naar top

Werken jullie intergemeentelijk samen rond crisiscommunicatie?

Crisissen zijn onvoorspelbaar. Ze kunnen dus al een voorvallen als de communicatieambtenaar in het buitenland of in het ziekenhuis is. Ik kan me voorstellen dat de meesten onder ons voor dat soort periodes geen afspraken maken over wie hun taak overneemt. Niet binnen hun bestuur, laat staan met collega's van andere steden of gemeenten.
Nochtans is dat misschien niet zo'n slecht idee. Natuurlijk zijn er tal van praktische problemen, maar anderzijds zijn heel wat van onze communicatiecollega's bij andere besturen beter op de hoogte over hoe je crisiscommunicatie moet aanpakken, dan onze eigen collega's op andere diensten binnen het bestuur.
Vandaar mijn vraag ... Zijn er gemeenten waarvan de communicatiediensten afspraken hebben gemaakt rond de crisiscommunicatie in het kader van noodplanning? 
  • Hoe hebben jullie jezelf georganiseerd?
  • Welke praktische problemen zagen jullie en welke oplossingen vond je daarvoor?
  • Hebben jullie een aantal zaken uniform afgesproken? Welke? Hoe?
  • Hoe houden jullie elkaar up-to-date over eventuele wijzigingen?
  • Hoe zijn de ervaringen?
Of zijn er collega's die voor dat soort situaties een contract hebben met een communicatiebureau gespecialiseerd in crisiscommunicatie? Of een andere oplossing?

Reacties

Reageer
  • foto Els Verbeke
    Een collega van mij is aangesteld als vervanger, voor het geval ik niet aanwezig kan zijn. Zij heeft al enkele noodoefeningen zelf uitgevoerd, om de nodige ervaring op te doen. Het voordeel van een vervanger binnen het eigen bestuur is dat die persoon het bestuur, de gemeente en de noodplanning beter kent dan iemand uit een ander bestuur. Maar wat je voorstelt, lijkt me ook een interessante piste, mits goede afspraken.
  • foto Isabelle Geudens
    Dag Jan

    Op dit moment is een collega van interne zaken aangesteld als vervanger. Maar voor haar zal het zeer moeilijk zijn om dit op te vangen ondanks een uitgewerkt crisiscommunicatieplan en deelname aan oefeningen, omdat zij eigenlijk niet op de communicatiedienst zit. Het voordeel is wel dat ze de gemeente en organisatie goed kent.

    Tijdens de veiligheidscel vorige maand heb ik dit probleem ook nog eens aangekaart. Ook voor de ambtenaar noodplanning geldt dit probleem trouwens. Onze burgemeester zal dit op het volgende overleg met de politiezone Turnhout en/of brandweerzone Taxandria aankaarten en horen wat er in de regio al dan niet geregeld is of geregeld kan worden.

    Groeten,
    Isabelle
  • foto Marc van Daele
    Jan, 
    De collega's van Puurs, Sint-Amands en Bornem zijn goed bezig op dat vlak.
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.