,

    Eric Goubin
    Eric Goubin 15 .05.2019 om 15:30 Aangepast op 15 .05.2019 om 15:41
  • foto Robyn Matthys
    Wij werden intussen ook benaderd door hen. Zijn er gemeenten die op hun aanbod zijn ingegaan? Waarom wel/niet?
  • foto Hanne Couckuyt
    Wij werden benaderd door Clearchannel. Zij bieden grote affichekasten aan, ene kant voor ons om te vullen, andere kant advertenties. Persoonlijk vind ik dat interessanter dan lichtkranten, want de visuele vervuiling door dat licht vind ik onaangenaam.
    Maar wat Eric zegt, doet me ook nadenken... het is weer een extra kanaal met andere maten en aanpak...
  • foto Frederik Houben
    Zijn er inmiddels al steden of gemeenten waar City Screens effectief schermen geplaatst heeft?
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.