naar top

Is een jaarverslag verplicht?

Beste collega's,

jaarlijks nemen wij in ons jaarverslag een lijst van personeelsleden met hun functie op. Zelf vinden we dat weinig nuttig en wensen we dat te schrappen, maar de vraag werd gesteld of dit ergens decretaal verplicht was? Ik vind er niet meteen iets over terug. Kan iemand helpen? Alvast bedankt!

Reacties

Reageer
  • foto Marc van Daele
    Dag Eva
    Het goede nieuws is dat er zelfs geen verplichting is om een jaarverslag te maken. Die verplichting is verdwenen met de invoering van het gemeentedecreet. Of je nu wel of niet een jaarverslag maakt en wat je er wel of niet in vermeldt, is je eigen keuze.
    Wij hebben ervoor gekozen om helemaal te stoppen met het jaarverslag en we hebben daar geen spijt van. Het is een vervelende jaarlijkse oefening. Iedereen ziet er tegen op en bijna niemand leest het.
  • foto Marc van Daele
    Dag Eva
    Ik lees in de tekst enkel een verplichting om financiƫle verslaggeving te doen. Dat is toch nog heel wat anders dan wat in de traditionele jaarverslagen staat. De gegevens die volgens deze opsomming in de verslaggeving moeten staan komen uit de boekhouding en uit de beleidsplanning, al dan niet via kwartaalmonitoring. Ik zie hier een opdracht voor de financiƫle dienst en voor het management team en geen uitnodiging om maar weer opnieuw een publicatie te realiseren.
    Beste groeten
    Marc
  • foto Luc Van Der Plas
    Wat Marc schrijft, klopt helemaal Eva. Wij maken al jaren geen jaarverslag meer, al mis ik er wel iets aan: een terugblik op de werking en zo een goede basis voor evaluatie en bijsturing.  De rapporteringsmogelijkheden die er gaan komen met de nieuwe BBC zullen dat tekort hopelijk (voor een deel) opvangen.

    beste groet
     Luc
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.