naar top

Aanpak personeelsblad

Momenteel hebben wij geen personeelsblad maar er zijn wel plannen om binnenkort met 'iets' te starten. Wij zijn een kleine organisatie waardoor het niet altijd gemakkelijk is om 'tijd' te vinden om ook intern te communiceren. Daarom wou ik eens polsen bij andere, kleinere gemeenten over hun interne communicatie: wat verspreiden jullie, frequentie, hoe pak je redactie aan (medewerking collega's), enz. Voorbeelden van personeelsbladen zijn ook welkom!
Bedankt!

Reacties

Reageer
  • foto Mia Tegenbos
    dag Ilse, ik zal je per post een exemplaar toesturen zodat je kunt zien wat voor artikelen wij schrijven. wij gaan volgend jaar echter overstappen op een digitaal "personeelsblad" omdat het produceren en verspreiden van een boekje te veel tijd, energie en geld kost.
  • foto Patrick Vandenberghe
    NIéts tegen personeelsbladen, zeker niet! Maar ik zou wel dùrven denken "met wenig mensen en weinig tijd" zijn we misschien beter af met Yammer, bijvoorbeeld. En als ik lees "interne communicatie" vraag ik me af wat daar het eigenlijk doel van is en waar een personeelsblad daar precies in past. Ik zou dus eerst grondig nadenken over "wat wil je intern bereiken, welke tools wil je om interne samenwerking te stimuleren, welke acties zijn er nodig, welke communities & values, welke rol speelt communicatie daarin, en daarna pas hoe ga je dragers kiezen en invullen". Een interessant beginpunt voor zo'n traject is bijvoorbeeld deze post van Erik Reijnders http://toecomst.com/2014/01/29/gastpost-erik-reijnders/ of deze post http://communicatie.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=1048 met daarin deze quote "Een opvallende conclusie uit de mediamix analyse is het papieren personeelsblad weliswaar z'n actualiteit heeft verloren, maar hoog scoort op het brengen van verdieping, een goed kanaal is voor het delen van kennis, een ideaal kanaal is om te informeren over de waarden of visie van de organisatie en een belangrijke rol vervult in de verbinding - de band tussen medewerkers onderling en tussen het bedrijf en de medewerkers. Allemaal belangrijke doelen binnen interne communicatie." Ik zou zeggen: begin zeker met een brede behoeftenbevraging en ga dan in cocreatie aan de slag, en denk daarna pas aan bladen en drukkers, hoe zinvol die ook blijven in de mix. Veel succes en vertel hier ook wat het geworden is, zou ik zeggen!
    Patrick Vandenberghe 17 .07.2014 om 17:08 Aangepast op 17 .07.2014 om 17:12
  • foto Machteld Vanden Bosch
    Dag Ilse, EcoWerf, het intergemeentelijke milieubedrijf van Oost-Brabant, telt 264 medewerkers waarvan 210 arbeiders. Deze medewerkers hebben geen toegang tot een pc en komen soms maar één keer per maand op de administratieve site. Voor hen is zo'n personeelsblad een link met het bedrijf. Daarnaast hebben we ook posterlijsten gehangen op alle toiletten. Dit intern communicatiemiddel versterkt de boodschap die ze meekrijgen in het personeelsblad en ook de belangrijkste punten uit het interne werkoverleg.
    Het personeelsblad komt 4 keer per jaar uit. Het is niet haalbaar om dit meerdere keren uit te brengen wegens tijdgebrek. De redactieraad komt dus ook 4 keer per jaar samen om de inhoud vast te leggen. Tijdens de redactieraad verdelen we de taken (tekstjes schrijven, foto's nemen, interviews afnemen, raadsels zoeken ...). De leden van de redactieraad komen uit verschillende diensten (zowel projectleiders als arbeiders).
    Het personeelsblad heeft haar vaste rubrieken: in de werkschoenen van een medewerker (meestal iemand met een leuke hobby), veiligheid, nieuws, Estafette (vragenronde), puzzelplezier, in- en uitdienst, geboorten, pensioen ... Belangrijk is om veel foto's op te nemen en vooral van de medewerkers zelf.
    Het blad wordt geprint en niet gedrukt wegens te hoge kost.
    Ik stuur je een digitaal voorbeeld van ons personeelsblad.
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.