COMMUNICATIE AWARDS SHOW

woensdag 12 februari 2020 om 19 uur
Balzaal Vooruit Gent

De Kortom Communicatie Awards belonen projecten van overheden én socialprofitorganisaties die het belang van communicatie onderstrepen. Uit meer dan 50 projectvoorstellen selecteerde de jury 6 laureaten voor de Communicatie Award overheid en 4 laureaten voor de Communicatie Award social profit.

We nodigen je graag uit Communicatie Awards Show op woensdag 12 februari 2020 om 19 u. in de Balzaal van Vooruit Gent met een keynote speech door ex-reclamemaker en columnist Guillaume Van der Stighelen, de prijsuitreiking en een walking dinner.

›   Ik schrijf me in voor de Kortom Communicatie Award Show


Scroll naar beneden voor het volledige programma

Route

De Communicatie Awards Show vindt plaats in de Balzaal van Kunstencentrum Vooruit,
Sint-Pietersnieuwsstraat 23 in Gent. Je vindt hier de routebeschrijving.



  • Kortom-lid : 35 euro (vrijgesteld van btw)
  • Niet-lid: 65 euro (vrijgesteld van btw)

STEM OP JOUW FAVORIET VOOR PUBLIEKSPRIJS

Tijdens de awardshow gaat één laureaat aan de haal met de Publieksprijs. Wat is volgens jou de beste communicatieactie van 2019?
STEM STEM STEMMEN MAAR!

Ontdek 10 laureaten



  • YES!

    YES!

    YES! is het nieuw Brussels platform over werk van Actiris.

    YES!

    YES! is het nieuwe Brusselse platform over werk van Actiris (Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling). Het gaat om een digitaal platform dat werd ontwikkeld om werkzoekenden en werkgevers te helpen om hun doelstellingen te bereiken dankzij programma's, quizzen, video's en inspirerende artikels.

    De content marketing van Actiris vertrekt vanuit de noden van de doelpublieken. Bij iedere beslissing houdt de organisatie hen in het achterhoofd en baseert ze zich op studies en input van het terrein: van de keuze van de onderwerpen tot de selectie van de influencers, de formats en de kanalen. Ook intern voerde Actiris een doorgedreven campagne om meer draagvlak te creëren. Ten slotte is de insteek en de toon opvallend levendig, positief en stimulerend. Dé boodschap: alles is mogelijk!

  • De perfecte klik van Departement omgeving van de Vlaamse overheid

    Departement omgeving van de Vlaamse overheid

    De campagne 'De perfecte klik' van het Departement omgeving matcht asieldieren met goede baasjes.

    De perfecte klik van Departement omgeving van de Vlaamse overheid

    Het Departement omgeving lanceerde adopteereendier.be, een platform gekoppeld aan een databank met de te adopteren dieren van de erkende asielen in Vlaanderen. Zo kunnen dierenliefhebbers online gericht zoeken naar een adoptiedier dat perfect bij hen past. De campagne, uitwerking en copywriting komen uit eigen huis.

    De pers sprak over 'Tinder voor asieldieren'. De campagne doorbrak het negatieve imago van asieldieren door de zwaktes als sterktes te promoten. Een fotograaf ging voor mensen met bijzondere uitstraling. Zo brachten we de mooie match tussen een gecast baasje en een passend huisdier, 'de perfecte klik'.

    De dienst dierenwelzijn gebruikte het netwerk om dierenmodellen te zoeken, en realiseerde zo een sterk eigenaarschap over de campagne. De eigenaars van de dieren en de asielen werden ambassadeurs van de campagne. De campagne werd onder meer uitgerold via social media en affiches op bussen van De Lijn.

    Ludieke beelden, een aansprekende copy, een goeie mix, de samenwerking met De Lijn, herkenbaarheid van de beelden, en een sterk product (de website en de dieren) bepaalden het succes.

  • De slimme stadsapp van Sint-Truiden

    De slimme stadsapp van Sint-Truiden

    De innovatieve stadsapp van Sint-Truiden maakt de stad bereikbaar vanuit de broekzak van de inwoner.

    De slimme stadsapp van Sint-Truiden

    In 2017 lanceerde de stad Sint-Truiden een slimme stadsapp. Op dat moment was de stad de eerste gemeente in België die in een app een combinatie maakte van volgende functies: opzoeken van informatie over de stadsdiensten (openingsuren, contactgegevens,…); aanvragen van officiële documenten (geboorteakte,… ); doorgeven van meldingen aan de stad (defecte straatverlichting, zwerfvuil,…); het rechtstreeks stellen van vragen en het raadplegen van de afvalkalender. De stadsapp was ook de eerste in zijn soort die een koppeling mogelijk maakte met de elektronische identiteitskaart, waardoor officiële documenten aanvragen gewoon via de smartphone kan.

    De stad Sint-Truiden gebruikt de app bovendien actief om nieuwsberichten uit te sturen. Ook verenigingen en lokale handelaars vinden hun plaats in de stadsapp, en kunnen er hun activiteiten en producten promoten. Sinds 2019 werkt de stad aan de uitbreidingen van de functionaliteiten van de app.

    De stadsapp is niet zomaar een communicatietool, maar is net een zeer handige combinatie van allerlei functies waarmee de stad bereikbaar is vanuit de 'broekzak' van de inwoner. De unieke koppeling met de e-ID zorgt er zelfs voor dat gebruikers officiële documenten kunnen aanvragen, waar ze zich ook bevinden. De Smart Region Limburg heeft het Sint-Truidense model ondertussen gebruikt voor het uitschrijven van een overheidsopdracht voor een stadsapp waarvan ook andere Limburgse gemeenten gebruik kunnen maken.

  • The Floor by Infrabel: veilig Thuis

    The Floor by Infrabel: veilig Thuis

    De VR-campagne 'The Floor' van Infrabel toont jongeren de gevaren van spoorlopen.

    The Floor by Infrabel: veilig Thuis

    Vorig jaar kreeg Infrabel maar liefst 768 meldingen van mensen op de sporen. Onder hen heel wat jongeren. Om jongeren tussen 12 en 18 jaar te sensibilisering over de gevaren van spoorlopen, ontwikkelde Infrabel 'The Floor'. De nieuwste film werd bovendien gedraaid in samenwerking met de populaire tv-serie Thuis. Door de samenwerking met Thuis hoopt Infrabel jongeren extra aan te spreken.

    Door middel van een virtual reality-bril, een trillend podium en geluidseffecten worden leerlingen op school ondergedompeld in een virtuele wereld waar ze in de huid kruipen van het Thuis-personage Joren. In deze 360°-wereld ervaren ze aan den lijve hoe gevaarlijk het is om de rode lichten en gesloten slagbomen aan een overweg te negeren. Ze komen oog in oog te staan met een aanstormende trein. Voor deze ervaring voorziet Infrabel bovendien een interactieve presentatie over de essentiële veiligheidsregels op en rond de sporen.

    Sensibilisering van jongeren over veiligheid en spoorveiligheid in het bijzonder kan levens redden. Met The Floor had Infrabel tot doel om een kanaal (dat werd virtual reality) te vinden dat jongeren aanspreekt en nauw aansluit bij hun belevingswereld. Ook door een herkenbaar scenario hoopt Infrabel jongeren te doen inzien dat het iedereen kan overkomen en dat deze thematiek ook voor hen belangrijk is.

  • #Ikdrinkkraanwater van AquaFlanders

    #Ikdrinkkraanwater van AquaFlanders

    De campagne #Ikdrinkkraanwater van AquaFlanders maakt water drinken uit de kraan vanzelfsprekend.

    #Ikdrinkkraanwater van AquaFlanders

    Kraanwater is gezond, milieuvriendelijk, goed voor de portemonnee én het wordt rechtstreeks aan huis geleverd. Toch zit het drinken van flessenwater er bij ons, Vlamingen, stevig ingebakken. Daar wilde AquaFlanders verandering in brengen. De federatie van Vlaamse waterbedrijven en rioolbeheerders lanceerde daarom een online campagne met spots op social media en een website.

    Meer dan 60 bekende Vlamingen zoals Tom Waes en Natalia steunden de campagne door foto's en filmpjes te posten op social media met de hashtag #ikdrinkkraanwater. In ruil beloofde AquaFlanders om voor elke post met de hashtag 1 euro te doneren aan Join for Water, voor schoon drinkwater in Afrika en Latijns-Amerika. Op www.kraanwater.be kan je berekenen hoeveel centen en CO2 je bespaart door kraanwater te drinken. Je vindt er bovendien recepten van smaakwaters én een antwoord op al je vragen over kraanwater. De campagne wordt verdergezet met acties op maat van de verschillende doelgroepen.

    Met meer dan 2 miljoen online interacties sinds de lancering heeft de Kraanwatercampagne iets in beweging gezet. De Vlaamse waterbedrijven en rioolbeheerders hebben de krachten gebundeld binnen AquaFlanders om Vlaanderen aan te zetten tot een duurzaam watergebruik. Zo wil de watersector ertoe komen dat het vanzelfsprekend wordt dat het water uit de kraan drinkwater is en dat we dan ook bewuster omgaan met kraanwater.

  • Dataproject Hoeveel in stad Gent?

    Dataproject Hoeveel in stad Gent?

    Droge cijfers worden verhalen met de website en het spel 'Hoeveel in stad Gent'.

    Dataproject Hoeveel in stad Gent?

    De website 'Hoeveel in stad Gent 'beschrijft aan de hand van 8 tendensen de Gentse bevolking en de Gentgebruikers. Er is ook een profiel van elke Gentse wijk op basis van bevolkingscijfers. Ook de prognosecijfers zijn verwerkt in de website.

    De bedoeling van dit project is om cijfermatige tendensen voor een groot publiek kenbaar te maken. Geen saaie cijferrapporten, maar storytelling met dynamische elementen in de website. Vroeger was dit project een gedrukt rapport dat ook in pdf beschikbaar was op de website. Updaten was onmogelijk, terwijl dit project levendig blijft dankzij nieuwe data.

    Hiermee wil de stad een zo groot mogelijk publiek bereiken (collega's, beleidsmakers en burgers) die in een 'oogopslag' de belangrijkste cijfers en kenmerken van de Gentse bevolking kunnen vinden.

    Als attractief element is er de quiz 'Zijde gij nen echte Genteneire?' die bedoeld is als trigger, maar ook als spelelement. De resultaten van de quiz kunnen op social media gedeeld worden.

    Heel veel mensen hebben 'schrik' van cijfers. Via deze website verpakken we cijfers zodat ze licht verteerbaar worden. Maar het is niet alleen verpakking, de cijfers worden ook verrijkt tot verhalen, zodat ze door een groot publiek gesmaakt en gegeten worden.

  • Employer branding 'Ostenders' van Az Damiaan

    Employer branding 'Ostenders' van Az Damiaan

    De campagne 'Ostenders' positioneert ziekenhuis Az Damiaan als een aantrekkelijke werkgever.

    Employer branding 'Ostenders' van Az Damiaan

    Ostenders is een employer branding-project met als doel Az Damiaan te positioneren als aantrekkelijke werkgever, meer sollicitanten aan te trekken en zo de vacatures in te vullen.

    Ostenders is een mini-serie over leven en werken bij Az Damiaan, waarin de eigen medewerkers de hoofdrol spelen. Deze aanpak is een nooit eerder toegepast concept in externe marketing door ziekenhuizen. Hierdoor plaatst Az Damiaan zich als trendsetter en pionier op de kaart en benadrukt het ziekenhuis het innovatieve karakter van de organisatie. Het zorgde ook voor een nooit eerder geziene interne dynamiek.

    Met dit project zet Az Damiaan niet alleen het eigen ziekenhuis, maar bij uitbreiding ook de hele sector in een positief daglicht. De campagne is vernieuwend, gedurfd en vooral gedragen door de eigen organisatie. Het combineert alle moderne facetten van hedendaagse communicatie: storytelling, ambassadeurschap, video, snackable content, easy-to-share, herkenbaar,... De campagne werkte zeer sterk als externe en interne communicatie.

  • Leef, het CM-gezondheidsmagazine

    Leef, het CM-gezondheidsmagazine

    Sterke verhalen in Leef, het blad van CM, inspireert lezers om gezond in het leven te staan.

    Leef, het CM-gezondheidsmagazine

    Leef. Dat is de naam van het gezondheidsmagazine van CM bij CM-leden in de bus valt. Met sterke verhalen wil het magazine lezers inspireren om gezond in het leven te staan.

    #Verwonderd, #bang, #pit, #serieus,… Elk nummer van Leef heeft een andere emotie als uitgangspunt. Het magazine wil mensen aan het woord laten. Over grote, maar ook over kleine gebeurtenissen in hun leven.

    Met Leef wil CM anders naar gezondheid kijken en op die manier nog krachtiger haar rol als gezondheidsfonds opnemen. Gezondheid draait om meer dan niet ziek zijn. Goed in je vel zitten, familie en vrienden hebben om op terug te vallen, zin ervaren in wat je doet, … dat heeft evenzeer impact op je gezondheid. Leef wil al deze aspecten onder de aandacht brengen.

    Met een oplage van ruim een miljoen exemplaren is Leef een van de grootste bladen van Vlaanderen. Naast sterke verhalen onderscheidt het magazine zich met een frisse lay-out, sprekende foto's en knappe illustraties.

    Leef draagt op een positieve manier bij tot de uitstraling van CM. Het magazine geeft het verhaal van het gezondheidsfonds mee gestalte. Inhoudelijk vertrekt het blad vanuit het perspectief van de leden, niet vanuit het perspectief van de organisatie. Leef brengt echte verhalen van echte mensen.

    Voor heel wat criteria scoort Leef in het lezersonderzoek hoger dan de benchmark (gemiddelde leestijd, aantal gelezen pagina's, inhoud, naam, impact op CM).

  • Interne campagne NIAZ van het Heilig Hartziekenhuis Lier

    Interne campagne NIAZ van het Heilig Hartziekenhuis Lier

    Sterke verhalen in Leef, het blad van CM, inspireert lezers om gezond in het leven te staan.

    Interne campagne NIAZ van het Heilig Hartziekenhuis Lier

    In de aanloop naar de allereerste NIAZ-accreditatie moesten de meer dan 1200 medewerkers, artsen en vrijwilligers van het Heilig Hartziekenhuis in Lier klaargestoomd worden voor deze strenge kwaliteitsaudit. Om deze grote verandering van werken te begeleiden, werd een 360°-communicatiecampagne opgezet. Met als doel: de audit top-of-mind krijgen bij alle medewerkers zodat iedereen vol enthousiasme en vertrouwen de audit kon doorstaan. Begrijpen, weten, willen kunnen.

    Na een teaser als start, werd een hele jaarplanning opgezet waarin lezen, kijken en doen de rode draad waren in alle communicatieacties. Zo waren er filmpjes met eigen medewerkers, een quiz, informatiekrantjes, roadshows, screensavers, een projectlogo, een beurs, een aftelkalender, een zakboekje en een vaste rubriek in het personeelsmagazine. En een dikke fuif na de audit. Doelgroepen bestonden uit verplegend personeel, artsen, ondersteunende diensten (bedienden en arbeiders), vrijwilligers. Want de accreditatie heeft een impact op iedereens werk.

    Dit communicatieproject had weliswaar één doelstelling, maar had erg diverse doelgroepen: zelfstandige artsen, deeltijdse verplegers, laaggeschoolde schoonmakers, enz. Door een intensieve samenwerking met de dienst kwaliteit is het ziekenhuis erin geslaagd om met een erg diverse waaier aan zowel acties als middelen, alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. Met een puike 97% op de accreditatie tot gevolg.

  • Wervingscampagne 't Zal u leren! van Thuiszorg Vleminckveld

    Wervingscampagne 't Zal u leren! van Thuiszorg Vleminckveld

    8 partners werken samen voor een grotere instroom van zorgkundigen

    Wervingscampagne 't Zal u leren! van Thuiszorg Vleminckveld

    Acht diensten voor gezinszorg (Landelijke thuiszorg, Familiehulp, gezinszorg Villers, Sowel, De Voorzorg Thuishulp, Solidariteit voor het gezin, Vlotter, thuiszorg Vleminckveld) ontwikkelden samen een campagne die zuil en imago overstijgt, voor één gemeenschappelijk doel: een extra instroom van kwalitatieve profielen naar de opleidingen zorgkundige in de provincie Antwerpen creëren. Iedereen ouder dan 18 jaar met een affiniteit met zorg behoorde tot de doelgroep, met extra aandacht voor schooluitvallers en allochtonen.

    Ze hebben met een minimum aan middelen een scherpe en succesvolle campagne gelanceerd die niet is 'platgeredeneerd' door compromissen. Alle diensten, maar vooral de samenleving, plukken de vruchten van deze extra instroom.




OVER DE AWARDS

Kortom beloont projecten die het belang van communicatie onderstrepen. De prijzen zijn een aanmoediging voor overheden en socialprofitorganisaties die communicatie bewust en succesvol inzetten. We reiken deze 4 awards uit op woensdag 12 februari 2020:


  • Communicatie Award 2019 overheid

    De jury kiest 6 laureaten én één winnaar uit de projectvoorstellen van een overheid of overheidsorganisatie.

  • Communicatie Awards 2019 socialprofit

    De jury kiest 4 laureaten én een winnaar uit de projectvoorstellen van een socialprofitorganisatie.

  • Communicatie Publieksaward 2019

    De leden van Kortom kiezen in een poll hun favoriet uit de 10 projectvoorstellen van overheids- en socialprofitorganisaties die werden geselecteerd door de jury.

  • Communicatie Team Award 2019

    Kortom vzw kiest 5 laureaten én één winnaar uit de overheids- of socialprofitorganisaties waar het communicatieteam in het voorbije jaar de grootste stappen vooruit zette.


  • De jury toetste de ingediende projecten aan de voorwaarden van het reglement en selecteerde de laureaten op basis van de kwaliteit van de inhoud, de uitvoering, de aangetoonde effecten en de originaliteit van het project. Lees hier het reglement.

  • Kortom vzw kiest zelf een overheids- of socialprofitorganisatie waar het communicatieteam in het voorbije jaar de grootste stappen vooruit zette. De winnaar ontvangt de Communicatie Team Award.

  • De jury is samengesteld uit deskundigen met een jarenlange ervaring op vlak van communicatie. Zij maakten deel uit van de jury:

CONTACT

Heb je vragen of opmerkingen? Laat het ons weten via info@kortom.be of 050 31 14 31.

Partners