KORTOM AWARDS SHOW

woensdag 20 april 2022 om 18.30 uur
Zaal AthenA Antwerpen

De Kortom Awards belonen projecten van overheden én socialprofitorganisaties die het belang van communicatie onderstrepen. Uit 59 projectvoorstellen selecteerde de jury 5 laureaten voor de Communicatie Award Overheid en 5 laureaten voor de Communicatie Award Social Profit. De jury selecteerde ook 3 laureaten voor de allereerste Kortom Scriptieprijs.

We nodigen je graag uit op de Kortom Awards Show op woensdag 20 april 2022 om 18.30 u. in zaal AthenA in Antwerpen. Je mag je verwachten aan een prijsuitreiking, een uitgebreide receptie en een streepje muziek.



›   Ik schrijf me in voor de Kortom Awards Show


Scroll naar beneden voor het volledige programma












Programma

woensdag 20 april 2022

Route

De Kortom Awards Show vindt plaats in zaal AthenA, Franklin Rooseveltplaats 11, 2060 Antwerpen.
Je vindt hier de routebeschrijving.




Deelnameprijs

  • Kortom-lid : 45 euro (vrijgesteld van btw)
  • Niet-lid: 75 euro (vrijgesteld van btw)


›   Ik schrijf me in voor de Kortom Awards Show



STEM OP JOUW FAVORIET VOOR DE PUBLIEKSPRIJS

De jury nomineerde 10 projectvoorstellen van een overheids- of socialprofitorganisatie.
Tijdens de awards show gaat één deelnemer aan de haal met de Publieksprijs.
Wat is volgens jou de beste communicatieactie van 2021?
Bepaal mee de top drie en wie weet wint jouw favoriet de Publieksprijs tijdens de show!
STEMMEN MAAR!


›   Stem hier op jouw favoriet project*


* Stemmen kan tot en met 10 april 2022



Ontdek 10 genomineerden



  • De twintig van 2020 van UZ Gent

    De twintig van 2020 van UZ Gent

    Hoe maak je een jaaroverzicht van een jaar waarin de pandemie overheerste? UZ Gent gooide het over de storytelling-boeg met ‘de twintig van 2020’.

    De twintig van 2020 van UZ Gent

    Hoe maak je een jaaroverzicht van een jaar waarin de pandemie overheerste? UZ Gent gooide het over de storytelling-boeg met ‘de twintig van 2020’. Twintig verhalen verteld via verschillende contentvormen: video’s, podcasts, fotoreeksen, teksten … En dat alles verzameld op een one pager.

    Bekijk het jaaroverzicht hier.

  • Duidelijke communicatie over het coronavirus en het vaccin door de Zuidpoort vzw

    Duidelijke communicatie over het coronavirus en het vaccin door de Zuidpoort vzw

    Eind 2020 was er nog heel wat onwetendheid over het coronavirus en het vaccin. Voor laaggeletterde lezers was informatie nog moeilijker te vatten. Om die informatienood op te vangen, ontwierp de Zuidpoort vzw visuals om mensen te informeren.

    Duidelijke communicatie over het coronavirus en het vaccin door de Zuidpoort vzw

    Eind 2020 was er nog heel wat onwetendheid over het coronavirus en het vaccin. Voor laaggeletterde lezers was informatie nog moeilijker te vatten. Om die informatienood op te vangen, ontwierp de Zuidpoort vzw visuals om mensen te informeren. Arts Lowie De Loose, wetenschapscommunicator Lieven Scheire en moleculair bioloog Hetty Helsmoortel controleerden of de informatie klopte. De visual werd vertaald in Frans, Engels, Duits, Arabisch, Turks en Noors en opgenomen door het Agentschap Zorg en Gezondheid.

    Bekijk de visuals.

  • Expertisecentrum Publieke Impact (KdG) zet de eventsector op de kaart

    Expertisecentrum Publieke Impact (KdG) zet de eventsector op de kaart

    Het Expertisecentrum Publieke Impact van de Karel de Grote Hogeschool monitort de impact op de eventsector en bezoekers via periodieke bevragingen.

    Expertisecentrum Publieke Impact (KdG) zet de eventsector op de kaart

    In maart 2020 ging ons land in lockdown. Over de horeca werd veel geschreven, maar de eventsector kreeg geen gehoor. Dé eventsector bestaat op dat moment officieel niet en heeft geen verenigde stem. Het Expertisecentrum Publieke Impact van de Karel de Grote Hogeschool monitort de impact op de eventsector en bezoekers via periodieke bevragingen. Via rapporten, persberichten, opiniestukken en infographics slaagt het Expertisecentrum erin om de schade voor de sector via de pers op tafel te leggen bij het beleid en het publiek.

    Bezoek de website van het Expertisecentrum.

  • Een nieuw kringwinkelmodel dankzij HERW!N

    Een nieuw kringwinkelmodel dankzij HERW!N

    Via een Instagram-wedstrijd zocht én vond HERW!N een nieuw kringwinkelmodel bij generatie Z

    Een nieuw kringwinkelmodel dankzij HERW!N

    Via de Instagram-pagina @dekringwinkel ging HERW!N op zoek naar een nieuw Kringwinkelmodel. Het doel? Engagement creëren met de nieuwe jongerendoelgroep Generation Z en meer beeldmateriaal verzamelen. HERW!N mocht rekenen op een groot engagement: meer dan 100 volgers deelden hun favoriete tweedehandsoutfit. Uiteindelijk wonnen 12 jongeren een professionele fotoshoot.

    Lees meer over de wedstrijd.

  • Elektroclub van Volta vzw toont kinderen en jongeren de weg naar een elektrotechnische toekomst

    Elektroclub van Volta vzw toont kinderen en jongeren de weg naar een elektrotechnische toekomst

    De campagne Elektroclub wakkert de interesse voor technische opleidingen aan bij kinderen en jongeren tussen 10 en 14 jaar.

    Elektroclub van Volta vzw toont kinderen en jongeren de weg naar een elektrotechnische toekomst

    De vraag naar elektrotechnici is groot en het tekort blijft groeien. Toch kiezen te weinig kinderen met een technisch talent voor een (elektro)technische opleiding. Via Elektroclub wakkert Volta vzw de interesse voor techniek bij kinderen en jongeren (10 – 14 jaar) op een speelse manier aan. De campagne omvat een website met spelletjes, proefjes, video’s over beroepen en studiekeuze-info. Verder is er ook een Instagram-account, Escape-boek en deurhangers. Ook ouders en leraars worden bij de campagne betrokken. De site lokte in het schooljaar 2019 – 2020 18.617 unieke bezoekers en van het escape-boek werden 6686 exemplaren aangevraagd.

    Bezoek de website van elektroclub.be.

  • Vaccinatiecampagne van ELZ Zora

    Vaccinatiecampagne van ELZ Zora

    De communicatiediensten van de eerstelijnszone (ELZ) ZORA (Zuidoost Rand Antwerpen) en de vaccinatiecentrum-managers sloegen de handen in elkaar om de vaccinatiegraad te maximaliseren.

    Vaccinatiecampagne van ELZ Zora

    De communicatiediensten van de eerstelijnszone (ELZ) ZORA (Zuidoost Rand Antwerpen) en de vaccinatiecentrum-managers sloegen de handen in elkaar om de vaccinatiegraad te maximaliseren. Ze volgden de communicatie van de hogere overheid niet, maar gingen voor lokaal werk. Ze ontwikkelden een eigen huisstijl, eigen promofilmpjes met eigen bekende Vlamingen en met de lokale jeugd en inclusieve affiches met foto’s van mensen uit de gemeenten. Voor de vrijwilligers ontwikkelde ELZ ZORA een tweewekelijkse nieuwsbrief met nieuwtjes, info over het team en praktische info. De ELZ kwam in meer dan 14 reportages en 19 keer in de krant.

    Ontdek de communicatiedragers van de eerstelijnszone.

  • Echo’s van de Schelde in gemeente Puurs-Sint-Amands

    Echo’s van de Schelde in gemeente Puurs-Sint-Amands

    Het Scheldedorp Sint-Amands zal er binnenkort helemaal anders uitzien. De gemeente werkte een masterplan uit via een uitgesproken participatietraject.

    Echo’s van de Schelde in gemeente Puurs-Sint-Amands

    Het Scheldedorp Sint-Amands zal er binnenkort helemaal anders uitzien. De gemeente werkte een masterplan uit via een uitgesproken participatietraject. Begin 2020 bezochten honderden inwoners de infomarkt. Individuele gesprekken met buren, middenstand en andere partners leverden info op die later de plannen zouden beïnvloeden. De campagne bestaat uit een uitgebreide brochure, een video en een informatieve wandeling van 7 km door het dorp. De complexe inhoud werd vertaald naar laagdrempelige, korte informatiestukjes en gecommuniceerd via verschillende communicatiekanalen.

    Lees meer over het project.

  • één team, één familie – brandweer Westhoek

    één team, één familie – brandweer Westhoek

    43 nieuwe brandweervrijwilligers voor brandweer Westhoek dankzij een sterke rekruteringscampagne.

    één team, één familie – brandweer Westhoek

    Bij brandweer Westhoek dreigden posten te sluiten door personeelstekort. Daarom zetten ze een rekruteringscampagne op aan de hand van getuigenissen, video’s en info. Dankzij de campagne mocht de brandweer 265 geïnteresseerden ontvangen op de infosessies. Dit was een verdubbeling ten opzichte van voorgaande jaren en resulteerde eindelijk in meer dan 54 effectieve sollicitaties. Wat het grootste cijfer ooit is qua aanwerving van brandweervrijwilligers.

    Ontdek de campagne.

  • Verbindende radiouitzending Radio Ecooo van de FOD Economie

    Verbindende radiouitzending Radio Ecooo van de FOD Economie

    Als gevolg van het thuiswerk, hadden de collega’s van FOD Economie nood aan sociaal contact en verbinding. Daarom lanceerde de FOD Radio Ecooo.

    Verbindende radiouitzending Radio Ecooo van de FOD Economie

    Als gevolg van het thuiswerk, hadden de collega’s van FOD Economie nood aan sociaal contact en verbinding. Daarom lanceerde de FOD Radio Ecooo. Een dag radio, door en voor collega’s en in beide landstalen. Collega’s konden hun favoriete liedjes doorsturen, aangeven waarom ze een liedje aanvroegen en stemmen op hun FOD Economie top-10. De dag zelf bestond uit veel muziek, wedstrijdjes en interviews met collega’s die hun bijzondere en persoonlijke verhalen vertelden. Er was nieuws, weer en ICT-verkeersinformatie. Alles was te volgen via een livestream en de collega’s konden ook reageren via een chat. 90% van de medewerkers was erg tevreden en 97% zou opnieuw luisteren.

    Bekijk de aftermovie.

  • Gemeenteraad in ’t kort – stad Halle

    Gemeenteraad in ’t kort – stad Halle

    Met de videorubriek ‘Gemeenteraad in ’t kort’ wil stad Halle op een laagdrempelige manier het beleid dichter bij de inwoners brengen.

    Gemeenteraad in ’t kort – stad Halle

    Het nieuws uit de gemeenteraad bereikt vaak moeilijk de inwoners. Met de videorubriek ‘Gemeenteraad in ’t kort’ wil stad Halle op een laagdrempelige manier het beleid dichter bij de inwoners brengen. In enkele beelden toont de video de headlines van de gemeenteraad. Zo is de kijker in één oogopslag geïnformeerd en weet hij of het agendapunt gedragen werd door de meerderheid en oppositie.

    Bekijk de ‘gemeenteraad in ’t kort’.





›   Stem hier op jouw favoriet project*


* Stemmen kan tot en met 10 april 2022



DE KORTOM SCRIPTIEPRIJS

Kortom reikt voor het eerst de Kortom Scriptieprijs uit. Na beraad van de jury maken nog 3 studenten kans op de award.


Leer ze hier kennen:



  • David Walewijns – UAntwerpen, strategische communicatie

    David Walewijns – UAntwerpen, strategische communicatie

    ‘Hoe kan Virtual Reality jouw kijk op de samenleving veranderen?’

    David Walewijns – UAntwerpen, strategische communicatie

    Met zijn masterproef onderzocht David hoe Virtual Reality donatiegedrag kan beïnvloeden. In een experiment dompelde hij studenten onder in de leefwereld van een 13-jarig meisje uit Ethiopië die niet naar school kan gaan omdat ze drinkwater moet halen. Een groep bekeek de film op YouTube, de andere een YouTube 360-film (met een 360-film kan je zelf je camerastandpunt kiezen) en de laatste groep met een VR-bril. De groep die de VR-ervaring hadden, toonden meer empathie, hadden een positievere attitude ten opzichte van goede doelen en de hoogste intentie om een donatie te maken.

    Lees hier de volledige samenvatting

  • Maura Verdoliva – UAntwerpen, strategische communicatie

    Maura Verdoliva – UAntwerpen, strategische communicatie

    ‘De ‘Ad’ded value van corona-marketing’

    Maura Verdoliva – UAntwerpen, strategische communicatie

    In haar masterproef ging Maura Verdoliva na of het voor bedrijven en organisaties interessant is om in te spelen op een crisis in hun reclameboodschappen. Daarnaast onderzocht ze of het voor een bedrijf opbrengt om een reclameboodschap te koppelen aan een goed doel of socialprofitorgansatie (cause-related marketing). Ze gebruikte de coronacrisis als onderzoeksonderwerp. Maura concludeert dat, wanneer marketeers in de toekomst willen inspelen op een externe crisis, ze dit best doen op basis van een langetermijnengagement of zo snel mogelijk wanneer de crisis zich voordoet. Timing en transparantie zijn hierbij cruciaal. Goede en effectieve cause-related marketing dient tenslotte consumentenscepticisme te vermijden.

    Lees hier de volledige samenvatting

  • Kim Claessens – KU Leuven, Bedrijfscommunicatie

    Kim Claessens – KU Leuven, Bedrijfscommunicatie

    ‘Mythes herhalen en ze ontkrachten met feiten: een goede strategie om het stigma op alcoholproblemen aan te pakken’

    Kim Claessens – KU Leuven, Bedrijfscommunicatie

    In haar masterproef onderzocht Kim Claessens hoe corrigerende informatie het publieke stigma op personen met een alcoholprobleem kan verminderen. In een online experiment bij jongvolwassenen testte ze varianten van een fictief krantenartikel. Zo kwam ze tot de conclusie dat de media kunnen bijdragen aan een stigma, maar ook een destigmatiserend effect kunnen hebben. Ze formuleert ook bruikbare inzichten voor in de praktijk: speel in op verantwoordelijkheidsovertuiging, hanteer het feit-mythe-feitformat, selecteer en train ervaringsdeskundigen en medische experts én herhaal je correctie op regelmatige basis.

    Lees hier de volledige samenvatting



OVER DE AWARDS

Kortom beloont projecten die het belang van communicatie onderstrepen.
De prijzen zijn een aanmoediging voor overheden en socialprofitorganisaties die communicatie bewust en succesvol inzetten.
We reiken deze 4 awards uit op woensdag 20 april 2022:


  • Communicatie Award 2021 overheid

    De jury kiest 4 laureaten en één winnaar uit de projectvoorstellen van een overheidsorganisatie.

  • Communicatie Award 2021 social profit

    De jury kiest 4 laureaten en één winnaar uit de projectvoorstellen van een socialprofitorganisatie.

  • Publieksprijs 2021

    De leden van Kortom kiezen van 9 maart tot 10 april hun favoriet uit de 10 projectvoorstellen van overheids- en socialprofitorganisaties die werden geselecteerd door de jury. Op basis van die stemming bepalen we een top drie. Tijdens de awards show beslist het aanwezige publiek wie van de drie projecten met de publieksprijs naar huis gaat.

  • Kortom Scriptieprijs 2021

    De jury kiest 2 laureaten en één winnaar uit de ingezonden scripties van studenten van een Vlaamse of Brusselse hogeschool of universiteit.



Over de jury


  • De jury toetste de ingediende projecten aan de voorwaarden van het reglement en selecteerde de laureaten op basis van de kwaliteit van de inhoud, de uitvoering, de aangetoonde effecten en de originaliteit van het project. Lees hier het reglement.

  • De jury is samengesteld uit deskundigen met een jarenlange ervaring op vlak van communicatie. Zij maakten deel uit van de jury:

CONTACT

Heb je vragen of opmerkingen? Laat het ons weten via info@kortom.be of 050 31 14 31.

Partners