naar top

Sociale Media Stadsmedewerkers

We zijn bij Stad Brugge bezig met een volwaardige socialmediapolicy op te stellen. Hierbij willen we ook een deontologische code vastleggen voor stadsmedewerkers en hun sociale mediagebruik. Specifiek gaat het over negatieve opmerkingen over initiatieven van de Stad Brugge. Soms valt het voor dat een stadsmedewerker zich openbaar zeer negatief uit over de Stad, hun werkgever. Dit is een gevoelige kwestie en ik vroeg me af als er organisaties zijn die hier al regels over opgesteld hebben. Zo ja, welke regels gelden er voor jullie medewerkers? En wat doen jullie als een medewerker zich negatief uit over de organisatie op Facebook, Twitter...?

Alvast bedankt voor jullie input!

Reacties

Reageer
  • foto Kim Maex
    Jammer genoeg kan ik je niet helpen hiermee, ik volg deze wel graag mee, na een aantal vergelijkbare voorvallen.
  • foto Annebeth Boudry
    Dag Sol

    we hebben hierover op deze pagina op Kortom.be al materiaal verzameld: https://www.kortom.be/kennis/8335/een-gedragscode-voor-sociale-media-is-dat-nuttig
  • foto Caroline Verschaeren
    Hoi San,
    Onze verantwoordelijke sociale media heeft een interne policy voor medewerkers opgesteld. Misschien kun je daaruit inspiratie halen? Als je me een mailtje stuurt, bezorg ik het je graag. Wanneer een medewerker zich op sociale media negatief uit over zijn werkgever, zou ik de discussie zo snel mogelijk proberen 'offline' te trekken en als leidinggevende een één-op-ééngesprek voeren met de persoon in kwestie. Erachter komen vanwaar de onvrede komt en afspraken formuleren..
    Groetjes,
    Caroline
  • foto Marie Godderis
    Hallo,
    Wij hebben hiervoor in Koksijde ook een interne policy uitgeschreven. Eigenlijk zou hij wel een update mogen krijgen, maar de regels blijven wel nog grotendeels dezelfde. Eerst en vooral is de deontologische code van toepassing. Dat geven we ook mee. Daarna hebben we een leuke do's & don't's-pagina opgemaakt (Stuur me een mailtje > marie.godderis@koksijde.be) en ik bezorg het je). We hebben dit op een laagdrempelige manier gedaan omdat we niet met de vinger willen wijzen. We willen eerder gewoon de moeilijkheden of gevoeligheden aankaarten. Indien er iets negatief gepost wordt, spreekt onze Sociale Media verantwoordelijke de persoon eens aan tussen 'pot en pint'. Of bij moeilijkere gevallen gaat dit via de leidinggevende. Bedoeling is om inderdaad net zoals bij Caroline, alles uit te klaren. Vaak hebben die collega's dat niet door of was het anders bedoeld. Door het eens gewoon voorzichtig te bespreken kan je al veel oplossen. Dat werkt echt wel. Maar eigenlijk nog niet zoveel praktijkvoorbeelden gehad! Gelukkig!
  • foto Sol Mannens
    Dank je voor de antwoorden! We kijken ernaar uit om jullie visie hierop te zien (mailtjes zijn net verstuurd) :)!
  • foto Julie Vervaeke
    Hallo,

    Ook in Stad Harelbeke hebben wij een sociale media policy opgesteld in het kader van een groter sociale media plan voor de stad. Indien je geïnteresseerd bent om ook dat van ons eens door te nemen, stuur dan gerust een mailtje naar julie.vervaeke@harelbeke.be

    Groetjes,
    Julie
  • foto Patrick Vandenberghe
    Prachtig werk van Kortom, die pagina die Annebeth hier aanraadde. Wat ik me wel bedacht: worden dergelijke "gids" pagina's wel vlot genoeg gevonden? Hoe ziet Kortom dat zelf ? Had collega Sol de door Annebeth zichtbaar gemaakte pagina moeten vinden via zoeken in de kennisdatabank? Want in de basisnavigatie bovenaan is er geen tab die naar dit soort gidspagina's leidt, en de "veelgestelde vragen" gaan over lidmaatschap maar niet over essentialia van het vak.
  • foto Annebeth Boudry
    Dag Patrick, hierover mag je me gerust rechtstreeks contacteren: we werken hieraan, maar dat vraagt een ommezwaai van onze backoffice en ons kennismanagement. Babysteps! Maar merci voor je tip, een link is alvast een goed idee!
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.