naar top

Persberichten en krantenoverzicht: hoe communiceren naar medewerkers?

Communicatiemedewerkers en teamcoaches ontvangen elke dag een overzicht van krantenknipsels en mailing met persberichten.
Er gaan echter stemmen op om deze zaken te verspreiden naar àlle medewerkers, via het intranet en/of interne nieuwsbrief.

Hoe pakken jullie dit aan?

Reageer
  • foto Elke Keppens
    In Aartselaar gaan wij wekelijks een overzicht op het intranet plaatsen van alle relevante artikels over Aartselaar die de week ervoor in de pers zijn verschenen.
    Groetjes, Elke
  • foto Tom De Smet
    Ik denk dat je dan wel even gaat moeten spreken met Belga/GoPress, cf. clearinglicentie voor aantal personen naar wie je dit mag verspreiden.
  • foto Patrick Vandenberghe
    Terecht punt van Tom. Bij de Vlaamse overheid werd de overeenkomst met GoPress & Belga zo onderhandeld dat iedereen toegang heeft tot het knipselarchief. Hier meer uitleg: https://overheid.vlaanderen.be/raamovereenkomst-belga ; voor buitenlandse pers bestaan andere oplossingen, bv. Auxipress.

Aan de hand van die overeenkomst maken onze collega's een dagelijks persoverzicht waarop iedere Vlaamse ambtenaar die dat wilt zich intern via opt in kan abonneren. Op geen enkel ogenblik was dat "for communicators only" want waarom aan gatekeeping doen als dat nodeloos tijd & inspanningen kost? Alle inhoudelijk nieuws is uiteraard even relevant zijn voor beleidsmakers als voor woordvoerders, en reputatiemanagement en communicatie kunnen anno nu ook niet langer bestaan in isolatie. Wat ik wel zou aanraden is niet louter de verzendlijst voor je intern overzicht uit te breiden, maar ook na te denken over andere informatienoden en hoe die te lenigen, al dan niet in dezelfde beweging. Het kan leiden tot een scherpstellen van de thematische selectie van je persknipsels, maar ook tot andere zaken die je via interne communicatie wilt oplossen.
    Patrick Vandenberghe 11 .03.2019 om 17:43 Aangepast op 11 .03.2019 om 17:44
  • foto Seel Seynhaeve
    Dankjewel voor de snelle reacties allemaal!
    We hadden hier al dezelfde opmerking gemaakt ivm go press.

Kunnen jullie mij ook nog even laten weten hoe jullie te werk gaan voor het verspreiden van eigen persberichten? Op dit moment bezorgen wij dit enkel aan het stadsbestuur, de communicatiemedewerkers en teamcoaches. Doen jullie dit via intranet of andere weg naar alle personeelsleden? Ik hoor het graag!
  • foto Patrick Vandenberghe
    Fijn te zien dat iemand die hier een vraag stelt, daar achteraf ook op terugkomt.

Een gouden regel is "zorg dat ze het niet uit de media moeten vernemen". Bij de Vlaamse overheid was de interne communicatie goed uitgebouwd met Snelinfo e.a. mailsystemen en 13 (ondertussen Vlaams intern) online en op papier. Werd hands on bestierd door dedicated team dat zelf op zoek ging naar nieuws ook. Verder werd (wordt) Vlaanderen.be/persberichten ook intern zichtbaar gemaakt zodat ambtenaren zich er zelf op konden abonneren. Ondertussen zijn er andere nieuwsbrieven (maar er zijn er veel ; persoonlijk denk ik dat het nog niet helemaal juist zit). De mensen van Vlaanderen Intern timmeren alleszins hard aan de weg, zie http://www.vlaanderen.be/intern

Maar er is een tweede ding en dat is dat persberichten steeds minder relevant zijn. Nieuws wordt nu anders gemaakt, de meeste journalisten vinden persberichten ronduit achterhaald. Als iets nieuwswaardig genoeg is voor een (pers)bericht, is het alleszins absurd om het ook niet intern te vertellen in het kader van verbinding, ambassadeurschap, content strategy, enz. Uw vraag vertrekt van persberichten maar ik zou die benaderen als een vraag over kennisdeling en over de grens van wat openbaar is en wat niet. In een veranderde context wat betreft pers maar ook participatie en employer branding. Nadenken over een perskamerwerking is misschien een goed vertrekpunt: https://toecomst.wordpress.com/2014/05/19/merkcoherente-perskamers-waarom-hoe-begin-je-eraan/

Verder kun je de grens extern / intern ook slechten via een meer radicale keuze om alles openbaar online te zetten, tenzij dan wat echt beter afgeschermd blijft. En je mensen intern dan nieuwe conventies aan te leren in die zin. Maar dat blijft middelencommunicatie. En daar zijn ook weer problemen mee. Zender ontvanger en AIDA zijn dood, je moet terug meer durven inzetten op mondeling (en op luisteren, dialogeren, en op gedragsinzichten).

Vandaag de dag is uitsturen via middelencommunicatie daarom geen garantie op contact (zie ook Reijnders' Delen Duiden Doen) maar info plaatsen op intranet en vervolgens aggregeren via iets als Yammer, eventueel mail lijkt me het minimum. Ga er echter niet van uit dat mensen spontaan naar intranet gaan, de meeste mensen vernemen nieuws liever van collega's (meeting, informeel aan de koffie-automaat, ...). Om de interne communicatiemix met meer finesse te benaderen, zie Vonk, de collegagroepen van Kortom i.s.m. Vonk, enz.

[Behalve Yammer biedt MS O365 met groepen ook andere alternatieven voor intranet, maar de wereld heeft natuurlijk zoveel meer te bieden dan MicroSoft. Er zijn ook alternatieven voor Slack, enz. Atlassian biedt ook boeiende kansen. Enz. Op SharePoint vertrouwen vind ik persoonlijk utopisch. En platformen van de Facebook familie gebruiken voor interne communicatie lijkt mij persoonlijk uit den boze gegeven hoe weinig respect dat bedrijf heeft voor (de privacy van) z'n gebruikers.]
    Patrick Vandenberghe 13 .03.2019 om 16:50 Aangepast op 13 .03.2019 om 16:58
  • foto Seel Seynhaeve
    Wat een lijvig antwoord. Merci!
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.