naar top

Welke criteria voor gunning opmaak en druk van een infoblad?

Collega’s

Als basiscriteria voor de gunning van de opmaak en druk van ons infoblad gebruiken we de prijs en de opmaak (op basis van enkele voorbeeldbladzijden).  Bijkomend criterium is de mogelijkheid om gratis gebruik te maken van een (omvangrijke) fotodatabank.

Wie hanteert nog andere criteria en welke? We denken bijvoorbeeld aan het  opleidingsniveau van de grafische medewerk(st)ers die voor de opmaak zullen zorgen. Ook eventuele milieuvereisten (zoals gebruik van fsc-gelabeld papier) zijn welkom.

Alvast dank voor jullie nuttige voorbeelden en tips!

Reacties

Reageer
  • foto Marc Hindryckx
    Hallo Luc

    Bij stad Diksmuide geschiedt de gunning voor het stadsmagazine aan de inschrijver die de voordeligste regelmatige offerte heeft ingediend op basis van volgende gunningcriteria:

    Kostprijs (50 %)
    Er dient een gedetailleerd prijsvoorstel te worden opgemaakt, in te vullen op de inschrijvingsbladen. Inclusief reclamewerving.

    Technische uitvoeringswijze (20 %)
    De technische uitvoeringswijze dient te worden toegelicht met o.a. het machinepark, het team van medewerkers en een omschrijving van het productieproces.

    Kwaliteit van gelijkaardige realisaties van drukwerk (20 %)
    De kwaliteit van de producten moet worden aangetoond door een referentielijst en voorbeelden van identieke en/of gelijkaardige leveringen, verricht gedurende de jongste drie jaar.

    Leveringstermijn (10 %)
    De leveringstermijn met de diverse processtappen moet via een planningschema gedetailleerd worden beschreven. Ook de werkwijze m.b.t. De Post toelichten.
    Vriendelijke groeten, Marc Hindryckx - info@stad.diksmuide.be

  • foto Marc van Daele
    Luc
    Bij ons zijn de opmaak en het drukken afzonderlijke opdrachten. Momenteel zitten die bij dezelfde leverancier, maar dat is enkel omdat we bij deze drukker ook een goede graficus vinden. Wanneer dat bij een eventuele volgende drukker niet zo is, kunnen we met de opmaak ook bij een grafisch bureau terecht. Mijn ervaring is dat een goede drukker niet noodzakelijk een goede graficus in dienst heeft. Als je het toch liever in één opdracht houdt, zou ik eerder naar een goed grafisch bureau op zoek gaan en de verantwoordelijkheid van het vinden van een goede drukker, aan hen overlaten. Drukken kun je maar op twee manieren doen, goed of niet goed. Layout is veel gevoeliger. Ik heb geen zin om mij bezig te houden met het opleidingsniveau van de grafische medewerkers, daar moet het bedrijf van wakker liggen. Met de onderhandelingsprocedure heb je de mogelijkheid om enkel bedrijven aan te schrijven met wie je een samenwerking ziet zitten. Dan heeft het geen zin om criteria als opleidingsniveau in het bestek te zetten. 
    Een voor ons belangrijk element in het bestek is de doorlooptijd. Als je een snelle drukker hebt, kun je later afsluiten. Tot groot plezier van je diensten en de verenigingen. Wij vragen naar de tijd tussen het aanleveren van het materiaal en de eerste layoutproef en de tijd tussen de GVD en de levering.
    M.b.t. de papierkeuze verwijzen wij naar ons huisstijlhandboek, dat oplegt dat voor alle toepassingen op papier met cyclus papier moet gewerkt worden.
    Beste groeten
    Marc
  • foto Sammy Follet
    Omdat ons productieproces voor de vernieuwing van ons infoblad veel te lang was, hebben we indertijd ook de tijd die nodig was voor de druk en de opmaak opgenomen als criterium. Bovendien kregen alle gunningscriteria een gewicht. Op die manier wilden we vermijden dat we met een infoblad eindigden waar we niet echt achter stonden, ook waren zijn de kosten miniem. Toevallig was het goedkoopste ontwerp trouwens ook grafisch het beste.

    In bijlage vind je ter info de delen uit het lastenboek die te maken hadden met de criteria.
    Bijlagen
    Meld je aan om bijlagen te downloaden.
  • foto Christophe Sproelants

    Beste Luc

    Ziehier onze criteria voor druk infoblad (opmaak doen we zelf).

    prijsopgavevoor editie met 20 pagina's (20 punten)

    prijsopgavevoor editie met 24 pagina's (20 punten)

    prijsopgavevoor editie met 28 pagina's (20 punten)

    meerprijsper 100 exemplaren extra en voorstel eventuele andere meerkosten (10 punten)

    nodigetijdsbesteding tussen aanlevering digitale files aan drukkerij en leveringdrukwerk bij de post (10 punten)

    voorstelservice en begeleiding (aanlevering digitaal materiaal, terugkoppeling encontacten met De Post voor de verspreiding van het drukwerk) (10 punten)

    milieuvriendelijkheid(FSC- percentage gerecycleerde vezels - blekingsmethode - milieulabels enmilieudoelstellingen firma)  (10 punten)

    Voor milieuvriendelijkheid heb ik hulp van onze milieudienst gehad en van het document in bijlage. Er was nog wel wat discussie over het verschil tussen milieuvriendelijkheid van het bedrijf en milieuvriendelijkheid van de gebruikte materialen. Call me voor meer info over deze boeiende discussie!

    Christophe Sproelants

    communicatiedienst Westerlo

    Bijlagen
    Meld je aan om bijlagen te downloaden.
  • foto Wouter Linseele
    Dag Luc
    Naast de prijs en layout namen wij ook de termijn tussen aflevering van de teksten en foto's door ons én de aflevering door hen aan de post mee als criterium. We willen die tijd zo kort mogelijk houden om kort op de bal te kunnen spelen. Verder werden ook referenties van gelijkaardige opdrachten bij openbare besturen (gestaafd met gedrukte voorbeelden) opgevraagd.
    Wat betreft papier schreven we het basisbestek uit met de vraag naar 100% post-consumer gerecycleerd papier, ongebleekt of TCF-gebleekt. Als verplichte variant vroegen we 100% gerecycleerd, ongebleekt of TCF-gebleekt (dus niet 100% post-consumer).
    We vroegen niet expliciet om een fotodatabank, maar een paar inschrijvers gaven aan dat ze dit mee aanbieden in het pakket en die hebben natuurlijk wel een streepje voor.
    Je vindt het bestek als bijlage. Het dossier komt volgende week in het college ... het is even afwachten nu.
    Groeten, Wouter Linseele (Harelbeke)
    Bijlagen
    Meld je aan om bijlagen te downloaden.
  • foto Elke Keppens
    Dag Luc
    Wij besteden enkel de druk uit, en daarbij vragen we net als Stad Harelbeke naar 100% post-consumer gerecycleerd papier, ongebleekt of TCF-gebleekt. Daarnaast vragen we een voorbeeld van drukwerk dat gedrukt is op de machine en het papier waarop ons infoblad zou gedrukt worden. Dit om de kwaliteit te kunnen vergelijken. Ook de leveringstermijn is mee opgenomen in ons bestek, aangezien we met vaste planning bij Distripost zitten.Ons bestek zou je normaal gezien in 3P moeten kunnen vinden. Maar ik voeg het voor de zekerheid hier even toe.
    Groeten
    Elke
    Bijlagen
    Meld je aan om bijlagen te downloaden.
  • foto Marc van Daele
    @mario Ik zie niet graag post-consumer en wc-papier in dezelfde zin gebruikt worden. :-)
  • foto Marc van Daele
    Ik hoed mij toch voor deelname aan een wedstrijd om ter ecologist. Over FSC-papier doen ook negatieve verhalen de ronde. Zo zijn er eucalyptusplantages in Zuid-Amerika die wel steeds heraangeplant worden, maar die zodanige monoculturen zijn dat er geen dieren meer in kunnen overleven. Dat worden dan letterlijk bomenvelden. Misschien toch gewoon eindelijk eens wat minder papier bedrukken.
  • foto Marc van Daele
    Wij hebben uit een onderzoek naar de perceptie van onze externe communicatie geleerd dat 76 % van onze inwoners minstens maandelijks in het infoblad leest. Slechts 4,7 % leest er nooit in. Voor ons blijft het samen met de website het meest belangrijke communicatiekanaal.
    Als mensen vragen om hun abonnement op te zeggen, is het misschien het moment om hen eens te vragen waarom ze niet tevreden zijn?
  • foto Jef Versmissen
    Hallo Luc

    wij houden ook rekening met:

    - tijdig leveren aan de post
    - mogelijkheid tot inlassen brochure
    - mogelijkheid tot extra editie
    - en dan nog een aantal hierboven aangehaalde topics (milieuvriendelijkheid vooral)

    vriendelijke groet

    Jef
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.