naar top

Hoe omgaan met Facebookgroepen 'Ge zijt van...'

Dag collega's,

Dit is een vraag die we bij Kortom heel vaak krijgen vanuit lokale overheden en politiezones: hoe moeten we omgaan met de vaak onzinnige berichten op Facebookpagina's in het genre van 'Ge zijt van...' ?

Enerzijds kunnen dergelijke platformen-met-groot-bereik reputatiebeschadigend werken, als je zelf niet reageert.
Anderzijds is het opletten om door hier wel stelselmatig te reageren, je deze platformen willens nillens het statuut geeft hét medium te zijn om een antwoord te krijgen van je overheid. Want daarvoor dienen je eigen kanalen.

Hoe gaan jullie hiermee om? Ik kijk uit naar goede en minder goede praktijken!

Alvast veel dank voor jullie antwoorden!

Eric

Reacties

Reageer
  • foto Kim Maex
    Wij antwoorden niet stelselmatig op die pagina's, het is anders inderdaad een straatje zonder eind.

    Wij volgen de kanalen wel op. Als we merken dat er veel commotie is rond een bepaald thema (overlaatst bijvoorbeeld toen er 'iets' misging bij het reinigen van riolering, ik bespaar je de details), communiceren we wel over dat thema op onze eigen kanalen.

    We zien het dus wel als waardevolle input. We merken dat onze eigen posts daar dan ook wel weer gedeeld worden.
  • foto Tom De Smet
    Ik breid deze vraag graag uit naar: weet iemand op welke manier je bij Facebook kan tussenkomen om een klacht in te dienen tegen een dergelijke groep? En dan heb ik het niet over de redelijk nutteloze knop 'Groep rapporteren'. (in ons specifiek geval -Waregem- een groep waar de beheerder zijn vehikel nogal veel gebruikt om zijn eigen politieke mening op weinig subtiele manier door te drukken).
    En om nog een antwoord te geven op de initiële vraag: los van het voorbeeld hierboven, laten wij dat zijn gang gaan. We gebruiken ze enkel om eventueel dingen-die-leven op te pikken.
  • foto Anne van de Rostyne
    Wij volgen de groep op en sturen communicatie bij indien nodig.
    Daarnaast hebben we ook een goede band met de beheerder die discussies afsluit of verwijderd. Vooral nav de vaccinatiecampagne durfde het al eens incorrect te zijn.
  • foto Lieven De Bosscher
    Wij monitoren beide groepen (eentje per deelgemeente, oh ja!). We reageren enkel als we getagd worden of als we flagrant foutieve informatie zien staan. Héél uitzonderlijk posten we er crisisberichten en die berichten die volgens ons echt te belangrijk of te urgent zijn.
    Detecteren we er vaak terugkerende vragen of een bepaalde informatiebehoefte of -lacune, dan gebruiken we die als content voor op onze eigen kanalen.
Meld je aan als lid om een reactie te plaatsen of bijlagen te downloaden.