naar top

Hoe lay-out je persberichten?

Hoe ziet de lay-out van jullie persberichten eruit? Sturen jullie een persbericht gewoon door als e-mail zonder al te veel opmaak of heeft het een bepaalde opmaak met illustraties, logo,...? Wat geniet de voorkeur?

Reacties

Reageer
  • foto Kristien Luyckx
    Dag Deborah

    Een persbericht versturen wij nooit als e-mail op zich. We hebben de indruk dat het dan toch sneller verloren gaat. Wij hebben een eenvoudig sjabloon in word opgemaakt met logo, contactgegevens e.d. dat als bijlage met de mail wordt verstuurd. Voor de journalist blijft dit eenvoudig en als hij/zij wil kan het bewaard worden in aparte mappen.
  • foto Els Verbeke
    Ik verstuur een eenvoudige e-mail zonder opmaak, behalve eventueel een titel in het vet. Als er een foto is, verstuur ik die niet mee, maar zet ik hem online en vermeld ik de url in de e-mail. Ons logo staat standaard in mijn handtekening, die onder het bericht staat.
  • foto Bart Van de Laar
    Hallo Deborah
    Minder is meer.  Een journalist moet snel kunnen beslissen of iets bruikbaar is, ook 'on the road' op zijn/haar mobiele toestel.
    Gedoe met het openen van bijlagen is tijdverlies.

    Wij verzenden een eenvoudig e-mailbericht. De tussentitels maken we vet op.

    Groet
    Bart
  • foto Luc Van Der Plas
    Hey Deborah

    Wij hebben nog wel een sjabloon (zie bijlage) maar versturen erg weinig persberichten. Dat heeft nog wel het voordeel dat de afzender duidelijk herkenbaar is en een zekere authentificatie heeft.

    Veruit het meeste nieuwe nieuws versturen we via ons twee wekelijkse e-zine - waar ook de perscorrespondenten op geabonneerd zijn.

    groetjes
     Luc
    Bijlagen
    Meld je aan om bijlagen te downloaden.
  • foto Marc van Daele
    Ik volg Els en Bart. Een persbericht is informatie en die hoort in de body van je e-mailbericht. Ik geloof niet dat een bericht meer opvalt als je eerst een bijlage moet openen. Bij mij zijn berichten in een bestandsbijlage enkel een bron van ergernis. Ook omdat ik zoals Bart vermeldt, veel berichten op mijn telefoon lees. Ik vind trouwens dat Word veel te vaak wordt gebruikt. Het is een programma dat dient om papieren documenten te maken. Als je niet de bedoeling hebt om een papieren document te maken, heeft het geen zin om Word te gebruiken. 
    Aandacht voor je persbericht krijg je door een goede relatie met de journalist zodat hij weet dat een mail die van jou komt relevante informatie bevat en door een onderwerpregel die to-the-point is. Als je uiterlijke kenmerken nodig hebt opdat de journalist zou weten dat het persbericht van de gemeente komt, is het hoog tijd om die journalist eens op te bellen om eens kennis te maken. Als een persbericht echt belangrijk is, kun je nadien nog even bellen om te vragen of hij het bericht goed ontvangen heeft en of hij er iets mee kan/wil doen.
  • foto Ilse D'Hespeel
    Dag Deborah,
    Ik werk met een internetprogramma 'Addemar' vanwaar ik zowel de e-nieuwsbrieven als mijn persberichten rondstuur. Hiervoor is telkens een apart sjabloon opgemaakt, zodat onze persberichten enerzijds duidelijk herkenbaar zijn voor onze lokale journalisten. Anderzijds zorgt deze basis opmaak ervoor dat je snel een nieuw persbericht kan opmaken met een vaste lay-out (lettertype, contactgegevens, enz.). Via het systeem zorg ik ook voor een goede omschrijving van de inhoud van het persbericht zodat journalisten aan de hand van de onderwerpregel in hun mails al weten waarover het bericht zal gaan.
    Ik probeer ook niet teveel persberichten rond te sturen en bezorg de pers sowieso onze andere media zoals de elektronische nieuwsbrieven. 
    Als je me je mailadres doorstuurt, dan wil ik je gerust een voorbeeld van onze persberichten doorsturen. 
    Veel succes!
  • foto Ellen Vangoidsenhoven
    Hey Deborah,
    Op het OCMW van Holsbeek houden we de persberichten ook eenvoudig, kort en krachtig. Zo weten de journalisten inderdaad meteen of de boodschap al dan niet interessant is voor hen om op te nemen.
    De persberichten worden verstuurd via e-mail met een standaard opmaak: bovenaan het logo in kleur, daaronder de titel in het vet (eventueel met ondertitel indien nodig) en een bondige weergave van de te melden feiten. Onderaan worden de contactgegevens (ook in het vet) voor de pers vermeld. 
    Foto's worden onmiddellijk mee verstuurd. Mijn ervaring heeft me reeds geleerd dat onze foto's vaak door de pers gebruikt worden. 
    Ik vind dit dus wel een aanrader om te doen. De beelden best wel in lage resolutie verzenden, anders kan je zelf, maar ook de ontvanger, vervelende mailbox-problemen krijgen .
    Als je graag enkele voorbeelden wenst van onze persberichten, mail me dan gerust!

    Nog veel succes ermee!
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.