naar top

Aanpak nieuwe huisstijl en organisatie communicatiedienst

Hallo, Ik ben Cindy Cumps en sinds vorige week de verantwoordelijke communicatie voor de gemeente Herselt. Dit is een volledig nieuwe functie hier waardoor ik alles ik alles van 0 af aan zal moeten opbouwen. Eén van de prioriteiten is een nieuwe huisstijl ontwikkelen en introduceren. Het nieuwe bestuur hamert erg op participatie van de burgers en wil hen dan ook bij dit traject betrekken. Wat zijn jullie ervaringen hiermee en hoe hebben jullie dit aangepakt? Welke partners hebben jullie in dit traject begeleid? Hoe lang hebben jullie over het traject gedaan? Hebben jullie de huisstijl zelf geïntroduceerd bij het personeel? Ik heb op deze community al heel wat nuttige info gevonden maar alle informatie en tips zijn welkom. Het zou fijn zijn om via deze weg in contact te komen met collega's en zo ervaringen en tips te kunnen uitwisselen. Jullie kunnen me bereiken via deze community of via mail: Cindy.Cumps@herselt.be of telefonisch 014 53 90 07 Alvast bedankt!

Reacties

Reageer
  • foto Eric Goubin
    Dag Cindy,

    Hoe je een huisstijl kan ontwikkelen vergt net wat te veel uitleg om hier in enkele zinnen te vatten. De basis voor de huisstijlontwikkeling kan je evenwel nalezen in het Kortom-boek 'Tante Mariette en haar fiets' (meer info via http://www.tantemariette.be), hoofdstuk corporate communicatie (over identiteit, merkenbeleid en huisstijl). Je vindt in dat boek ook een goed overzicht van aandachtspunten bij inspraak en participatie.

    Alvast één concrete tip: indien je de bevolking wil betrekken bij de ontwikkeling van een nieuwe huisstijl, doe je dat best niet door de burgers op te roepen zelf een logo te ontwikkelen. Dat leidt bijzonder vaak tot amateuristische logo's. Ik zat al enkele keren in jury's waar je dan quasi gedwongen werd om het minst slechte logo te kiezen. Daar doe ik niet meer aan mee. Huisstijlontwikkeling is vakwerk, zowel wat de voorbereiding betreft als de implementatie in 'de dragers' van die huisstijl. Wel prima is om burgers en medewerkers mee de identiteitskenmerken van je gemeente in kaart te laten brengen: wat vinden ze zo bijzonder aan Herselt, welke 'persoonlijkheidskenmerken' willen ze in de verf zetten?

    Succes, Cindy, en graag tot kijk!

    Eric Goubin, onderzoeker & docent bij Kortom & Thomas More Mechelen
  • foto Marc van Daele
    Dag Cindy

    Wat leuk, helemaal van nul mogen beginnen! Ik heb dat ook ooit één keer mogen doen en dat is een super ervaring.
    Ik volg Eric helemaal i.v.m. het betrekken van inwoners bij de ontwikkeling van het logo. Helaas gebeurt het nog te vaak.
    Een ideale manier om burgers te betrekken is participatie in de eerste fase van je huisstijloefening, nl. de bepaling van je identiteit en imago. Wij hebben destijds een dergelijke oefening gedaan via focusgroepen van adviesraden, verenigingen, handelaars etc ... En daar zijn heel interessante gegevens uit gekomen.
    Het ontwikkelen van je huisstijl nadien, op basis van die imagostudie, is inderdaad vakwerk en moet door grafici gebeuren, door mensen die over de grafische intelligentie beschikken om organisatiewaarden te vertalen naar een grafisch ontwerp.
    Nadien kun je weer wel focusgroepen betrekken bij de selectie van de verschillende voorstellen.

    Ik wens je alvast veel succes!
    Marc
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.