naar top

Sociale media monitoring

Dag collega's, Heeft er iemand ervaring met Coosto? We zijn op zoek naar een tool om sociale media te monitoren en om berichten te publiceren op verschillende sociale media kanalen. We hebben Hootsuite en OBI4wan ook bekeken, maar Coosto lijkt ons gebruiksvriendelijker. Klopt dit? Alvast bedankt! Groetjes, Marieke

Reacties

Reageer
  • foto Annebeth Boudry
    Dag Marieke

    voor Kortom heeft Lie Lauwers van Houthalen-Helchteren een pocket geschreven over webcare: https://www.politeia.be/nl/publicaties/156961-webcare

    Daarin bespreekt ze diverse tools, waaronder Hootsuite, OBI4wan en Coosto.

    In Vlaanderen gebruiken de meeste brandweerzones Coosto. Misschien kan je eens contact opnemen met Jasmien O van de brandweerzone van Antwerpen.
  • foto Marieke Huion
    Bedankt Annebeth!
  • foto Patrick Vandenberghe
    Vroeger leek iedereen Engagor te gebruiken ... ondertussen is het verkocht aan https://cxsocial.clarabridge.com/ ... weet niet hoe het nu wordt geëvalueerd.

    Meltwater vonden wij destijds alleszins een tegenvaller. Maar alles evolueert snel en bv. deze realiteit van 2016-08 is mogelijk alweer verouderd: https://www.kortom.be/e-groep/7430/social-media-monitoring

    (Annebeth: de aanbevelingen rond monitoring in het Kortomdossier post Pukkelpop zijn dan mogelijk ook verouderd ?)

    Gezien je voor de Vlaamse overheid werkt Marieke : check ook
    https://overheid.vlaanderen.be/raamovereenkomst-reputatiemanagement-crisiscommunicatie waarmee bv. De Lijn z'n socialemediastrategie in elkaar heeft gebokst. Een verkennend gesprek richting offerte is gratis, en vervolgens ben je er misschien al vanaf met een korte vergadering ... of leer je wat je nog meer zou kunnen doen, strategisch.

    Als het over sociale media gaat, tip ik ook altijd Social Seeder even.

    Qua mediamonitoring : zie ook https://overheid.vlaanderen.be/communicatie/persrelaties-en-pr/persrelaties-pr

    En wat het ook wordt: vergeet ook niet af en toe gewoon 's te googelen ...
  • foto Marieke Huion
    Bedankt Patrick!
  • foto Heleen Poppe
    Dag Marieke, stad Oostende gebruikt ook Coosto.
    Hierbij wat meer info:
    Wij gebruiken de tool voornamelijk om berichten te plaatsen of in te plannen en om op reacties en rechtstreekse vragen van burgers te reageren. Momenteel gebruiken we Coosto minder als monitoring tool.

    Wat heel goed is aan Coosto:
    - Bijzonder gebruiksvriendelijk. Het wijst eigenlijk zichzelf uit.
    - De contentkalender, waar je een mooi overzicht krijgt van alle (geplande) berichten.
    - Je kan berichten inplannen op Twitter. Iets wat niet mogelijk is op het platform zelf.
    - Meerdere diensten kunnen van de tool gebruik maken zonder in elkaars vaarwater te zitten.
    - Met de tool kan je snel en eenvoudig reageren op reacties en/of vragen van gebruikers.
    - Via de knop ‘claimen’ kan je aantonen dat je een bericht aan het behandelen bent. Zo weten collega’s welke berichten ze niet hoeven te behandelen.
    - Heel goede klantenservice/support. Je wordt snel geholpen.
    - Als je dat wenst, krijg je wekelijkse rapporten met de laatste nieuwtjes uit socialmedialand.

    Wat beter kan:
    - Mensen of organisaties in berichten taggen, staat nog niet helemaal op punt. Zo gebeurt het vaak dat je toch een bericht op Facebook zelf plaatst als je organisaties/personen wilt taggen. Ik vermoed echter dat Coosto hieraan werkt.
    - Je kan geen berichten inplannen op Instagram. Wel kan je een soort reminder in de contentkalender plaatsen die je eraan herinnert om je bericht op IG te posten. Je moet dit echter op IG zelf doen.
    - Coosto laat niet toe om grote foto’s te uploaden.
    Meer info nodig? contacteer Emeriek, 059/25 80 32
    Groetjes, Heleen
  • foto Marieke Huion
    Hartelijk bedankt Heleen voor je uitgebreide antwoord! Hier kan ik mee verder. Groetjes, Marieke
  • foto Patrick Vandenberghe
    Heel leerrijke post Heleen, ook voor wie de vraag niet stelde :-) Bedankt!
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.