naar top

Werken jullie intergemeentelijk samen rond crisiscommunicatie?

Crisissen zijn onvoorspelbaar. Ze kunnen dus al een voorvallen als de communicatieambtenaar in het buitenland of in het ziekenhuis is. Ik kan me voorstellen dat de meesten onder ons voor dat soort periodes geen afspraken maken over wie hun taak overneemt. Niet binnen hun bestuur, laat staan met collega's van andere steden of gemeenten.
Nochtans is dat misschien niet zo'n slecht idee. Natuurlijk zijn er tal van praktische problemen, maar anderzijds zijn heel wat van onze communicatiecollega's bij andere besturen beter op de hoogte over hoe je crisiscommunicatie moet aanpakken, dan onze eigen collega's op andere diensten binnen het bestuur.
Vandaar mijn vraag ... Zijn er gemeenten waarvan de communicatiediensten afspraken hebben gemaakt rond de crisiscommunicatie in het kader van noodplanning? 
  • Hoe hebben jullie jezelf georganiseerd?
  • Welke praktische problemen zagen jullie en welke oplossingen vond je daarvoor?
  • Hebben jullie een aantal zaken uniform afgesproken? Welke? Hoe?
  • Hoe houden jullie elkaar up-to-date over eventuele wijzigingen?
  • Hoe zijn de ervaringen?
Of zijn er collega's die voor dat soort situaties een contract hebben met een communicatiebureau gespecialiseerd in crisiscommunicatie? Of een andere oplossing?

Reacties

Reageer
  • foto Els Verbeke
    Een collega van mij is aangesteld als vervanger, voor het geval ik niet aanwezig kan zijn. Zij heeft al enkele noodoefeningen zelf uitgevoerd, om de nodige ervaring op te doen. Het voordeel van een vervanger binnen het eigen bestuur is dat die persoon het bestuur, de gemeente en de noodplanning beter kent dan iemand uit een ander bestuur. Maar wat je voorstelt, lijkt me ook een interessante piste, mits goede afspraken.
  • foto Isabelle Geudens
    Dag Jan

    Op dit moment is een collega van interne zaken aangesteld als vervanger. Maar voor haar zal het zeer moeilijk zijn om dit op te vangen ondanks een uitgewerkt crisiscommunicatieplan en deelname aan oefeningen, omdat zij eigenlijk niet op de communicatiedienst zit. Het voordeel is wel dat ze de gemeente en organisatie goed kent.

    Tijdens de veiligheidscel vorige maand heb ik dit probleem ook nog eens aangekaart. Ook voor de ambtenaar noodplanning geldt dit probleem trouwens. Onze burgemeester zal dit op het volgende overleg met de politiezone Turnhout en/of brandweerzone Taxandria aankaarten en horen wat er in de regio al dan niet geregeld is of geregeld kan worden.

    Groeten,
    Isabelle
  • foto Marc van Daele
    Jan, 
    De collega's van Puurs, Sint-Amands en Bornem zijn goed bezig op dat vlak.
  • foto Nele Moortgat
    dag Jan,

    Puurs, Sint - Amands en Bornem zijn ondertussen in de goede richting. We hebben een intergemeentelijk samenwerkingsakkoord dat door de 3 colleges dient bekrachtigd te worden (gaat vooral over principe en dat overuren/kostenregeling van de rechtstreekse werkgever blijven gelden). In de praktijk proberen wij nu onze 3 crisiscommunicatieplannen op elkaar af te stemmen en zijn we bezig aan een matrix van wie welke taak over neemt in geval van nood.

    Ik ervaar dit vooral als een versterking van onze werking. Ik ben nu gerust dat het echt wel goed zal lopen in geval van nood. Voor Sint - Amands is dit denk ik ook wel zeer goed. Als kleine gemeente kunnen zij immers sowieso niet alle functies voorzien en op die manier kan Kathy van Sint - Amands ook altijd zonder problemen rekenen op haar collega's van Puurs en Bornem.

    Als je nog vragen hebt, laat gerust komen!

    Groeten
    Nele - Bornem
  • foto Philip Bouchet
    Hallo,

    Wij hebben zo'n samenwerking op poten gezet met de drie gemeenten uit onze politiezone (Beringen-Ham-Tessenderlo). Het is voor een kleine gemeente zeker een manier om crisiscommunicatie goed te organiseren. Wij hebben samen de vorming rond het opstellen van een crisiscommunicatieplan gevolgd in Antwerpen. We gingen meteen aan de slag en stemden onze plannen op mekaar af. Nog niet alles staat op punt maar er is al een serieuze stap gezet. De betrokken schepencolleges onderschreven deze samenwerking. Details over overuren en dergelijke zijn er niet, maar bij ons gaf het bestuur aan dat dit geen probleem vormt. 
    Ook onze rampenambtenaren denken trouwens in dezelfde richting. Ook hier worden afspraken gemaakt met de collega's uit de politiezone. Binnenkort zitten we met ons zessen samen om de nodige info uit te wisselen.

    Groeten

    Philip 
     
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.