naar top

Vraag over openbaarheid van bestuur

Beste collega's

De dienst vreemdelingenzaken krijgt een vraag om een document van woonstcontrole over te maken aan een advocaat van een client.
Onze dienst heeft dit geweigerd omdat ze veronderstellen dat dit een intern document is.

Volgens mij is een document van woonstcontrole een officieel document en moeten we dit vrijgeven.

Wat denken jullie?
Heeft er al iemand ervaring mee?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Groetjes
Kim Matthijs
communicatieverantwoordelijke gemeente Borsbeek
info@borsbeek.be

Reacties

Reageer
  • foto Philip Bouchet
    Hallo,

    Ik heb het even nagevraagd bij onze dienst burgerzaken, en zij geven dit ook niet vrij. Volgens hen is dit geen officieel document.
    Je vraag maakte hen ook nieuwsgierig naar andere reacties...

    mvg

    Philip Bouchet
    Communicatieambtenaar Ham
  • foto Marc van Daele
    Beste Kim
    Als je er het decreet openbaarheid op naleest, zul je zien dat er geen sprake is van officiële documenten en van interne documenten. Dit om de eenvoudige redenen dat die niet bestaan. Een document is een document.
    Een document  van wooncontrole is een bestuursdocument en de openbaarheid wordt dus geregeld door het openbaarheidsdecreet.
    Een uitzonderingsgrond is mogelijk de persoonlijke levenssfeer van personen die in het document worden vermeld. Wanneer die personen zelf een afschrift vragen is er dus geen probleem. Wanneer anderen dit vragen, is er wel een reden voor weigering. Je kunt dan contact nemen met de vermelde personen en hen vragen of zij instemmen met de openbaarheid van het document.
    Wanneer een advocaat een afschrift vraagt, wordt hij verondersteld zijn cliënt te vertegenwoordigen. Die cliënt moet daarbij genoemd worden en als hij de persoon is die in het document wordt vernoemd, kan er een afschrift geleverd worden. Als het een derde is, vallen we terug naar de vorige paragraaf. Je mag niet controleren of die advocaat wel degelijk voor die personen werkt. Wat je wel mag, is controleren of hij wel degelijk geregistreerd staat als advocaat.
    Andere uitzonderingsgronden zijn er volgens mij niet in dit geval.
    Beste groeten
    Marc
  • foto Luc Van Der Plas
    Dag Kim

    Ik sluit me aan bij wat  Marc schrijft.  Het decreet maakt inderdaad geen verschil tussen "officieel" en "niet officieel", intern of extern... Het zijn allemaal bestuursdocumenten, waarvoor je telkens apart moet nagaan of er een uitzonderingsgrond voor inzage / afschrift geldt.

    Oprechte groet
    Luc
  • foto Jeroen Michiels
    Dag Kim,

    Ik heb het ook eens gaan vragen bij onze dienst Burgerzaken en ook zij sluiten zich aan bij Marc.

    Met vriendelijke groeten,
    Jeroen
  • foto Julie Gebruers
    Een document van woonstcontrole wordt door de politie aan de gemeente bezorgd. Moet de advocaat dan niet bij de politie zijn voor een kopie?
  • foto Marc van Daele
    Het decreet spreekt over documenten die een overheid in zijn bezit heeft. Als de gemeente een exemplaar heeft van het document, moet ze zelf de openbaarheid overwegen en desgevallend ook een afschrift of inzage geven. Als er alleen nog en exemplaar bij de politie is, mag de gemeente verwijzen naar de politie. Dan wordt het geheel wel complexer omdat de lokale politiezone als overheid onder federale bevoegdheid valt.
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.