naar top

Communicatiedienst plaats

Wat is de plaats van de communicatiedienst in uw organisatie ? Meteen onder het hoogste niveau og lager in de hiërarchie ?

Reacties

Reageer
  • foto Ashley  Mertens
    In 2012 veranderde de communicatiedienst van de gemeente Rotselaar van een 'bijdienstje' in een stafdienst. Dit is een heel grote verbetering en een absolute aanrader. Een complexe organisatie als een gemeente (en ook andere overheden) heeft nood aan een degelijke communicatiedienst als spil van de organisatie. Een communicatiedienst is van zowat alles (of toch heel veel) op de hoogte en kan daardoor ook tijdig aankondigen wanneer communicatie (zowel intern als extern) vereist is èn op welke manier, via welke kanalen.

    Houd er wel rekening mee dat er dan ook meer verwacht wordt van de communicatiedienst en dat de werkload zwaarder wordt. Wij hebben twee communicatieambtenaren en dit is echt geen overbodige luxe.

    Verder wil ik hierbij ook het belang van interne communicatie benadrukken. Hier wordt vaak nog steeds te weinig aandacht aan besteed vanuit het beleidsniveau, terwijl een organisatie maar goed kan draaien als het intern goed zit.

    Met vriendelijk groet
  • foto Joost Ramaut
    Patrick, de plaats van de communicatiedienst was ook een gespreksonderwerp op de collegagroep centrumsteden. Je vindt enkele documenten en organogrammen hier > http://www.kortom.be/presentatie/6648/collegagroep-centrumsteden
  • foto Patrick Vandenberghe
    Mijn antwoord op zulke vragen: in een ernstig bedrijf zit de marketingdirecteur mee in de directieraad, en is marketing al vroeg betrokken in nieuwe projecten. En op die manier dus communicatie, want is onderdeel van marketing. (Marketing wordt soms misbegrepen als sales maar is eigenlijk de overkoepelende discipline waarin branding, interne & externe communicatie, conversation management, marktonderzoek, monitoring, PR en dergelijke meer een plaats vinden. Zie ook "marketing lijkt op het eerste gezicht een commercieel gegeven; mits een juiste vertaling van consumenten naar doelgroepen en van commerciële naar sociale winst, blijken de mechanismen bijzonder bruikbaar", p. 61 van het Kortomboek "De converserende overheid").

    Op http://www.vlaanderen.be/communicatie vindt u nog tal van artikelen die de rol van (interne) communicatie in de organisatie aanraken, zie bv. http://communicatie.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=1159
    Patrick Vandenberghe 10 .02.2015 om 11:41 Aangepast op 10 .02.2015 om 11:42
  • foto Wouter Linseele
    Dag Patrick
    Bij ons is het departement communicatie een van de acht departementen en als departementshoofd zit ik mee in het MAT.
    Groeten
    Wouter
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.