naar top

klasbezoeken lagere school

Collega's, wie onder jullie biedt een programma aan voor klasbezoeken aan de gemeentediensten voor kinderen van de lagere school? En wat houdt jullie programma in? Welke diensten werken mee? Bedankt voor jullie inspiratie!

Reacties

Reageer
  • foto Tom De Smet
    http://www.waregem.be/producten/bezoek-aan-het-stadhuis : dat is een redelijk populair gegeven in Waregem. Jaarlijks krijgen we ongeveer 20-tal klassen over de vloer. Afsluiten gebeurt bij ons op de jeugddienst, waar ze ook een drankje krijgen. De rondleiding wordt altijd gegeven door iemand van de dienst communicatie - toerisme - feestelijkheden. Alles wat scholen/klassen kunnen doen via/bij het stadsbestuur is trouwens gebundeld op http://www.waregem.be/leerkracht
  • foto Lorie Cuypers
    Hallo Heidi, wij ontvangen ieder jaar een vijftal klassen, soms lagere school, soms 1e middelbaar. Wij hebben een powerpoint waarin de meeste diensten en ons bestuur (cbs en gemeenteraad) kort en in kindertaal toegelicht worden. We hebben die presentatie sinds een paar jaar uitgebreid met allerlei 'opdrachtjes' voor de kinderen (bv. foto's van herkenbare plaatsen uit de verschillende leefgemeenschappen op een grote gemeentekaart leggen, dienstnamen puzzelen, ...). Dat duurt een halfuurtje.
    Daarna trekken we op verkenningstocht in het gemeentehuis. We brengen een bezoekje aan de dienst burgerzaken waar er gegevens opgezocht worden van enkele kinderen, naar de milieudienst waar ze meer uitleg krijgen, trouwzaal, archief (met de oude registers) en tenslotte ook nog een bezoekje aan het kantoor van de burgemeester. Die is er niet altijd maar als aanwezig is, maakt hij ook even tijd. Tot slot krijgen de kinderen ook nog een gadget als aandenken. Dit schooljaar kregen ze een koekendoosje met een leuke Puurse foto.

    Succes!
    Lorie
  • foto Wouter Linseele
    Dag Heidi
    Ook bij ons worden de bezoeken georganiseerd door het departement communicatie. We maken een toer doorheen het gebouw waarbij verschillende diensten getoond worden (onthaal met uitleg klantenbegeleidingssysteem, personeelsdienst, financiƫle dienst, communicatie, vrije tijd & toerisme, Burger & Welzijn, stedenbouw en milieudienst). Van de diensten zelf wordt niets verwacht. Een medewerker van het departement communicatie geeft zelf beknopt uitleg over de werking van de diensten (wat doen ze?). Ze kijken ook even binnen in het bureau van de burgemeester. In de mate van het mogelijke probeert de burgemeester er te zijn (anders neemt zijn kabinet over). In de trouwzaal wordt ten slotte op een eenvoudige manier uitleg gegeven over hoe de stad bestuurd wordt (verkiezingen, hoe geldig stemmen, gemeenteraad, schepencollege, burgemeester, de gemeentesecretaris, taken van een gemeentebestuur, uitleg over het logo van Harelbeke). Elke leerling krijgt bij het afscheid een zakje met documentatie en een gadget mee (brochure kennismaking met mijn gemeente, stratenplan, wegwijsbrochure, balpen met logo).
    Groeten
    Wouter
  • foto Lieven De Bosscher
    Ook bij ons worden de schoolbezoeken georganiseerd door de communicatiedienst. Alle informatie hierover vind je op http://www.lochristi.be/product/134/schoolbezoek.
  • foto Ilse D'Hespeel
    Dag Heidi, onze jeugddienst organiseert de klasbezoeken met een leuk spel/zoektocht in het gemeentehuis waardoor de kinderen op een speelse manier kennis maken met alle diensten. In de raadzaal spelen ze ook een gemeenteraad na over een onderwerp dat hen nauw aan het hart ligt en stellen ze een eigen burgemeester aan. De kinderen zijn altijd heel enthousiast! Burgemeester en schepen van jeugd en onderwijs zijn altijd aanwezig. Doordat de jeugddienst zorgt voor de organisatie, maken de kinderen ook onmiddellijk kennis met de jeugdconsulent.
  • foto Joeri Bombeke
    Dag Heidi, jaarlijks brengen de leerlingen van het derde of vierde leerjaar van 5 basisscholen een bezoek aan het gemeentehuis. De rondleiding zelf duurt ongeveer anderhalf tot twee uur. Meestal ben ik hun gids, soms ook een collega van de communicatiedienst. We proberen de rondleidingen zo interactief mogelijk te maken, stellen zelf veel vragen en laten de kinderen naar de oplossingen zoeken. Enkele collega's en ook de burgemeester werken actief mee en brengen altijd een verhaal op kindermaat. Dat maakt het voor hen niet zo saai. Meestal zijn ze toch enthousiast na het bezoek. :-)

    Aan het onthaal in de inkomhal vertel ik eerst iets over de 3 deelgemeenten en hun spotnamen, over de verschillende gemeentediensten (en locaties), om dan onze rondgang te beginnen langs enkele diensten in het gemeentehuis.
    Zo gaan we op het gelijkvloers een kijkje nemen op de dienst Bevolking (waar we de adresgegevens van enkele leerlingen opzoeken) en de dienst Burgerlijke Stand (waar we even de oude registers van de burgerlijke stand bekijken). We gaan ook langs bij de gemeenteontvanger (en piepen eens in zijn oude kluis), en bij de communicatiedienst.

    Daarna gaan we naar de eerste verdieping en spelen we een huwelijksplechtigheid na.
    Na dit plechtige moment nemen we plaats in de raadzaal, waar de burgemeester een kort woordje uitleg geeft over de werking van de politieke organen van het gemeentebestuur, gevolgd door een korte vragenronde: de leerlingen kunnen dan zelf vragen afvuren.

    Op de tweede verdieping bezoeken we de dienst Stedenbouw: onze jong gehuwden willen ongetwijfeld een eigen nestje bouwen en zoeken een bouwgrond of woning. Op de dienst Stedenbouw leren ze dat dat niet zomaar kan.
    Als afsluiter gaan we nog vlug een kijkje nemen in het archief, waar de leerlingen een wegwijsgids meekrijgen. Hierin vinden ze allerlei informatie over de gemeente en het gemeentebestuur. Ze kunnen deze gids dan ook in de klas gebruiken voor de lessen.

    Dat is het concept dat ik meestal volgt. Ik overleg wel altijd eerst met de leerkrachten om me aan te passen aan de leerstof. Samen met de juf van de gemeenteschool hebben we bijvoorbeeld ook de rondleiding al gekoppeld aan een vragenlijst. De leerlingen moeten dan op eigen houtje vragen stellen aan de mensen van de gemeentediensten. Uiteraard geef ik daarna ook wat extra uitleg.
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.