naar top

Geen persaandacht

Beste collega's,

ik werk voor het stadsontwikkelingsbedrijf van Gent. Wij staan in voor de realisatie van heel wat grote en kleine stadsontwikkelingsprojecten.

Sinds anderhalf jaar besteden we meer tijd en aandacht aan onze externe communicatie. Zo plannen we geregeld persmomenten en sturen we persberichten uit bij belangrijke mijlpalen.

Hoewel het initiatief daarvoor vaak van ons uitgaat, verschijnt onze naam maar zelden in de pers. Onze berichten worden wel opgepikt, maar het zijn andere instanties of actoren die vermeld worden. Dat is een beetje frustrerend, zeker gezien al het werk dat daarin kruipt.

Soms heb ik zin om de journalisten daar - vriendelijk - op aan te spreken. Maar doe ik daarmee meer kwaad dan goed? Verbrand ik zo bruggen?

Wie herkent deze situatie en heeft raad?
Dank je!
Barbara

Reacties

Reageer
  • foto Els Verbeke
    Ik heb hier geen ervaring mee. Vermeld je in je berichten voldoende wat jullie eigen aandeel is? Kan je bij één perscontact (iemand die je het beste kent) vragen wat de reden zou zijn voor deze 'vergissingen'? Dan kan je je persberichten in de toekomst eventueel aanpassen.
  • foto Patrick Vandenberghe
    Herkenbaar. Een vzw of groep burgers is "sexier" dan de (anonieme) overheid (of een politicus / controverse). PR is niet gemakkelijk. Veel journalisten gaan ook niet af op Het Persbericht maar op wat ze zelf bijeensprokkelen. Je kan hen ook niet verwijten dat ze zelf kiezen voor de angle die ze het interessantst vinden. De vraag is vooral waarom je zelf in beeld wilt en wat je daarmee wilt bereiken voor wie. Moet de overheid als regisseur mee in beeld en zo js waarom en wat is daar dan écht interessant aan?? Als er een reden is, komt het er voor u op aan zelf een kleurrijke identiteit of set verhalen te hebben en een relatie aan te gaan, eigen banden te smeden met individuele journalisten van de vaste redactie of freelancers gespecialiseerd in... en dat meer op hun maat dan in functie van uw eigen zgn. belangrijke boodschap. Wees beschikbaar als iemand die iets kan tot stand brengen en vraag dat ze uw rol ook belichten als die rol ook het vertellen waard is omdat je er een interessante invalshoek aan kunt koppelen. Waar je de pers gelijk behandelt en correcte berichten bezorgt moet je dat aanvullen met "eigen smoel". Ev. zelf brokeren en een duo-interview zelf mee tot stand brengen. Zie verder ook technieken als storytelling en curating content. De auteurs van de frustrerende berichtgeving alleszins niet contacteren met iets in de sfeer van een rechtzetting maar meer met iets als "tof dat je daar aansacht aan schenkt" + saillant nieuw verhaal.
    Patrick Vandenberghe 20 .04.2017 om 16:51 Aangepast op 20 .04.2017 om 17:29
  • foto Patrick Vandenberghe
    Ca. 2002-2004 was er de campagne Thuis in de Stad (mk. I). Daarbij werden facetten vh project in reeksen geadverteerd via prominente Vlamingen en een label dat het grotere project zichtbaar maakte. De advertenties over intenties werden minder gesmaakt dan die over realisaties in het veld. Voor de PR werd met een niet klassiek bureau samengewerkt op basis van de inhoud met de vraag ergens ook te belichten "met middelen van de Vlaamse overheid". Je mag nooit vergeten: het medium is van de mediamakers en hun publiek, niet van de adverteerder of de verzender van persberichten. Een persmoment is voor een journalist geen commando maar hopelijk wel een uitnodiging iets interessant te vinden temidden van meerdere prikkels die hij ontvangt. En lees ook https://www.kortom.be/nieuws.aspx?id=7780
    Patrick Vandenberghe 20 .04.2017 om 17:27 Aangepast op 20 .04.2017 om 17:37
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.