naar top

Studiedag Zeg 't beeldig: 4 x 3 Verhalen over visuele communicatie

Wat?

We leven in een wereld van beelden. Logisch, want we onthouden 80% van wat ze zien, 20% van wat we lezen en 10% van wat we horen. Redenen genoeg om als organisatie niet automatisch naar  de pen te grijpen, maar je publiek te prikkelen met visuele content die blijkt plakken.

Voor de derde keer geeft Kortom het thema visuele communicatie de aandacht die het verdient. Op de studiedag Zeg ‘t beeldig, op 12 maart 2018 in de Kind en Gezin-academie in  Brussel programmeren we 4 x 3 verhalen die elk op hun manier de kracht van visualisatie tonen.

Verwacht je aan boeiende presentaties van beeldexperten en organisaties die op een creatieve en succesvolle manier inzetten op visuele communicatie. Van video tot visual storytelling, van een gedragen huisstijlproject tot sterke magazines. Je stelt zelf je programma samen, naar je eigen voorkeur en praktijk.  

Deze studiedag is relevant voor wie:

  • in korte break-out tips wil graaien uit de voorbeelden en ervaring van collega’s
  • wil luisteren naar en vragen wil stellen aan experten die op een toegankelijke manier hun verhaal vertellen.

Doelgroep: 

  • Communicatieprofessionals bij overheden, non-profit en socialprofit
  • Collega-grafici

Praktisch

Datum
maandag 12.03.2018
Uur
Van 10.00 tot 15.30 uur
Adres
Kind en Gezin Academie
Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel.
Ik schrijf me in

Programma

09.30 

 

Onthaalkoffie

10.00 –
11.15

 

Maak je keuze uit 3 lezingen

 

1

Kind en Gezin pakt het visueel aan

Kind en Gezin is een sterk merk. Tegelijk blijft de organisatie alert en wil Kind en Gezin de diensten en communicatie zo goed mogelijk doen aansluiten aan de verwachtingen van het brede en diverse publiek. Het is belangrijk om een universeel en laagdrempelig aanbod te hebben waarmee ze iedereen bereiken. Als een organisatie volop in ontwikkeling in een evoluerende maatschappij, blijft het een uitdaging om te sleutelen aan imago, diensten en communicatie. Dat betekent ook: extra veel aandacht voor visuele communicatie via verschillende media.

Leer van het verhaal van Kind en Gezin. Je maakt kennis met Frank Van Swalm (communicatieverantwoordelijke). Hij staat stil bij het waarom en hoe van de visuele communicatiestrategie. Hij lardeert zijn verhaal met verschillende grote en kleine voorbeelden.

Wie is Frank?

Frank Van Swalm is communicatieverantwoordelijke van Kind en Gezin.

Praktijkverhaal | grote organisatie

 

2

Aan de slag met Instagram

Een duidelijke conclusie in de jaarlijkse Digimeter die het mediagebruik van de Vlaming meet: Instagram is een populair medium, gebruikt door bijna de helft van de Vlamingen (niet enkel jongeren!). Wat zijn de mogelijkheden van dit medium voor jouw organisatie?  Hoe ga je nu écht praktisch aan de slag met dit socialemediakanaal?

Freek Stevens ontleedt de spelregels van Instagram en toont hoe je betrokkenheid creëert op dit netwerk.

Wie is Freek?

Freek Stevens is een digital marketeer en docent sociale media bij Parlevinkers, met een passie voor  Facebook/Instagram advertising, contentplanning, contentcreatie, storytelling en strategieopbouw. Freek verdiende zijn strepen onder meer bij CM en Scouts en Gidsen Vlaanderen.  

Expert | Instagram | Beginners | Gevorderden

 

3

HALLO Blankenberge! Maak kennis met nieuwe huisstijl van Blankenberge

Stad Blankenberge onthulde een nieuwe huisstijl (inclusief logo, magazine, website, sociale media en véél meer). Met die rebranding en nieuwe stijl wil de stad tonen waar het echt voor staat. Rode draad: wervend beeldmateriaal dat bezoekers en inwoners in de kijker zet.

Hoe pakte Blankenberge dit project aan? Wat verliep vlot, wat heeft de stad geleerd? Celine Claeys vertelt er jou alles over. Je krijgt ook een pak voorbeelden te zien van deze toegankelijke en herkenbare huisstijl, zoals het mooie magazine HALLO Blankenberge.

Wie is Celine?

Celine Claeys is diensthoofd toerisme en communicatie van de stad Blankenberge.

Praktijkverhaal | huisstijl | magazine

11.15 – 12.30

 

Maak je keuze uit 3 lezingen

 

4

Hoe gaan beeld en tekst samen? – Mark Van Bogaert

Een tekstexpert op een studiedag visuele communicatie, slaat dat niet als een tang op een varken? Niets is minder waar: Mark Van Bogaert weet dankzij zijn jarenlange ervaring (bij bedrijven, socialprofit en overheden) hoe een kijker leest, hoe een lezer kijkt.

Hoe laat zien hoe tekst en beeld kunnen samenwerken, zodat je een lezer met weinig tijd toch de tekst in trekt. Maak je op voor een lezing met veel praktijkvoorbeelden en tips, die je de volgende dag meteen kan toepassen.

Wie is Mark?

Mark Van Bogaert is zelfstandig tekstschrijver en schrijftrainer. Al 25 jaar doet hij tests met verschillende tekstversies om te onderzoeken wat de meeste respons oplevert. Hij won de prestigieuze Gouden Veer in 1990 en in 2014, en een boekenkast vol andere prijzen.

Expert | Schrijven

 

5

Scoren met online video – Job Van Nieuwenhove

Al op gelet hoeveel video opduikt in de newsfeed van je socialemedia-accounts? Video en digitale media zijn een ideale match. Er werd ontzettend veel video bekeken in 2017 en die trend zal zich dit jaar ongetwijfeld verderzetten. Waarom zou je niet durven kiezen voor een online video?

Job Van Nieuwenhove toont je hoe je jouw project of visie vertaalt in videocontent voor verschillende media. We nemen creatieve (grote én kleine) videoprojecten uit de non-profit sector onder de loep, zo leer je als een volleerd videomaker in toegankelijke beelden te denken.

Wie is Job?

Job Van Nieuwenhove is freelance journalist, online video maker en communicatietrainer en werkt onder meer voor VRT NWS en BRUZZ. Zijn productiehuisje Studio Bonobo zet de missies en projecten van socialprofitorganisaties om in wervende videoverhalen. Als communicatiecoach helpt hij organisaties op weg met smartphone video en online video.

Expert | video | digitale media

 

6

Vlaanderen zet medewerkers in de kijker - Vlaanderen Intern

De Vlaamse overheid zet consequent collega’s in de kijker in haar interne communicatie. Vroeger gebeurde dat op papier in het personeelsmagazine 13. Al even vaart Vlaanderen een digitale koers en volgen de interne communicatiekanalen.

Onder een nieuwe vlag ‘Vlaanderen Intern’ zet het redactieteam nog steeds medewerkers centraal in de digitale media (volg jij al de fijne Instagramaccount @DeVlaamseambtenaar?).

Je krijgt in deze sessie uit de eerste lijn te horen hoe het redactieteam visuele media inzet voor interne (digitale) communicatie. Wat loopt goed, wat kan beter? Je hoort meer over Instagram, Facebook, nieuwsbrieven, digitale transities en uiteraard, medewerkers motiveren.

Wie zijn Veerle en Petra?

Veerle Van den Broeck en Petra Goovaerts maakten enkele jaren geleden de overstap van het papieren personeelsmagazine 13 naar een online nieuwssite. Sinds begin dit jaar bouwen zij www.vlaanderen.be/intern, de unieke site voor alle nieuwe en personeelsinformatie van de Vlaamse overheid, mee uit. 

Praktijkverhaal | interne communicatie 

12.30 –
13.30

 

Soep en lunchbuffet

13.30 – 14.30

 

Maak je keuze uit 3 lezingen

 

7

Interculturele visuele communicatie - Soumia El Majdoub

Dat klassieke communicatie (gemikt op het brede publiek) ‘allochtone’ burgers moeilijk bereikt, leren veel organisaties met vallen en opstaan. Waarom loopt jouw communicatie vast bij mensen met een andere culturele achtergrond? Wat zijn de spelregels om het beter te doen?

Soumia El Majdoub legt uit wat de do's en don'ts zijn op het vlak van communicatie met en tussen gemeenschappen met een andere cultuur. Deze lezing biedt een handleiding om van jouw visuele communicatiekanalen een echte weerspiegeling te maken van de maatschappij, zodat jouw verhaal bij elke doelgroep de juiste snaar raakt.

Wie is Soumia El Majdoub?

Soumia El Majdoub is een ondernemer (Mayron, Urbanpreneurs) met een passie voor innovatie, urbanism, ondernemerschap en migratie. Ze werkt als consultant voor verschillende bedrijven, start-ups en overheden. Ze studeerde politieke en sociale wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen en Media, Democratie en Journalistiek aan de VUB.

Expert | interculturele communicatie

 

8
Van krant naar magazine: De Bond vernieuwt - De Gezinsbond

‘De Bond’, het gekende ledenblad van de Gezinsbond, verscheen in 2018 niet meer als krantje. In de brievenbus viel een maandblad in een magazineformaat, met een totaal nieuwe indeling en opgefriste lay-out. De make-over is het resultaat van een grootschalig onderzoek dat de Gezinsbond voerde onder duizenden leden en vrijwilligers.

Het resultaat van dit onderzoek en deze make-over? Daarover vertelt Anneke Blanckaert alles. Je hoort welke keuzes de Gezinsbond maakte om van het magazine tot een boeiend blad te maken.

Wie is Anneke?

Anneke Blanckaert is directeur Marketing, Communicatie en Ledenvoordelen bij de Gezinsbond en uitgever van De Bond, Brieven aan Jonge Ouders, Botsing en Goedgezind.be.

De Gezinsbond brengt gezinnen bij elkaar via een uitgebreid lokaal activiteitenaanbod : 250.000 leden-gezinnen in meer dan 900 regionale afdelingen met 13.500 vrijwilligers. Na bijna 100 jaar transformeerde het grootste ledenblad De Bond zich van een tweewekelijkse krant naar een maandelijks magazine in combinatie met een online content platform. Print en online groeien naar elkaar toe.

Praktijkverhaal | magazine

 

9

Creatieve overheidscommunicatie: provincie Antwerpen toont dat het kan

Is overheidscommunicatie saai en voorspelbaar? Niet als je provincie Antwerpen heet. De organisatie kiest voor een creatieve aanpak die blijft plakken door te vertrekken vanuit een goed idee. In woelige tijden voor de provinciën zet Antwerpen zich op de kaart als relevante organisatie en bevoorrechte partner. Hoe doen ze dat?

We nodigen de collega’s van provincie Antwerpen uit om te vertellen over hun creatieve visuele communicatie en waarom daarin geïnvesteerd wordt. Hoe organiseert de communicatieafdeling zich, zodat er ruimte is om creatief na te denken? Paul Hendrickx maakt het verhaal sterk aan de hand van verschillende voorbeelden van visuele content uit de mediamix, zoals video, campagnes en sociale media.

Wie is Paul?

Paul Hendrickx is directeur marketing & communicatie van de provincie Antwerpen.

Praktijkverhaal | creativiteit | campagne 

14.30-
15.30

 

Maak je keuze uit 3 lezingen

 

10

Vertel een verhaal met digitale media – Tom Rumes

Er wordt véél gecommuniceerd. Maar raakt die informatie jouw doelgroep(en) wel? Tom Rumes (docent storytelling en regie) helpt je om anders te kijken naar content en om creatieve ideeën te vertalen in visuele media.

Je leert waarom verhalen het verschil kunnen maken in de communicatiemix, hoe je de aandacht van jouw publiek verdient en blijft vasthouden en welke creatieve mogelijkheden nieuwe media je bieden. Je krijgt in dit uur véél praktische tips en voorbeelden te horen.

Wie is Tom Rumes?

Tom Rumes doceert al 15 jaar Storytelling en Regie aan de Thomas More hogeschool in  Mechelen. Hij heeft een ruime ervaring als cameraman, monteur, trainer en consultant over storytelling, mediatrends en videojournalistiek. Tom is co-auteur van het boek ‘How to story’ over storytelling en startte innoverende projecten zoals Jail TV en de interactieve documentaire Brickland. Hij is oprichter van productiehuis Explosively Formed Productions.

Expert | Beginners | Gevorderden

 

11

 Aan de slag met Canva

Zelf aan de slag als ‘graficus’ was nog nooit zo simpel. Canva is een handige en gebruiksvriendelijke tool om een simpel ontwerp te maken (zoals online en offline posters, flyers, banners, omslagfoto’s,…). Zonder technische en professionele kennis kan je toch een klein grafisch product maken dat gezien mag worden.

Je krijgt een rondleiding én allerlei tips & tricks die nodig zijn om je nadien volledig onder te dompelen in de wondere wereld van Canva. 

Beginners | Tool  

 

12

Creatieve praktijkverhalen maken het verschil – Stad Diksmuide en VIVO

Kleine verhalen met een hoog creativiteitsgehalte die véél doen met een minder groot budget, die geven we graag een podium.

Stad Diksmuide ging aan de slag met video om een imagocampagne op touw te zetten. De video toont inwoners en bezoekers wat er allemaal te beleven valt in de stad. Dat een jaarverslag geen saai pak papier hoeft te zijn, bewijst VIV0. Het opleidingsinstituut goot de cijfers van 2017 in een interactief activiteitenspel en blikt al spelend terug op het voorbije jaar.

Praktijkverhaal | Kleine organisatie  

15.30

 

Einde

Prijs

  • Kortom-leden: 85 euro (incl. btw)
  • Niet-leden: 125 euro (incl. btw)
  • Nog geen lid, maar wel geïnteresseerd in ons lidmaatschap? Bekijk hier snel jouw voordelen!

Documentatie, drank en broodjeslunch met soep zijn inbegrepen. 

Annuleren kan schriftelijk een week vóór aanvang van de studiedag. Zo niet, dan betaal je het volledige inschrijvingsgeld. Uiteraard kan een collega je plaats deelnemen.

Schrijf je in

Wegbeschrijving

Je vindt de Kind en Gezin Academie aan de Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel. Bezoekers melden zich aan aan het onthaal. Kind en Gezin bevindt zich vlakbij het Zuidstation en is makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer.

Met de trein   
Stap uit in het Zuidstation en neem de uitgang ‘Fonsnylaan’.

  • Steek de Fonsnylaan over en ga de Engelandstraat in.

  • Aan de verkeerslichten in de Engelandstraat ga je rechtdoor.

  • Loop de Engelandstraat door.

  • Aan je linkerzijde, op de hoek van de Engelandstraat en de Hallepoortlaan, vind je het hoofdkantoor van Kind en Gezin.

Met de metro 
Neem de metrolijn 2 of 6. Stap uit in het metrostation ‘Hallepoort’. Het gebouw van Kind en Gezin bevindt zich aan de uitgang.

Met de bus en de tram 
Ook met de bus en tram is Kind en Gezin goed bereikbaar. Verschillende bus- en tramlijnen stoppen aan de halte ‘Zuidstation’.

Met de wagen
In de buurt van de hoofdzetel van Kind en Gezin zijn er 2 betaalparkings:

Interparking Hallepoort   
Boulevard de Waterloo 104/Z 1000, Brussel

Parking de deux portes  
Boulevard de Waterloo 27/Z, 1000 Brussel

Toon in Google Maps
  • KG
  • plan

Vragen?

Stel jouw vraag aan Annebeth Boudry – stafmedewerker van Kortom – via annebeth@kortom.be of 050 31 14 31. 

Organisatie

  • kortom vzw