naar top

Interne nieuwsbrief: bereiken van niet-digitale medewerkers

Wij startten vorig jaar met een interne nieuwsbrief. Die wordt tweewekelijks verzonden naar alle medewerkers die over een e-mailadres beschikken van de organisatie. Maar lang niet iedereen heeft zo'n professioneel e-mailadres (cf. technische profielen, poetshulpen, etc.). We proberen dit van begin af aan op te vangen door telkens ook een printvriendelijke versie bij te voegen die dan door de teamverantwoordelijken kan verspreid worden. Alleen stellen we vast dat die informatie toch niet altijd tot die medewerkers komt.

Hebben jullie ideeën om dit anders aan te pakken?

Ter aanvulling: momenteel hebben we geen intranet of een papieren vorm van personeelsblad. Deze nieuwsbrief is het voornaamste kanaal om informatie breed over de organisatie te verspreiden.

Reacties

Reageer
  • foto Joost Ramaut
    Jeffrey,

    In sommige lokale besturen wordt een papieren nieuwsbrief meegestuurd met de loonbrief. Misschien is dat een optie.

    Groeten

    Joost
  • foto Lieven De Bosscher
    Jeffrey,
    Wij leggen een afdruk van onze nieuwsbrief ter inzage in de cafetaria en posten de link naar de webversie ook in de Whatsappgroep van onze technische dienst (die er sinds/dankzij de coronacrisis is).
    Lieven De Bosscher 28 .09.2021 om 15:20 Aangepast op 28 .09.2021 om 15:20
  • foto Marc van Daele
    Beste Jeffrey,
    Zo goed als alle mensen hebben een e-mailadres. Als je die nieuwsbrief met een e-mailplatform à la Mailchimp of via het sms van je website verstuurt, is er altijd een webpagina waarop mensen zich kunnen registreren. Ik zou van de url van die pagina een QR-code uithangen op diverse locaties zoals refters, prikborden, aan koffiemachines enz. Wie dat wil kan zich dan met zijn of haar smartphone registreren en ontvangt de nieuwsbrieven in zijn mailbox.

    Veel succes
    Marc
  • foto Hanne Couckuyt
    Wij hebben een poging gedaan om privé-mailadressen te verzamelen van de Technische dienst. Maar slechts 3 personen gaven hun adres.
    Nu maken we aantrekkelijke affiches in zeer toegankelijke taal voor zaken die ze echt moeten weten. Verder rekenen we op de diensthoofden ter plaatse om ter beschikking te zijn voor vragen.
    Voor de collega's die op computer werken, hebben we een nieuwskanaal via Yammer.
  • foto Jill Suykens
    In onze organisatie (zorgbedrijf) is het merendeel non-desk medewerkers. Hoewel iedereen een mailadres heeft, impliceert dit niet dat het ook effectief (frequent) gebruikt wordt. Onze digitale nieuwsbrief wordt maar door 40% gelezen via mail. In diverse locaties wordt de nieuwsbrief daarom op papier uitgehangen.
  • foto Patrick Vandenberghe
    Praat het misschien met de doelgroep zelf 's door ? Wat wil je bij hen bereiken en wat zien zij zitten om te proberen ?
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.