naar top

social media policy

Beste collega

We zijn een tijdje geleden op de social media trein gesprongen, maar dat verhaal niet gestructureerd genoeg aangepakt.
Op dit moment zijn we bezig met de collega's te mobiliseren, het hele gebeuren te structureren enz.

We hebben op dit moment nog een social media policy nodig waaraan alle collega's zich moeten houden.
Heeft iemand van jullie een goed voorbeeld, dat werkt?

Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten

Reacties

Reageer
  • foto Ashley  Mertens
    Dag collega

    Ook wij zijn al een beetje op de social media gesprongen. Evenwel ook niet gestructureerd. De bedoeling is om dit wel op te nemen in het komend beleidsplan, dus ook wij moeten beginnen nadenken over hoe we dit best aanpakken. Alle tips zijn dus zeker welkom.


    Aandachtspunten lijken mij al zeker:

    Timing - wanneer laat je de diensten op facebook? (Bij ons geeft facebook bv. het probleem dat dit de server enorm kan vertragen wanneer dit blijft openstaan, dit door de constante upload van nieuwe informatie die constant op facebook verschijnt).

    Inhoud - een afbakening maken + je ook goed realiseren dat social media weinig zin heeft als dit niet onderhouden wordt.

    Het punt van social media is interactie en dus geen one-way communicatie. De vraag is natuurlijk: waar trekt je de grens? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de ambtenaar in kwestie constant op facebook zit...

    Bij ons is het ook zo dat elke dienst haar eigen facebook pagina onderhoudt.

    Groeten,
    Ashley
  • foto Patrick Vandenberghe
    Voor de Handreiking sociale media van de Vlaamse overheid: zie de link helemaal onderaan op deze blogpost over conversatiemanagement ... http://communicatie.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=974 ... In die post ook links naar de beslissingsbomen van De Lijn, Stad Antwerpen, ... Steven De Smet heeft ook een stevige boom opgezet op blz. 74 van zijn het boek "De Nieuwe Politie" (ISBN 9789401405539).

    Wat betreft het gebruik van sociale media tijdens crises / in crisiscommunicatie: zie de leidraad van Kortom op deze site - http://www.kortom.be/nieuwsdetail.aspx?id=1837
  • foto Stefanie Colpaert

    Hallo,

    In Zulte leeft de idee om van start te gaan met sociale media (FB, Twitter), maar het wordt momenteel uitgesteld omdat we willen dat er eerst een policy rond geschreven wordt. Dus deze topic interesseert me ook wel :-) In Zulte wordt eraan gedacht om vanuit 1 FB pagina, en 1 twitteraccount te werken. Is dit ok, of zouden jullie per dienst adviseren? Wat met sociale media in het weekend en na de werkuren? Kan je dit maken om op je FB pagina te zetten dat enkel op werkdagen feedback gegeven wordt tussen ... en ... uur? Ik volg met veel aandacht de reacties op je vraag, Katrien. Alle info die je verkrijgt, mag je zeker overmaken richting Zulte. PS: kijk ook eens in de kennisdatabank op deze website (dossiers)! Succes! Stefanie.

  • foto Stefanie Colpaert

    Katrien, je kan info vinden op deze website via de kennisdatabank, "zoeken" , sociale media, en dan zie je heel wat info. (en niet via dossiers, zoals ik hier net aanhaalde).
  • foto Patrick Vandenberghe
    In dit verband (en zoals gemaild naar Kortom) wil ik er voor pleiten die rubriek "dossiers" te herdenken. Bv. zodat je de Kortomleidraad Gebruik van sociale media in crisiscommunicatie vlotter terugvindt via de navigatie.
  • foto Philip Bouchet

    Hallo,

    Wij hebben in Ham een soort van afsprakennota opgesteld. Hierin vind je de grote lijnen van onze manier van omgaan en werken met sociale media. Ik voeg het document toe als bijlage. Succes ermee!

    Philip

    Bijlagen
    Meld je aan om bijlagen te downloaden.
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.