naar top

van info- naar imagoblad?

Collega's,
Ons infoblad Rechtstreeks onderging vorig jaar al een gedaanteverandering (meer foto's, meer interviews, meer human interest), maar bleef wel maandelijks verschijnen op 16 pagina's.
Maar de opdracht vanaf 2014 luidt: minder nummers (max 4/ jaar), meer 'inhoud' & 'body'.
Aangezien het moeilijk wordt om nog echt de informatiebehoefte te kunnen dekken (deadline dikwijls al voorbij terwijl de info van de diensten nog niet 100% concreet zal zijn), zijn we er al over uit dat we sowieso meer in de richting van een imagoblad zullen moeten denken. En dat we waarschijnlijk in thema's zullen werken (bv 'zomer' in Roeselare, etc.)
De directe informatiebehoefte van onze burgers zullen we dan anders (digitaal?) tegemoet moeten komen.
Zijn er nog steden die met hun infoblad van puur informatieblad aan het evolueren zijn of willen evolueren naar een meer imagoblad? Eventueel goede voorbeelden?

Reacties

Reageer
  • foto Els Verbeke
    Ondanks de budgettaire beperkingen blijven wij investeren in onze maandelijkse infokrant, omdat dit juist het belangrijkste kanaal is om onze inwoners goed te informeren. Ik kan je dus helaas geen tips geven.
  • foto Kristien Luyckx
    dag Jill
    Wij zijn enkele jaren geleden overgestapt van 10 infobladen per jaar (elke maand behalve juli en augustus) naar 4 per jaar. Dit ging gepaard met een andere mediamix zodat we onze communicatie en informatieverstrekking anders maar zeker niet slechter zouden doen. InfoGeel zou ik niet beschrijven als een imagoblad, wij noemen het een 'stadsmagazine'. Hierin komen alle grootschalige wijzigingen, uitvoeringen van beleidsbeslissingen, nieuwe projecten, eenmalige evenementen enz. aan bod. Inderdaad niet altijd met een volledig uitgewerkt praktisch luik of een concreet antwoord op alle W's maar wel om te prikkelen, te sensibiliseren, de grote lijnen te laten weten, nieuwsgierig te maken enz. We vullen dit aan met een activiteitenkrant Uit in Geel (tweemaandelijks) die ook open staat voor activiteiten van verenigingen, een wekelijkse rubriek in de streekkrant, persberichten en uiteraard de digitale kanalen (website, sociale media).
    Is dit beter? In mijn ogen wel ja. Voor InfoGeel ligt de deadline inderdaad soms ver vooruit. Anderzijds was vroeger de deadline ook verstreken voor dringende berichten en bij gebrek aan een streekkrantrubriek hadden we toen geen andere mogelijkheden. Wat het digitale betreft, dit is zeer zeker belangrijk maar als je directe informatie enkel digitaal gaat verspreiden ben je m.i. niet goed bezig. Onze rubriek in de Streekkrant wordt zeer goed gelezen door de niet-surfende burger.
    groetjes en succes
    Kristien
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.