naar top

Contactgegevens medewerkers op website

In het kader van de ontwikkeling van het nieuwe website ontspint zich de discussie of we van elke medewerker een rechtstreeks telefoonnummer op de website moeten publiceren.
Mijn idee is dat je een bepaalde dienstverlening (product) duidelijk omschrijft, met daarbij een telefoonnummer dat bij die dienstverlening hoort. Aan de administratie om ervoor te zorgen dat de burger met zijn vraag op dat telefoonnummer geholpen wordt.
Met andere woorden: ik ben tegen het publiceren van rechtstreekse contactgegevens van elke medewerker.

Hoe gaan jullie hiermee om?

Reacties

Reageer
  • foto Patrick Vandenberghe
    Pro's & cons afwegen? Jà werken met generieke adressen is een aanrader, sowieso. Anderzijds, je organisatie een gezicht geven ook, niet enkel om menselijk over te komen, en aanspreekbaar, maar ook vanuit doelstellingen rond je medewerkers als ambassadeurs, als expert in hun vak, ... Vraag is: wat willen je medewerkers zelf, wat denken ze zelf van de argumenten pro & contra? En is wat voor de ene dienst geldt (bv. mensen die niet beïnvloed mogen worden afschermen, denk aan inspecteurs) noodzakelijk hetzelfde voor mensen van de andere dienst (bv. mensen die zich zeer dienstbaar opstellen, denk aan wijkagenten)?
  • foto Mia Tegenbos
    dag!
    deze discussie hebben wij ook al gevoerd.  Voor een sociale dienst van een OCMW is het belangrijk dat mensen binding hebben/krijgen met de medewerker die hun dossier behandelt.  Daarom hebben wij ooit beslist om de persoonlijke mailadressen en telefoonnummers van de maatschappelijk werkers bekend te maken, weliswaar met naamkaartjes en niet op onze website.

    Dit heeft duidelijk voordelen, maar uiteraard ook nadelen.  Niet alle medewerkers gaan op eenzelfde correcte en fijne manier om met mailverkeer: sommigen wachten te lang om te antwoorden of reageren niet, anderen schrijven veel fouten of gebruiken ronduit slecht Nederlands,... 

    Nadeel is dat je dit niet echt in de hand hebt, tenzij je alle uitgaand mailverkeer zou gaan screenen en dat is onbegonnen werk.
    Anderzijds is het gebruik van dienstadressen ook geen ideale oplossing.  Wij hebben een heel aantal dienstadressen met verschillende ontvangers per adres.  Er zijn goede afspraken gemaakt over wie de mails beantwoordt in welke periode, maar deze werkwijze vult je mailbox natuurlijk extra, want ook als je niet "van dienst" bent om de mails te beantwoorden, krijg je die binnen.

    Mijn voorkeur gaat daarom naar een combinatie van persoonlijke adressen én dienstadressen. 
  • foto Philip Bouchet
    Wij doen ook beiden. Bij de producten staat steeds een generiek adres. Onder de rubriek 'wie werkt op deze dienst/afdeling' staan echter ook alle persoonlijke e-mail adressen. Ik vind dit normaal omdat we het persoonlijk karakter van onze dienstverlening niet mogen vergeten. In onze gedrukte communicatie werken we meestal met een generiek adres. Dat communiceert vlotter. Maar wie iemand persoonlijk wil contacteren, kan dat ook. En die vraag bestaat wel degelijk.
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.