naar top

Kostprijs invoeren huisstijl

Hallo,
Ingelmunster zal de komende maanden in samenwerking met de Artevelde Hogeschool zijn communicatiebeleid evalueren en daarna bijsturen.
Het invoeren van een huisstijl zal één van de eerste zaken zijn die zal veranderen. Omdat ik momenteel de budgetten aan het opmaken ben voor 2012, zou ik ook graag een budget voorzien voor het invoeren hiervan. Ik heb echter geen flauw benul hoeveel het kost om een huisstijl te laten opmaken.
Wie heeft hier ervaring mee en wil het kostenplaatje van zijn gemeente doorsturen?

Alvast bedankt!

Reacties

Reageer
  • foto Mario Van der Gucht

    Beste Ilse

    Reken op ongeveer 10.000 euro voor het vooronderzoek, dat o.a. de identiteit en imago in kaart brengt, en het ontwerpen van een logo en baseline. Voor deze eerste fase zoek je best een ervaren en creatief communicatiebureau. De lokale graficus doet het voor de helft van de prijs, maar die skipt het vooronderzoek en ontwerpt een logo dat eigenlijk voor eender welke organisatie of bedrijf bruikbaar zou zijn geweest.

    De tweede fase, het uitwerken van de nieuwe huisstijl op de verschillende communicatiedragers, kan je ook uitbesteden aan hetzelfde of een ander bureau of je kan gewoon jouw verschillende leveranciers ermee aan de slag laten gaan. Ga in deze fase pragmatischer te werk gaan. Kies je bijvoorbeeld voor een aflopend ontwerp van briefpapier, dan moet je dit briefpapier altijd in offset laten drukken en moeten de diensten werken met een sjabloon, printers met twee lades, enz. In de praktijk merk ik dat onze diensten veel minder bezig zijn met de huisstijl en liever de gemakkelijke weg kiezen: een brief kant en klaar afprinten of gewoon kopiƫren, met zichtbare printmarges als gevolg. Kies je voor jouw drukwerk voor professionele sjablonen in Adobe Indesign of sjablonen in b.v. Microsoft Publisher? Ga je zelf ook wat opmaakwerk doen of niet? Denk goed na over de gevolgen van elke keuze.

    Hou de lijst met communicatiedragers waarop jouw huisstijl moet uitgewerkt worden eerder bescheiden. Sommige communicatiedragers laat je best uitwerken door jouw leverancier (of doe het zelf als je wat grafisch talent hebt). Afhankelijk van de lengte van de lijst van communicatiedragers en hoe goed alles moet beschreven staan in een huisstijlhandboek betaal je makkelijk nog eens hetzelfde bedrag. Maar hierop kan je zeker flink besparen. Moest ik het nog eens moeten overdoen, dan maakte ik het huisstijlhandboek gewoon zelf.

    Succes!
  • foto Isabel Coppens
    Beste

    De Pinte heeft een kleine 17 000 euro (inclusief btw) betaald voor (beperkt) vooronderzoek, begeleiding werkgroep, ontwerp en implementatie.
    Als bijlage vind je het lastenboek om een beter zicht te krijgen op het gevraagde.

    Succes.
    Bijlagen
    Meld je aan om bijlagen te downloaden.
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.