naar top

organiseren van rondvragen/enquêtes: representativiteit

Op vraag van andere diensten organiseren wij af en toe rondvragen om het draagvlak in een straat of wijk te kennen over een eventueel te nemen maatregel (vb. opheffen van het beurtelings parkeren en vragen aan welke kant het parkeren na de opheffing het best zou worden georganiseerd; vb. invoeren van éénrichtingsverkeer en vragen naar de voorkeur van rijrichting of behoud bestaande toestand; vb. aanleggen van een rijstrook in asfalt of grasdallen en vragen naar de voorkeur).
Onze vragen:
1) kan zo'n rondvraag anoniem ingevuld worden of kan je vragen naar naam en adres (sommige mensen willen dan liever de rondvraag niet invullen)?
2) geldt het antwoord per wooneenheid maar wat als er in een wooneenheid 4 mensen wonen (ouders + 2 kinderen) die een verschillende mening er op na houden?
3) hoe zorg je ervoor dat er slechts één antwoord wordt gegeven (meestal doen we de rondvraag op papier samen met een bewonersbrief: dus één brief per wooneenheid in combinatie met een online antwoordformulier): sommige bewoners gebruiken alle kanalen om hun mening kenbaar te maken. Sommige bewoners maken zelfs kopieën van het antwoordformulier om zoveel mogelijk formulieren met hun mening te kunnen indienen (als drukkingsmiddel)
Bedankt voor de input!

Reacties

Reageer
  • foto Heidi Stubbe
    Beste Sol,

    Wij organiseren in Oostende dit soort praktische bevragingen ook via een bewonersbrief. Bij die bewonersbrief zit een enquêteformulier op naam. De bewoners moeten hun naam en adres invullen. Meestal is het zelfs zo dat wij zelf de adressen al invullen op het antwoordformulier. De ervaring leert dat geen enkele bewoner hier een probleem mee heeft als dit gaat over een bevraging die hen persoonlijk aangaat. Dit is dan ook de enige manier om te controleren dat hun keuze slechts 1x meegerekend wordt bij de telling van de resultaten. Wij aanvaarden ook slechts 1 antwoord per gezin, en ook daar hebben we weinig (of nooit) problemen mee.

    Deze brief wordt aan huis opgehaald door onze Gemeenschapswachten (op een aangekondigd tijdstip 's avonds), maar ze kunnen ook hun keuze doormailen naar ons als ze op dat moment niet thuis zijn.

    Het gebeurt wel eens dat een bewoner meerder keren zijn of haar antwoord instuurt, maar dan halen we die er gewoon uit (en dat kan dus enkel als je naam en adres laat invullen).

    Geef me gerust een seintje moest je hier nog vragen over hebben: heidi.stubbe@oostende.be.
  • foto Patrick Vandenberghe
    Wil je alle individuele meningen kennen, of algemene tendenzen ? Dat lijkt me de hamvraag. Persoonlijk zou ik niet "per wooneenheid" werken maar steeds op zoek gaan naar de werkelijke gebruikers of belanghebbenden.

    Gaat het over de eerste invalshoek, dan raad ik je aan die met professionals door te nemen. Wat de tweede invalshoek betreft enkele andere tips :

    1 - regelmatig een panel bevragen zoals bv. stad Antwerpen doet (daarvoor werkten ze samen met CheckMarket dacht ik maar ik kan me vergissen)

    2 - georganiseerd luisteren - een rijkere techniek dan survey onderzoek - zie bv. https://youtu.be/WJzkJnXPUZI en https://www.iedereenverdientvakantie.be/grootschalig-luisteren ... (mutatis mutandis ook interessant in andere contexten, zie ook https://toecomst.wordpress.com/2018/07/11/grootschalig-luisteren-als-organisatie/)

    3 - participatieve technieken, tot en met cocreatie. Check ev. uw collega Ine Plovie, en zie ook http://www.vlaanderen.be/intern/participatie en https://www.linkedin.com/groups/8276206 (open groep: iedereen is welkom om in die groepen te consumeren, converseren of sharen!).
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.