naar top

Hoe "meten" jullie?

Beste communicatiecollega's,
Op de Kortom-conferentie van 18 november geef ik een presentatie over "meten is weten".
Maar kunnen ook jullie mij wat input geven: 
- Ben je op een of andere manier bezig met het (laten) meten van je communicatie (bereik, waardering, effectiviteit...)? 
- En zo ja, hoe doe je dat: bvb. met zelfgemaakte enquêtes, Google analytics, testgroepen voor campagnes, ... ?
Alvast bedankt!
Eric Goubin,
Memori - Thomas More Mechelen

Reacties

Reageer
  • foto Els Verbeke
    Beste Eric,

    • In Nazareth vraag ik af en toe aan de diensten of ze na het verschijnen van een Infokrant een stijging in het aantal reserveringen of informatievragen merken. (Dat is soms het geval.)
    • Op facebook check ik regelmatig welk soort berichten een hoge betrokkenheid creëren.
    • Op de website kunnen we enkel zien welke pagina's het meest opgevraagd worden (en welke zoektermen het meest ingetikt). Ik mis nog een tool om te zien welke nieuwsberichten (mailbox) het meest gelezen worden.
    • Het bestuur vindt het niet nodig een enquête te verspreiden (digitaal of gedrukt), om het bereik en de effecten van onze communicatie te meten.
    • Tijdens het inspraakproject 'Nazareth aan zet' werd de gemeentelijke communicatie positief gewaardeerd. Er werden wel verschillende onderwerpen aangebracht waarover we méér of duidelijker zouden moeten informeren.

    Vriendelijke groeten,

    Els Verbeke, www.nazareth.be, www.facebook.com/gemeenteNazareth

  • foto Bart Van de Laar
    Dag Eric

    Tot op heden meten we af en toe met behulp van een zelf opgestelde papieren enquête, zoals:

    - externe communicatie (inwoners): vragen over vrije tijd, gemeentelijke informatie en het aanbod van allerlei gemeentelijke diensten
    - interne communicatie (personeel): vragen over informatiebehoefte, organisatiecultuur en informatiekanalen.

    Voor webanalyse hanteren we Google Analytics.

    Sommige diensten maken sporadisch gebruik van een aanbod vanuit hun overkoepelende vakwerking om specifieker te meten.

    Groet
    Bart Van de Laar
    communicatie Tielt-Winge

  • foto Philip Bouchet
    Eric,

    Onze website/intranet meten we via google analytics, facebook via de statistieken van facebook, digitaal infoblad via cijfers issuu.
    Gedrukte media testen we door na te gaan in welke mate ze gebruikt worden (via welk kanaal wordt bijvoorbeeld ingeschreven voor een sportkamp). Wij merken vlak na de verschijning van ons infoblad ook een piek in reacties en inschrijvingen. En dit voor de hele organisatie. Wij hebben de laatse jaren ook zo goed als alle huis aan huis bedelingen, naast het infoblad, afgeschaft. We merken dat dit geen invloed heeft gehad op het succes van evenementen. Op zich een waardevolle vaststelling. 

    Groeten

    Philip Bouchet 
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.