naar top

Commerciële neutraliteit: logo's van winkels op drukwerk

Beste,

Binnenkort organiseert de Gemeente Londerzeel een modeshow die zich richt op vrouwen met kanker. Er zullen ook standjes staan van een lokale lingeriewinkel, cosmeticamerk La Roche-Posay, bepaalde modelabels,... Deze zullen echter geen producten verkopen, maar wel informatie geven en hun producten tonen.

Nu wordt onze dienst gevraagd om alle logo's van deze winkels, merken,... op de flyer te zetten. Ik stel mij de vraag of zoiets wel kan gezien de verplichting op commerciële neutraliteit. Of kan het wel op voorwaarde van een sponsorovereenkomst of samenwerkingsovereenkomst?

Een eventuele oplossing zie ik in het online vermelden van de standjes (als tekst dus) maar geen logo's te gebruiken in onze communicatie. Maar bij een strikte interpretatie van de wetgeving zal ook dit problemen geven natuurlijk en er werden intussen al beloftes tot vermelding van het logo gedaan...

Zijn er andere besturen die hiermee geconfronteerd worden en hoe hebben jullie dit eventueel opgelost?

Alle input is welkom :)

Groetjes,
An - Gemeente Londerzeel

Reacties

Reageer
  • foto Patrick Vandenberghe
    Out of the box gedacht zou je ook kunnen denken aan een community logo / collectief merk, zoals gemeente Nazareth. https://www.kortom.be/e-groep/9281/auteursrechten-op-geografische-naam#comment4543
  • foto Marijke Vrijders
    Dag An, ik denk dat je met twee dingen rekening moet houden:
    1) Hebben alle winkel in Londerzeel die aan bepaalde criteria voldoen dezelfde kansen gekregen om mee te werken? (Een criterium kan hier bv. zijn: informatie kunnen geven waar specifiek vrouwen met kanker iets aan hebben.) Als dat niet zo is, dan zou ik zeker heel voorzichtig zijn.
    2) Kan je verantwoorden dat de logo's op de flyer staan ter informatie (welke standjes kan je vinden bij de modeshow) en niet om reclame te maken? In een apart blokje met info over de standjes bijvoorbeeld? Als er sprake is van sponsoring of een samenwerkingsovereenkomst, dan kan je natuurlijk de woorden 'sponsors' of 'in samenwerking met...' gebruiken. Die overeenkomst zou dan ook wel moeten gesloten zijn nadat alle winkels dezelfde kansen kregen.
    Veel succes!
    Marijke
  • foto Communicatiedienst Londerzeel
    Dag Marijke,

    Dankjewel voor jouw feedback, ik kan je redenering helemaal volgen.

    Groetjes,
    An
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.