naar top

Masterclass Communicatiestrategie

Algemeen

Een communicatiestrategie gaat over emotie, dialoog en cocreatie. Van strategieën waarbij een zendergerichte benadering centraal stond, gaan we naar een relatiegerichte benadering waarbij de samenwerking, interactie en essentieel zijn.

Communicatiestrategieën bedenken, betekent ideeën vertalen in aansprekende concepten. Een sterke strategie focust de inspanningen en zorgt voor consistentie. Aan communicatieprofessionals wordt steeds vaker gevraagd een aanpak te bedenken voor een specifiek probleem. Het gaat dan minder om een communicatieplan maar meer om een strategische aanpak.

Er was nog geen boek over concrete communicatiestrategieën. In het boek Communicatiestrategie gaat Wil Michels uit van een conceptuele invalshoek waarbij denken vanuit metaforen erg belangrijk is.

De creatieve conceptuele aanpak blijkt in de praktijk krachtig te werken. Zo worden de fanstrategie, de ambassadeursstrategie en de familiestrategie al toegepast in talloze organisaties. Ook jij kunt met deze aanpak grote stappen zetten en je opdrachtgevers verrassen.

Communicatie is een vak voor doeners die verder denken. We gaan in deze dag ook echt aan de slag en passen het meteen ook toe.

Alle communicatieverantwoordelijken en -medewerkers van overheden en socialprofitorganisaties.

Informatie

Datum
02.10.2017
Uur
Van 09.30 tot 16.30 uur
Adres
NMBS, Putterij 23, Brussel (naast station Brussel-Centraal).
Zaal Victor - 3de verdieping
Ik schrijf me in

Programma

Over de docent 

Drs. Wil Michelsis directeur van het communicatiebureau Michels Communicatie in Eindhoven. Hij werkt ook als hoofddocent bij Fontys Hogescholen Communicatie en is hij docent bij de SRM C in Amsterdam. Hij verzorgt inspirerende workshops en lezingen in Nederland en Vlaanderen over onder andere creatief denken en communicatiestrategie. Hij is uitstekend op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het vak.

Als communicatie-specialist schreef Wil Michels een aantal boeken waaronder het ‘Handboek Communicatie’ en het boek ‘Communicatiestrategie’.

In het boek Communicatiestrategie zijn 12 strategieën concreet uitgewerkt met een stappenplan en canvasmodel. In mei 2013 verscheen het boek en de eerste druk is inmiddels al uitverkocht. Dit zijn de strategieën die in het boek aan bod komen en die veel worden toegepast o.m. Reputatiestrategie, Familiestrategie, Fanstrategie, Ambassadeursstrategie, Participatiestrategie, Word of Mouth strategie of Communicatie bij verandering.

Onthoud: melk komt niet uit een pak, water niet uit de kraan en een strategie niet uit een boek. De strateeg aan het roer ben en blijf je zelf. In de vormingscursus ga je zelf strategieën combineren en maak je je eigen keuzes.

Wat kun je verwachten?

  • De belangrijkste inzichten over communicatiestrategie.
  • De actuele analysetools.
  • Aan de slag met positionerings- en fanstrategie.
  • Aan het welk met je A3 schetsboek bij het bedenken van een specifieke strategie.

In een vogelvlucht krijg je de belangrijkste analysetools aangereikt o.m. Business Canvas Model en de Customer Journey.

  • Je leert wat communicatiestrategie nu echt is.
  • Je ervaart dat strategie een creatief en conceptueel proces is.
  • Je ontdekt de kracht van beeldend denken vanuit metaforen.
  • Je creëert met je A3 schetsboek Strategie Now je eigen strategie. 

Wat zeggen deelnemers over deze cursus? 

  • "Wil is een begenadigd spreker en weet zijn knowhow op een directe en positieve manier over te brengen. Verfrissend. Verveelt geen seconde."
  • "Een heel enthousiaste docent: realistisch, to-the-point en vaak humoristisch. Plus, hij nodigt je uit om zelf actief mee na te denken." 
  • "Persoonlijk een van de beste opleidingen van de afgelopen jaren. Vooral omdat het niet bij vage theorie blijft en Wils strategiemodellen zeer toepasbaar zijn."

Deelnameprijs

  • Kortom-leden: 195 euro (incl. btw)
  • Niet-leden: 255 euro (incl. btw)

Documentatie, drank en broodjeslunch zijn inbegrepen. 

Annuleren kan schriftelijk een week vóór aanvang van de opleiding. Zo niet, dan betaal je het volledige inschrijvingsgeld. Uiteraard kan iemand anders in je plaats deelnemen.

Inschrijven

Wegbeschrijving

De Putterij ligt in het station van Brussel-Centraal. Met de trein komen is het eenvoudigst.

  • Neem de uitgang Putterij in het station van Brussel-Centraal.
  • Ga naar rechts.
  • Enkele meters verder vind je de ingang van Putterij 23. Meld je aan het onthaal aan. De vorming vindt plaats op de derde verdieping, in Zaal Victor (recht tegenover de uitgang van de lift).

Parkeren kan in volgende openbare parkings:

  • Onder het Hilton Hotel, ook parking Grand Place genoemd
  • Aan de Albertina bibliotheek, aan de Cantersteenstraat
Toon in Google Maps
  • putterij
  • putterij plan

Informatie

Stel jouw vraag aan Joost Ramaut, info@kortom.be  of 050 31 14 31.

Organisatie

  • Kortom vzw